Ceforr: a training proposal in the indigenous bilingual context -tamî’kan magistry
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p26Keywords:
Teacher training, Bilingual context, Tamî'kan magisteriumAbstract
The article aims to analyze the importance of the Tamî’kan Indigenous Magisterium for the strengthening of the mother tongue within the indigenous bilingual educational context in Roraima. The investigative look of this research is through a qualitative and descriptive approach, which reveals some laws that weave the legal documents that ensure the rights of indigenous peoples with regard to autonomy and freedom regarding use of their languages, as well as their culture, taking into account the peculiarities of each indigenous people. It includes the characterization of the State Center for the Training of Education Professionals of Roraima-CEFORR, with the aim of offering and delivering qualification and refresher training courses for education professionals, including indigenous training. It discusses the contribution of some authors regarding the characterization of the Tamî’kan Magisterium concerning the course objectives, workload, profile of the public to be served, within the specificities of each indigenous community. In summary, the training of teachers at the Tamî’kan Indigenous Teaching is an excellent possibility of returning to the indigenous communities, with regard to meeting the community's desires and interests in strengthening the language and its identity.
Downloads
References
BARBOSA, B. C.; SOUZA, A. O.; OLIVEIRA, T. M. G. Formação Docente em Roraima: Avanços e Desafios na Gerência de Formação Multidisciplinar e Gestão Escolar.Boa Vista: CEFORR, 2016. Disponível em: https://padlet.com/virtualceforr/27n8ic4wybf6s44w . Acesso em: 31 out. 2022.
BRASIL. Constituição da Republica Federativa do Brasil 1988: emendas constitucionais 1 a 42 devidamente incorporadas. São Paulo: Editora Escala, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para educação indígena. Brasília: MEC, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n.º 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 10 jan. 2001. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 31 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 134, n. 248, p. 27833 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 31 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC, 1998. Disponível em: https://www.ufmg.br/copeve/Arquivos/2018/fiei_programa_ufmg2019.pdf. Acesso em: 31 out. 2022.
CEFORR - CENTRO ESTADUAL DE FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO DE RORAIMA. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
FEITOZA, S. K. A.; VASCONCELOS, V. R. V.; LIRA, L. N. L.; MATOS, M. B. A formação de professores indígenas e a oferta de cursos no CEFORR em Roraima. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, ano 5, v. 3, p. 05-30, 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/professores-indigenas. Acesso em: 31 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/professores-indigenas
FERNANDES, M. A.; CAMARGO, L. M. Magistério Indígena Tamî’kan: aspectos formativos e desafios curriculares para formação de professores indígenas-RR. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 847-865, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/45959/32213. Acesso em: 31 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p847-865
FERREIRA, J. A. A. Magistério Indígena Tamî’kan: Centro Estadual de Formação dos Profissionais da Educação de Roraima-CEFORR uma análise de conteúdo. 2020. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Roraima, Boa Vista, 2020. Disponível em: https://www.uerr.edu.br/ppge/wp-content/uploads/2021/05/2.DISSERTACAO-JOSE-ANGELO-FERREIRA-ALMEIDA.pdf. Acesso em: 31 out. 2022.
MAIA, M. A Revitalização de Línguas Indígenas e seu desafio para a educação intercultural bilíngue. Tellus, Campo Grande, ano 14, n. 27, 2014. Disponível em: https://www.tellus.ucdb.br/tellus/article/view/105/127. Acesso em: 31 out. 2022.
MATSUURA, S. O impacto do Celular em Aldeias Indígenas. Época, Rio de Janeiro, 06 fev. 2019. Disponível em https://oglobo.globo.com/epoca/o-impacto-do-celular-em-aldeias-indigenas-23408432. Acesso em: 31 out. 2022.
MENDES, S.R.B. Magistério indígena: fortalecimento da educação escolar dos povos indígenas de Roraima. RGSN – Revista Gestão, Sustentabilidade e Negócios, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 112-127, 2018. Disponível em: https://www.saofranciscodeassis.edu.br/rgsn/arquivos/RGSN11/artigos/Magisterio%20indigena-MENDES-SRB.p.112-127.pdf. Acesso em: 31 out. 2022.
MENDES, S. R. B. Formação de professores e Educação Indígena: projeto magistério indígena Tamî'kan. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019.
OLIVEIRA, K. L. Contribuição na formação inicial de professores indígenas do curso Tamî’kan em Boa Vista-RR para uso das TIC’S na prática docente. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento, Canarinho, v. 6, n. 1, p. 54-67, 2014. Disponível em: https://periodicos.uerr.edu.br/index.php/ambiente/article/view/223/115. Acesso em: 31 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.24979/223
RODRIGUES, A. D. Sobre as línguas indígenas e sua pesquisa no Brasil. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n. 2, p. 35-38, 2005. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v57n2/a18v57n2.pdf. Acesso em: 31 out. 2022.
RORAIMA. Lei complementar n.º 41, de 16 de julho de 2001. Dispõe sobre o Sistema Estadual de Educação do Estado de Roraima e dá outras providências. Roraima: Poder Judiciário do Estado de Roraima, 16 jul. 2001. Disponível em: https://www.tjrr.jus.br/legislacao/phocadownload/LeisComplementaresEstaduais/2001/Lei_Comp_Est_041-2001.pdf. Acesso em: 31 out. 2022.
RORAIMA. Lei n.º 611, de 22 de agosto de 2007. Cria o Centro Estadual de formação dos Profissionais da Educação de Roraima–CEFORR, e dá outras providências. Roraima: Poder Judiciário do Estado de Roraima, 22 ago. 2007. Disponível em: https://www.tjrr.jus.br/legislacao/phocadownload/leisOrdinarias/2007/Lei%20Estadual%20611-2007.pdf. Acesso em: 31 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Entretextos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.