The textual genres and the university entrance examination of UEM: between what is prescribed in the official documents and what is charged of the candidates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n1p163

Keywords:

Textual genres, Entrance exam, Prescriptions

Abstract

This study aims to investigate the relationship between what is prescribed in the official documents and what is charged in the university entrance examination, in order to observe whether or not there is regularity in the genres selected for the test. This is a qualitative research, in which the Portuguese Language issues were analyzed and the proposal to write two editions of the UEM summer university entrance exam (2016 and 2017). Then, interviews were conducted with two Portuguese-speaking high school teachers, one from the public school system and another from the private network, in order to verify if they consider the prescriptions of the vestibular in the selection of genders. The theoretical basis of this study was developed from the reading of scholars of discursive genres such as Bronckart (1999), Bakhtin (1997, 2000, 2004) and Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). As a conclusion, it was found that, in the university entrance examination, there is a prioritization of genres that are in the sphere of journalistic and literary circulation to the detriment of others, although prescriptive documents preach, in practice, the valuation of different spheres. The data emerging from the teachers' responses reinforce the importance of a critical reading of both the official documents and the textbook prescriptions, aiming at valuing the different genres and collaborating for democratic teaching in schools.

Author Biographies

Nayara Maira da Silva, Universidade Estadual de Londrina

MSc student of PPGEL- Post-Graduate Program in Language Studies, State University of Londrina.

Elvira Lopes Nascimento, Universidade Estadual de Londrina

Member of the Post-Graduate Program in Language Studies (PPGEL-UEL) and the Portuguese Language Professional Master's Program.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução do francês por Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 277-326.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich; VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Decreto nº 8.659, de 5 de abril de 1911. Approva a lei Organica do Ensino Superior e do Fundamental na República. Brasília: Câmara dos Deputados, 1911. Disponível em: https://bit.ly/3rnvm4B. Acesso em: 24 maio 2019.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Básica. PCN+: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 2002. Disponível em: https://bit.ly/3rpAJjX. Acesso em: 6 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: https://bit.ly/2MYpShM. Acesso em: 6 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: https://bit.ly/3aD2tLe. Acesso em: 5 ago. 2018.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Éricles Cunha. São Paulo: EDUC, 1999.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2004.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernanrd. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GUIMARÃES, Sonia. Como se faz a indústria do vestibular. Petrópolis, RJ: Vozes, 1984. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: INEP, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3oMHTgh. Acesso em: 1 ago. 2015.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais & ensino. 4. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

NASCIMENTO, Elvira Lopes; BARROS, Eliana Merlin Deganutti. Gêneros textuais e livro didático: da teoria à prática. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 7, n. 2, p. 241-270, maio/ago. 2007.

NASCIMENTO, Elvira Lopes; GRANDE, Paula Baracat. Identidades docentes entre mundos discursivos em disputa: formação do professor, letramentos e desenvolvimento. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 57, p. 243- 264, 2018.

NETTO, Adolpho Ribeiro. O vestibular ao longo do tempo: implicações e implicâncias. In: SEMINÁRIO VESTIBULAR HOJE, 1985, Brasília. Anais [...]. Brasília: MEC, 1985. Disponível em: https://bit.ly/2YPgu2J. Acesso em: 1 ago. 2015.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da educação básica língua portuguesa. Curitiba: SEE, 2008. Disponível em: https://bit.ly/36KmK0l. Acesso em: 1 ago. 2015.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Comissão do Vestibular Unificado. Disponível em: Vestibular de verão 2017. Maringá: UEM, 2017. Disponível em: http://www.cvu.uem.br/. Acesso em: 5 ago. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Comissão do Vestibular Unificado. Disponível em: Vestibular EAD 2016. Maringá: UEM, 2016. Disponível em: http://www.cvu.uem.br/. Acesso em: 5 ago. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Comissão do Vestibular Unificado. Composição e valoração das provas. Maringá: UEM, 2018a. Disponível em: http://www.cvu.uem.br/composicaoprovas.html. Acesso em: 5 ago. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Histórico. Maringá: UEM, 2018b. Disponível em: http://www.uem.br/sobre-a-uem/historico. Acesso em: 1 ago. 2018.

WHITAKER, Dulce Consuelo Andreatta. Da "invenção" do vestibular aos cursinhos populares: um desafio para a orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 11, n. 2, dez. 2010. Disponível em: https://bit.ly/3jlRnhv. Acesso em: 1 ago. 2018.

ZIRONDI, Maria Ilza; NASCIMENTO, Elvira Lopes. Os enunciados de comando da prova do ENEM e sua relação com competências e capacidades para a resolução de situações-problema. Signum: Estudos de Linguagem, Londrina, v. 9, p. 289-315, 2006.

Published

2019-07-01

How to Cite

SILVA, Nayara Maira da; LOPES NASCIMENTO, Elvira. The textual genres and the university entrance examination of UEM: between what is prescribed in the official documents and what is charged of the candidates. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 1, p. 163–191, 2019. DOI: 10.5433/1519-5392.2019v19n1p163. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37037. Acesso em: 24 aug. 2024.