Traces of approaches in the teaching-learning of Portuguese as a Foreign language: an experience with pre-service teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n1p177

Keywords:

Portuguese as a foreign language, Approach analysis, Pre-service teachers.

Abstract

In the perspective of Almeida Filho (1997), Anthony (1963), Prabhu (1990) and others, we conceive an “approach” as a philosophy with the potential to guide the teaching and learning processes of its agents. In this work, we seek to analyze elements that may indicate the predominance of approaches in the teaching process of PFL, through conceptions over language teaching pointed out by pre-service teachers, as well as the performance of these agents in a project from a public university located in the state of São Paulo. This way, supported by the qualitative-interpretative paradigm, we carried out semi-structured questionnaires, class observation, field notes and audio class recording as data collection tools. From these methodological procedures, we identified that the pre-service teachers mobilized pedagogical resources aligned with a mix of grammatical and communicative-based approach, since they make use of well-known structural practices, but in a contextualized and justified way. Finally, we understand that the recognition of a certain approach can help to clarify the practices of teachers and assist in the reflection of these actions seeking improvement of professional action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Tironi de Camargo, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

PhD candidate in Linguistics at the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Tábata Quintana Yonaha, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

PhD candidate in Linguistics at the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

References

ABRAHÃO, Maria Helena Vieira. Algumas reflexões sobre a abordagem comunicativa, o pós-método e a prática docente. Revista Entrelínguas, Araraquara, v. 1, n. 1, p. 25-41, set. 2015. Disponível em:
https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/8051. Acesso em: 27 mar. 2020.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. A abordagem orientadora da ação do professor. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes (org.). Parâmetros atuais para o ensino de português língua estrangeira. Campinas: Pontes, 1997. p. 13-28.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. A operação global de ensino de línguas e o modelo OGEL. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Quatro estações no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 2012. p. 9-30.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Ensino-aprendizagem de português como LE e L2: Fundamentos de abordagem e formação. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Fundamentos de abordagem e formação no ensino de PLE e de outras línguas. Campinas: Pontes, 2011. p. 11-37.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Linguística aplicada: ensino de línguas e comunicação. Campinas: Pontes Editores e ArteLíngua, 2005.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. O português como língua não-materna: concepções e contextos de ensino. Museu da Língua Portuguesa Estação da Luz. São Paulo, 2009. Disponível em: http://www.museudalinguaportuguesa.org.br/colunas_interna.php?id_coluna=4. Acesso em: 16 out. 2018.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Sobre competências de ensinar e de aprender línguas. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de (org.). Competências de aprendizes e professores de línguas. Campinas: Pontes, 2014. p. 11-34.

ANTHONY, Edward. Approach, method, and technique. English Language Teaching. London, v. 17, p. 63-67, jan. 1963.

CAMPOS, Ticiana Ribeiro. Forças de abordagens em busca de uma equação de ensinar e aprender LE. 2007. 88 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

CUNHA, Maria Jandyra Cavalcanti. Pesquisa aplicada na área de português para falantes de outras línguas: procedimentos metodológicos. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de; CUNHA, Maria Jandyra Cavalcanti. (org.). Projetos iniciais em português para falantes de outras línguas. Campinas: Pontes, 2007. p. 57-85.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna (ed.). The SAGE handbook of qualitative research. 5 th ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2018.

EBERHARD, David M.; SIMONS, Gary F.; FENNIG, Charles D. Ethnologue: languages of the world. 2020. Disponível em: https://www.ethnologue.com/country/BR/languages.
Acesso em: 21 set. 2020.

FETTERMAN, David. Ethnography: step by step. London: Sage, 1998.

FRANCO, Marilda Macedo Souto; ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes. O conceito de competência comunicativa em retrospectiva e perspectiva. Revista Desempenho, Brasília, v. 1, n. 11, jun. 2009.

FREITAS, Mirelle da Silva; BARBIRATO, Rita de Cássia. Apontamentos da pesquisa nacional sobre o construto de abordagem. In: FREITAS, Mirelle da Silva; ORTALE, Fernanda Landucci (org.). Estudos de abordagem no ensino de línguas e formação docente. Campinas: Pontes, 2020. p. 47-69.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Documento base do exame Celpe-Bras. Brasília: INEP, 2020.

MACÊDO, Camila Oliveira. (Re)planejamento de cursos de português como segunda língua: um caminho para política institucional. 2016. 125 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

PRABHU, Nagore Seshagiri. There is no best method – why? Tesol Quarterly, Washington, v. 24, n. 2, p. 161-176, 1990.

SANTOS, Marcelo; ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Análise de abordagem de ensino de língua no limite. Revista SIPLE, Brasília, v. 2, n. 2, p. 102-118, out., 2011.

VIANA, Nelson. O conceito de abordagem na formação e atuação de professores de língua(s): partitura e(m) execução. In: FREITAS, Mirelle da Silva; ORTALE, Fernanda Landucci (org.). Estudos de abordagem no ensino de línguas e formação docente.Campinas: Pontes, 2020. p. 7-14.

YIN, Robert K. Qualitative research from start to finish. 2. ed. New York: The Guilford Press, 2016.

Published

2021-05-17

How to Cite

TIRONI DE CAMARGO, Renata; QUINTANA YONAHA, Tábata. Traces of approaches in the teaching-learning of Portuguese as a Foreign language: an experience with pre-service teachers. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 1, p. 177–201, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n1p177. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41056. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos