Interdisciplinarity in the classroom: cognitive processing in textual interpretation activities

Authors

  • Emília Cristina Ribeiro dos Santos Professora da Rede Estadual de Ensino do Estado de Pernambuco.
  • Dennys Dikson Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns (UAG/UFRPE) https://orcid.org/0000-0002-7335-2192

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n2p108

Keywords:

Textual processing, Reading-writing-interpretation, Classroom, Interdisciplinary action

Abstract

This article presents a research carried out within the scope of the Professional Master's Degree in Languages (PROFLETRAS-UFRPE/UAG) on reading, writing and interpretation of written texts in an interdisciplinary perspective, analyzing the textual cognitive processes built by the students. We are based in studies on genres, reading and textual processing to highlight the linguistic performance of two 6th grade students in a public school on reading-writing-interpretation activities, produced during the application of a didactic interdisciplinary pedagogy (an action research) involving Portuguese Language, Mathematics and Sciences. With activities developed individually for each discipline, always from the same text, we observe that, in order to construct the requested answers in each interpretative question, the children, in one way or another, are mobilizing and activating the cognitive from three great systems of knowledge - the linguistic, the encyclopedic and interactive (KOCH, ELIAS, 2014, KOCH, 2015, 2016). The results demonstrate which cognitive strategies are more or less activated by children in the execution of school activities, a situation that allows the teacher to devise more specific strategies to improve cognitive processing, depending on what knowledge and/or textual strategies need to be activated during reading, interpretation and writing.

Author Biographies

Emília Cristina Ribeiro dos Santos, Professora da Rede Estadual de Ensino do Estado de Pernambuco.

Master in Letters, by the Professional Master's Program in Letters at the Federal Rural University of Pernambuco, Academic Unit of Garanhuns (UFRPE / UAG)

Dennys Dikson, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns (UAG/UFRPE)

Professor at the Department of Letters at UFRPE / UAG; permanent professor of the Professional Master's Program in Letters (PROFLETRAS) at UFRPE / UAG.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editora, 2003.

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editora, 2009.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BAZERMAN, Charles. Escrita, Gênero e interação social. São Paulo: Editora Cortez, 2007.

CAFIERO, Delaine. Letramento e leitura: formando leitores críticos. In: ROJO, Roxane (org.). Explorando o ensino: língua portuguesa. Brasília, DF: PDE, 2010.

DIKSON, Dennys; ROCHA, Macicleide Barros da. A linguística de texto e o processamento textual de tirinhas do Enem. Linguagem, São Carlos, v. 24, n. 1, 2015. versão online. Disponível em:
http://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/article/view/103/pdf_5. Acesso em: 30 jan. 2017.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de
Letras, 2004. p. 81-108.

FAZENDA, Ivani, Catarina Arantes. O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.

GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012.

JAPIASSU, Hiton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

KOCH, Ingedore G. Villaça. Desvendando os segredos do texto. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2015.

KOCH, Ingedore G. Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

KOCH, Ingedore G. Villaça; CUNHA-LIMA, Maria Luiza. Do cognitivismo ao sociocognitivismo. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (org.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2005. v. 3, p. 251-300.

KOCH, Ingedore G. Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e
compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

TOKARNIA, Mariana. Quase 18% dos alunos dizem sofrer bullying no Brasil, aponta estudo. 2017. https://educacao.uol.com.br/noticias/2017/04/19/quase-
18-dos-alunos-dizem-sofrer-bullying-no-brasil-diz-estudo.htm. Acesso em: 30 jan. 2017.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em:
http://w0ww.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 30 jan. 2017.

Published

2020-03-12

How to Cite

SANTOS, Emília Cristina Ribeiro dos; DIKSON, Dennys. Interdisciplinarity in the classroom: cognitive processing in textual interpretation activities. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 2, p. 108–140, 2020. DOI: 10.5433/1519-5392.2019v19n2p108. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/34550. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.