Language conceptions in the discursive construction of portuguese language classroom plans of a virtual pedagogical platform
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp76-96Keywords:
Ensino de Língua Portuguesa, Plataforma Pedagógica Virtual, Planos de AulaAbstract
This study aims to analyze the circulation of language conceptions in the discursive construction of lesson plans for teaching Portuguese found in a virtual pedagogical platform, as a way of identifying how the commands given by these plans imply active responsiveness. of the teacher and how the discursive genres proposed by these plans are taught. The theoretical foundation focuses on topics such as: conceptions of language, discourse, discursive genre and active responsiveness. The methodological apparatus is anchored in the qualitative approach and in the aspect of virtual ethnography, analyzing 2 (two) lesson plans taken from a virtual pedagogical platform aimed at the 7th grade of elementary school in Portuguese language classes. The analyzes showed that, in their discursive construction, the observed lesson plans oscillate between the conceptions of language as a communication instrument and as a form of interaction. In addition, the plans open some space for the teacher's active responsiveness to be established to a greater degree, however, it presents limitations with regard to the concrete articulation between the discursive genres proposed for Portuguese Language classes.
Downloads
References
ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato. Austin: University of Texas Press, 1993.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus, 1996.
BRASIL. Ministério da Eduação. Secretaria de Educação Fundamental. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC, 1998. (Língua Portuguesa).
CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16, n, 2, p. 221-236, 2003.
FABRÍCIO, B. F. Linguística aplicada como espaço de “desprendizagem”:
redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P (org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 45-65.
FRANÇA, I. R. R.; SILVA JÚNIOR, S. N. A temática da covid-19 em abordagens dialógicas de ensino de língua portuguesa. Letra Magna, Cubatão, v. 16, p. 518-528, 2020.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978
GERALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984.
GERALDI, J. W. Dialogia: do discursivo à estrutura sintática. In: RODRIGUES, R. H.; ACOSTA PEREIRA, R. (org.). Estudos dialógicos da linguagem e pesquisas em linguística aplicada. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016. p. 179-190.
GUTIERREZ, S. A etnografia virtual na pesquisa de abordagem dialética em redes sociais on-line. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2009, Caxambu. Anais da Anped. Caxambu: ANPED, 2009.
MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2012.
MOITA LOPES, L. P. Da aplicação linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: PEREIRA, R. C; ROCA, P. (org.). Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009.
SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 2006.
SILVA JÚNIOR, S. N. Dialogismo e auto-observação em práticas linguístico-discursivas com a língua portuguesa no ensino superior: a sala de aula como arena responsiva. Tese (Doutorado em Linguística) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas, 2021.
SILVA JÚNIOR, S. N. O uso de táticas no trabalho com o livro didático de língua portuguesa: constituindo práticas reflexivas de letramento. In: PAIVA, F. J. O; SILVEIRA, E. L. (org.). O ensino na educação básica: diálogos entre sujeitos, saberes e experiências docentes. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018. p. 37-60.
SILVA JÚNIOR, S. N. Produção oral sistematizada em atividades didáticas de língua portuguesa: um trabalho colaborativo no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas, 2019.
SILVA JÚNIOR, S. N.; FRANCA, I. R. R.; ZOZZOLI, R. M. D. O trabalho com a linguagem no ensino de língua portuguesa: possibilidades com o tema pandemia da covid-19. In: SOUTO MAIOR, R. C; BORGES, L. A. O. (org.). Estudos das práticas de linguagem em tempos de pandemia. Maceió: EdUFAL, 2021. p. 9-27.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para ensino de gramática. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.
ZOZZOLI, R. M. D. Conhecimentos linguístico-discursivos na sala de aula de língua portuguesa: desenvolvendo “táticas” para desobedecer a propostas prontas. Leia Escola, Campina Grande, v. 14, n. 1, p. 40-50, 2014. DOI: https://doi.org/10.35572/rle.v14i1.326
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Silvio Nunes Silva Júnior, Fernando Augusto de Lima Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.