Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching

Authors

  • Marileuza Ascencio Miquelante Universidade Estadual de Londrina Universidade Estadual do Paraná https://orcid.org/0000-0002-7100-0871
  • Marilice Zavagli Marson Universidade Estadual de Londrina Universidade Tecnológica Federal do Paraná https://orcid.org/0000-0001-9805-3001
  • Priscila Priscila Azevedo da Fonseca Lanferdini Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p265

Keywords:

Short film, Didactic proposal, Multimodality

Abstract

The modern society has been marked by the intense production and circulation of different multisemiotic/multimodal texts as well as by the use of many communication media. In that context, school, historically influenced by a grafocentric culture, has been called to rethink its literacy practices. Thus, as a way to offer alternatives that can contribute to the construction of a multiliterate school’s curriculum, we present, in this paper, a didactic proposal for the English language teaching through a short film imagery reading. To do so, we start from pedagogical suggestions concerning Bakhtin’s enunciative-discursive theory as well as theoretical reflections about multimodal texts works. We intend that our proposal can help/inspire language teachers to think about positive literacy practices to the citizen education of their students in a globalized world.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marileuza Ascencio Miquelante, Universidade Estadual de Londrina Universidade Estadual do Paraná

PhD student in Language Studies at PPGEL - UEL - Language Studies Program at Universidade Estadual de Londrina. Assistant Professor of English Language at UNESPAR - Paraná State University - Campo Mourão campus

Marilice Zavagli Marson, Universidade Estadual de Londrina Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Master in Language Studies at PPGEL - UEL - Language Studies Program at Universidade Estadual de Londrina. Substitute English Language Professor at UTFPR - Federal Technological University of Paraná - Cornélio Procópio campus.

Priscila Priscila Azevedo da Fonseca Lanferdini, Universidade Estadual de Londrina

PhD student in Language Studies at PPGEL - UEL - Language Studies Program at Universidade Estadual de Londrina. Effective English Language Teacher at SEED - State Secretary of Education - Regional Center of Guarapuava.

References

BAKHTIN, Mikhail; VOLOSHINOV, Valentin. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1979/1992.

CARMELO, Bruno. The Fantastic Flying Books Of Mr Morris Lessmore, vencedor do Oscar de melhor curta-metragem de animação em 2012, já pode ser conferido na Internet. 2012. Disponível em: http://www.adorocinema.com/noticias/filmes/noticia-100014/. Acesso em: 29 set. 2015.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Tradução de Roneide Venancio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 2000, v. 1.

CAZDEN, Courtney. et al. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review. Research Library: Spring, 1996, v. 1, p. 66.

HISTORY. Hurricane Katrina. 2015. Disponível em: http://www.history.com/topics/hurricane-katrina. Acesso em: 04 out. 2015.

DAMINELLI, Silvane. Filmes legendados: perspectiva para o ensino de leitura em língua materna. 2014. 189f. Tese (Doutorado em Estudos da Tradução) – Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Florianópolis, 2014.

KRESS, Gunther. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.

LARA, Glaucia Muniz Proença. A imagem como objeto de ensino. CASA (Cadernos de Semiótica Aplicada), v. 9, n.1, p. 1-14, 2011.

LEMKE, Jay. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 455- 479, 2010.

NASCIMENTO, Roseli Gonçalves do; BEZERRA, Fábio Alexandre Silva; HEBERLE, Viviane Maria. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n. 2, p. 529-552, 2011.

OLIVEIRA, Derli Machado de. Gêneros Multimodais e Multiletramentos: novas práticas de leitura na sala de aula. In: VI FÓRUM IDENTIDADES E ALTERIDADES II CONGRESSO NACIONAL EDUCAÇÃO E DIVERSIDADE, 2013, Itabaiana. Anais... Itabaiana: Anais do vi fórum - II CONED - Caderno de Resumos, 2013. p. 31-31.

PEREIRA, Cimar Azeredo. Acesso à internet e à Televisão e Posse de telefone Móvel Celular para Uso Pessoal. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv93373.pdf. Acesso em: 29 set. 2015.

ROJO, Roxane. Prólogo. In: ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. p. 7-13.

ROJO, Roxane; BARBOSA, Jacqueline. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Vidding: uma leitura subversiva do cânone. In: BUNZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia. (Org.). Múltiplas linguagens para o Ensino Médio. São Paulo: Parábola Editorial, 2013, p. 233-263.

Published

2018-07-14

How to Cite

MIQUELANTE, M. A.; MARSON, M. Z.; LANFERDINI, P. P. A. da F. Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 1Supl., p. 265–287, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p265. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973. Acesso em: 12 may. 2024.