Production of didactic sequence based on the text genre infographic in English language: a look at the didactic transposition process
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n1p241Keywords:
Didactic sequence, Text genre, Infographic, Didactic transposition, Professional developmentAbstract
This work is part of a PhD research whose general objective is to investigate if and in what extent occurs the development of English Language teachers of Public Schools in the State of Paraná when they participate in an Education Sequence - ES, based on the Sociodiscursive Interactionism - SDI, as well on the teaching of languages through text genres and in the procedure Didactic Sequence - DS. In this article, we draw a parallel between the DS elaborated by a SF participant teacher and the teachable dimensions of the infographics, in order to analyze how the didactic transposition process of this genre occurred and which developmental clues can be perceived in this process of teacher production. The results emphasize the importance that the teacher knows deeply the text genre with which he will work, so that he can properly carry out the process of didactic transposition. For this, the didactic model of the genre, as well as the DS are mediating elements that can collaborate with this process of teacher´s understanding, specially when he himself elaborates them. This action of elaboration of didactic material, in our case the DS, being constitutive of a broader education sequence – ES, can contribute to the creation of new zones of proximal development in the participating teachers - an essential factor towards the professional development.
Downloads
References
ASSUNÇÃO, Fábio Nunes. Estratégias de leitura em língua inglesa: um estudo de infográficos em uma perspectiva multimodal. 2014. 156 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3txJNVF. Acesso em: 15 ago. 2018.
BARROS, Eliana Merlin Deganutti. Gestos de ensinar e de aprender gêneros textuais: a sequência didática como instrumento de mediação. 2012. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Londrina, Centro de Letras e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Londrina, 2012. Disponível em: https://bit.ly/3cDYa4W. Acesso em: 3 fev. 2015.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2007.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Raquel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, Ed. 2, 2012.
BRONCKART, Jean-Paul. Interacionismo sócio-discursivo: uma entrevista com Jean Paul Bronckart. Tradução de Cassiano Ricardo Haag e Gabriel de Ávila Othero. Revista Virtual de Estudos da Linguagem – ReVEL, [S. l.], v. 4, n. 6, mar. 2006. Disponível em: https://bit.ly/2LsSr6U. Acesso em: 14 out. 2013.
BRONCKART, Jean-Paul. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução de Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas: Mercado das Letras, 2008.
BRONCKART, Jean-Paul. Um retorno necessário à questão do desenvolvimento. In: BUENO, Luzia; LOPES, Maria Ângela Paulino Teixeira; CRISTÓVÃO, Vera Lúcia Lopes (org.). Gêneros textuais e formação inicial: uma homenagem à Malu Matêncio. Campinas: Mercado de Letras, 2013. p. 85-107.
CHEVALLARD, Yves. On didactic transposition theory: some introductory notes. 1989. Disponível em: https://bit.ly/2MDsJwP. Acesso em: 17 jan. 2015.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Modelos didáticos de gênero: uma abordagem para o ensino de língua estrangeira. Londrina: UEL, 2007.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Para uma expansão do conceito de capacidades de linguagem. In: BUENO, Luzia; LOPES, Maria Angela Paulino Teixeira; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes (org.). Gêneros textuais e formação inicial:homenagem à Malu Matencio. Campinas: Mercado de Letras, 2013. p. 357-383.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Uma proposta de planejamento de ensino de língua inglesa em torno de gêneros textuais. Letras, Santa Maria, v. 20, n. 40, p. 191–215, jan./jun. 2010. Disponível em: https://bit.ly/3cKsevO. Acesso em: 13 set. 2013.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; STUTZ, Lidia. Sequências didáticas: semelhanças e especificidades no contexto francófono como L1 no contexto brasileiro como LE. In: SZUNDY, Paula Tatianne Carréra; ARAUJO, Júlio Cezar; NICOLAIDES, Christiane Siqueira; SILVA, Kleber Aparecido (org.). Linguística aplicada e sociedade. ensino e aprendizagem de línguas no contexto brasileiro. Campinas: Pontes Editores, 2011.
DIONÍSIO, Angela Paiva (org.). Verbetes enciclopédicos: gráfico e infográfico. Recife: Pipa Comunicação, 2013. Disponível em: https://bit.ly/36KyL5A. Acesso em: 30 jul. 2018.
DOLZ, Joaquim. Os cincos novos desafios para o ensino da Língua Portuguesa: parte 2. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL ESCREVENDO O FUTURO, 2015, São Paulo. Palestra proferida... São Paulo: Espaço APAS, 2015. 1 vídeo (43:05 min). Disponível em: https://bit.ly/3pSxjG4. Acesso em: 21 ago. 2018.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequencias didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, Ed.2, 2010.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, Ed.2, 2010. p. 44-64.
GONÇALVES, Letícia Aparecida de Araújo; ROSOLEM, Loretta Derbli Durães da Luz. Infográfico: uma proposta de modelo didático do gênero. In: CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes (org.). Gêneros: (textuais /discursivos), ensino e educação (inicial e continuada) de professores de línguas. Campinas, Mercado de Letras, 2018. p. 541-558.
KANNO, Mário. Infográfico: como e porque usar infográficos para criar visualizações e comunicar de forma imediata e eficiente. Edição eletrônica. São Paulo: Infolide, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3pMNB3b. Acesso em: 26 ago. 2018.
LENHARO, Rayane Isadora. Participação social por meio da música e da aprendizagem de língua inglesa em um contexto de vulnerabilidade social. 2016. 148 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.
MACHADO, Anna Rachel. A perspectiva interacionista sociodiscursiva de Bronckart. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábolas Editorial, 2005. p. 237-259.
MACHADO, Anna Rachel; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 547-573, set./dez. 2006. Disponível em https://bit.ly/3oSoYAE. Acesso em: 15 out. 2014.
NASCIMENTO, Elvira Lopes. Práticas de letramento, gênero e interação social: o saber e o fazer dos professores do ensino fundamental. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS ELITERÁRIOS – CIELLI, 1., 2010, Maringá. Anais [...]. Maringá: UEM, PLE, 2010. Disponível em: http://anais.cielli.com.br/artigos. Acesso em: 12 fev. 2015.
OLIVEIRA, Marta Kohl. A mediação simbólica; o uso de instrumentos, o uso de signos e o processo de internalização. In: OLIVEIRA, Marta Kohl. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1997.
PONTARA, Claudia Lopes; CRISTOVÃO, Vera Lucia Lopes. Sequência de formação para professores de língua inglesa: estabelecendo relações com os saberes e capacidades docentes. Signum; estudos da linguagem, Londrina, v. 21, n. 2, 2018.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2010.
STETSENKO, Anna. The transformative mind: expanding Vygotsky’s perspective on development and education. New York: Cambridge University Press, 2016.
STUTZ, Lidia. Sequências didáticas, socialização de diários e autoconfrontação: instrumentos para a formação inicial de professores de inglês. 2012. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012. Disponível em: https://bit.ly/3rpjxef. Acesso em: 13 jan. 2015.
TEIXEIRA, Tattiana. Infografia e jornalismo: conceitos, análises e perspectivas. Salvador: EDUFBA, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/20642. Acesso em: 2 ago. 2018.
VIANNA, Eduardo; STETSENKO, Anna. Embracing history through transforming it: contrasting Piagetian versus Vygotskian (activity) theories of learning and development to expand constructivism within a dialectical view of history. Theory & Psychology, London, v. 16, n. 1, p. 81-108, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0959354306060108. Acesso em: 22 jan. 2019.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.