The presence of the song in the Portuguese language textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n2p43

Keywords:

Song, Textbook, Portuguese language teaching

Abstract

Objectives: This proposal aims to analyze how the song, a social practice of language, is addressed in the Portuguese textbook.
Methodology: Our analyses are aimed at identifying how the song is employed in the textbook by considering three categories of analysis, namely: 1) discourse genre, 2) textual genre, and 3) pretext for grammar. We rely on the theories of Bakhtin and the Circle, as well as on researches that support this epistemological perspective and employ such contributions to the understanding of different objects of study, among them, language teaching. 
Results: regarding how the song is employed, the textual dimension and/or the discourse dimension are superficially explored by the occurrences analyzed.
Conclusions: we highlight the need to consider the production of the didactic material bearing the real communication needs of the students. 

Author Biographies

Jaqueline Silva Moreto Cabral, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Master in Letters from the Universidade Estadual de Santa Cruz. Professor of the state network of Espírito Santo.

Yuri Andrei Batista Santos, Universidade de São Paulo -USP; Université de Paris (UParis)

Doctorate in Philology and Portuguese Language at the Universidade de São Paulo and in Sciences du Langage (Université de Paris).

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra; prefácio à edição francesa Tzvetan Todorov. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1920-1923].

BAKHTIN, M. O discurso em Dostoiévski. In: BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015, p. 207-234.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas de edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016 [1952-1953].

BARROS, D. L. P. de. Contribuições de Bakhtin às teorias do discurso. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. 2. ed. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2005.

BRAIT, B. Perspectiva dialógica. In: BRAIT, B.; SOUZA-E-SILVA, M. C. (Org.). Texto ou discurso?. 1ed.São Paulo: Contexto, 2012, v. 1, p. 9-29

BRAIT, B. Estilo. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

BUNZEN JÚNIOR, C. dos S. Livro Didático de Língua Portuguesa: Um Gênero do Discurso. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada), Campinas –SP: UNICAMP, 2005.

CALISSI, L. A Música Popular Brasileira nos Livros Didáticos de História. In: Anais do XXIII SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA - ANPUH, Londrina, 2005. p. 1-8.

CEREJA, W.R.; MAGALHÃES T. C. Português: linguagens. 6o ao 9o anos. Manual do professor, São Paulo: Saraiva, 2015.

COSTA, N. B. da. Canção popular e ensino de língua materna: o gênero canção nos Parâmetros Curriculares de Língua Portuguesa. Linguagem em (Dis)curso, v. 4, n. 1, jul./dez., p. 9-36, 2003. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/253. Acesso em: 11 mar 2021

FARACO, C. A. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

FERREIRA, M. Como usar a música em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2002.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2. ed., 1a reimpressão. São Paulo: Contexto, 2017.

FOUCAULT, M. Estética: literatura e pintura, música e cinema. 2. ed. MOTTA, M.B. (Org.); Trad. I.A.D.Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

GADA, A. L. C. A canção no livro didático de língua portuguesa. 2005. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos), Maringá-PR: Universidade Estadual de Maringá, 2005.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros textuais e ensino. 5. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

MUNAKATA, K. Livro didático e formação do professor são incompatíveis? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUALIDADE NA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 2001, Brasília. Simpósios [do] Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação: formação de professores. Marilda Almeida Marfan (Organizadora). Brasília: MEC; SEF, p. 89-94, 2002.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, p. 11-31, 2012.

ROJO, R.; BARBOSA, J. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SILVA, A. P. P. F.. Texto e enunciado concreto: chegadas e partidas. EUTOMIA, v. V, p. 207-223, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/view/945. Acesso em: 11 mar 2021.

SOBRAL, A. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009.

STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

VIANA, L. D. C. Abordagem discursiva do Livro didático de Língua Portuguesa: um gênero do discurso complexo. Dissertação (Mestrado em Cultura, Educação e Linguagens). Vitória da Conquista –BA: UESB, 2011.

VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad.Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].

Published

2021-12-29

How to Cite

CABRAL, Jaqueline Silva Moreto; SANTOS, Yuri Andrei Batista. The presence of the song in the Portuguese language textbook. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 2, p. 43–62, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n2p43. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/42884. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos