Teaching Portuguese to foreigners in technological institutions in Rio de Janeiro: the case of CEFET/RJ
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p78Keywords:
Portuguese for Foreigners. Internationalization. Technological institutions.Abstract
This article aims to demonstrate the importance of inserting Portuguese for foreigners (PLE) area in the context of internationalization of federal technological institutions in Rio de Janeiro and how this language can be configured in local institutional policies. To exemplify one of these actions, we chose to report the experience of CEFET/RJ in a PLE teaching extension project. The methodology adopted for study consisted of bibliographical research on texts related to internationalization themes (KNIGHT, 2004, 2015), language policies (BIZON, 2013) and the teaching area of PLE (DINIZ, 2008). We also analyzed the websites of listed institutions and all the contents related to internationalization policies and the PLE area. After collecting data and reporting the experience at CEFET/RJ, it was concluded that the focus of institutions is not yet on policies for implementing PLE actions, there is a lack of knowledge about internationalization and its impacts, which causes a scarcity of covenant and presence of exchange students in mobility. The research documents the institutions' positions on the proposed themes and also presents the relevance of internationalization and institutionalization of the PLE area in the future of technological institutions of higher education.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Ensino de Português Língua Estrangeira/EPLE: a emergência de uma área. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de (org.). Fundamentos de abordagem e formação no ensino de PLE e de outras línguas. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 93-104.
ALTBACH, Philip G.; KNIGHT, Jane. The internationalization of higher education: motivations and realities. Journal of Studies in International Education, [s. l.], v. 11, n. 3/4, p. 290-305, 2007.
BIZON, Ana Cecília Cossi. Narrando o exame Celpe-Bras e o convênio PEC-G: a construção de territorialidades em tempos de internacionalização. 2013. Tese (Doutorado) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 2013.
BRASIL. Lei Nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 29 dez. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 9 out. 2021.
CHAGAS, Lucas Araújo. Entre experiências e indícios: o ensino de português para estrangeiros em contexto de imersão linguística. 2016. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.
DINIZ, Leandro Rodrigues Alves. Entre discursos mercadológicos e nacionalistas: apontamentos para o ensino-aprendizagem de português para falantes de outras línguas. Entremeios: Revista de Estudos do Discurso, [Belo Horizonte], v. 10, p. 5-8, jan./jun. 2015.
DINIZ, Leandro Rodrigues Alves. Mercado de linguas: a instrumentalização brasileira do português como língua estrangeira. 2008. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
DINIZ, Leandro Rodrigues Alves. Política linguística do estado brasileiro na contemporaneidade: a institucionalização de mecanismos de promoção da língua nacional no exterior. 2012. Tese (Doutorado) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
FERRARI, Mari. A internacionalização dos institutos federais: um estudo sobre o acordo Brasil-Canadá. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 133, p. 1003-1019, out./dez. 2015.
FIGUEIREDO, F. J. Q.; OSÓRIO, P.; MIRANDA, F. Contribuições da linguística aplicada para o ensino e aprendizagem de português como língua estrangeira. In: ROMERO, Tania R. S.; FERREIRA, Maria Cristina Faria Dalacorte; REICHMANN, Carla Lynn. (org.). Construções identitárias de professores de línguas. Campinas: Pontes, 2012. p. 103-116.
KNIGHT, Jane. International universities: misunderstandings and emerging models? Journal of Studies in International Education, [s. l.], v. 19, n. 2, p. 1–15, 2015.
KNIGHT, Jane. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, [s. l.], v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004.
LIMA, Manolita Correia; MARANHÃO, Carolina Machado Saraiva de Albuquerque. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação, Sorocaba, v. 14, n. 3, p. 583-610, nov. 2009.
MOROSINI, Marília Costa. Internacionalização da educação superior – Conceitos e práticas. Educar, Curitiba, n. 28, p. 107-124, 2006.
MOROSINI, Marília Costa. Internacionalização na produção de conhecimento em IES brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 93-112, abr. 2011.
MOUTINHO, Ricardo; ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Aprender PLE na Universidade. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. (org.). Fundamentos de abordagem e formação no ensino de PLE e de outras línguas. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 65-79.
NORTE, A. L.; SILVA JÚNIOR, A. F. Uma experiência de internacionalização no Cefet/Rj: a criação do Bacharelado em Línguas Estrangeiras Aplicadas às Negociações Internacionais. In: COELHO, Iandra Maria Weirich da Silva (org.). A Internacionalização da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: fundamentos, ações e perspectivas. Campinas: Pontes Editores, 2018. v. 1, p. 99-113.
RAMOS, Rosinda de Castro Guerra. De instrumental a LinFE: percursos e equívocos da área no Brasil. In: SILVA JÚNIOR, Antonio Ferreira da (org.). Línguas para fins específicos: revisitando conceitos e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 23-41.
SENHORAS, Eloi Martins. O papel da internacionalização das universidades e a projeção da cooperação internacional do Mercosul. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL CIÊNCIA E TECNOLOGIA NA AMÉRICA LATINA, 3., 2006, Campinas. Anais [...]. Campinas: Unicamp, 2006.
TEICHLER, Ulrich. The changing debate on internationalisation of higher education. Higher Education, Washington, v. 48, n. 1, p. 5-26, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.