The teacher as actor of teaching - an analysis of journals of gamification

Authors

  • Laila Alves Santos Universidade de Taubaté

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1p163

Keywords:

Teaching acting, Actor, Appropriation of instruments, Prescribed work.

Abstract

This article concerns the teaching work and has as main objective to verify how the teacher is represented in the process of appropriation of gamification as an instrument for the teaching work. The data used for analysis consist of journals written by the teacher-researcher and produced before and after classes that had elements of gamification involved. We base our analysis on the epistemological positioning of Sociodiscursive Interactionism (ISD) focusing on the enunciative and semantic levels of the analysis of linguistic-discursive elements. From the analysis of the journals we may observe the real work of a teacher, mobilized capacities to act, the teacher's attitude towards the obstacles and the development of teaching from its planning, execution to the evaluation. Which leads us to conclude that the teacher, in her/his real work is actor of her/his work and act, basing actions on intentions and motives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laila Alves Santos, Universidade de Taubaté

Master in applied linguistics from the University of Taubaté. English language teacher in public schools in Barra Mansa, RJ.

References

ABREU, Maria Lúcia Florenzano Vidal Gonçalves. O trabalho docente interpretado em um manual de instrução ao professor sobre a educação digital. 2015. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Taubaté, Taubaté, 2015.

ALVES, Lynn Rosalina Gama; MINHO, Marcelle Rose da Silva; DINIZ, Marcelo Vera Cruz. Gamificação: diálogos com a educação. In: FADEL, Luciane Maria et al. (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 74- 97.

BANKS-LEITE, Luci; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; ANJOS, Daniela Dias dos (Org.). Diálogos na perspectiva histórico-cultural: interlocuções com a Clínica da Atividade. Campinas: Mercado de Letras, 2016.

BARACHATI, Gisele Maria Souza. O ensino da escrita representado em textos produzidos por professores após um processo de formação continuada. 2015. 186 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Taubaté, Taubaté, 2015.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2012.

BRONCKART, Jean-Paul. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução: Anna Rachel Machado; Maria de Lourdes Meirelles Matêncio. Campinas: Mercado das Letras, 2008.

BUSARELLO, Raul Inácio; ULBRICHT, Vania Ribas; FADEL, Luciane Maria. A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. In: FADEL, Luciane Maria et al. (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 11-37.

CLOT, Yves. Trabalho e poder do agir. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

DUARTE, Ewerton Batista. O ensino de Língua Inglesa revelado no dizer do professor de Ensino Médio de uma escola paulista. 2016. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Taubaté, Taubaté, 2016.

FERREIRA, Geraldo Generoso. O trabalho docente representado em textos prescritivos: uma análise dos conteúdos básicos comuns de língua estrangeira do estado de Minas Gerais. 2011. 103 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Taubaté, Taubaté, 2011.

MACHADO, Anna Rachel et al. Relações entre linguagem e trabalho educacional: novas perspectivas e métodos no quadro do interacionismo sociodiscursivo. In: ABREU-TARDELLI, Lilia Santos; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes (Org.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. São Paulo: Mercado de Letras, 2009. p. 15-29.

MACHADO, Anna Rachel; ABREU-TARDELLI, Lilia Santos. Textos prescritivos da educação presencial e a distância: fonte primeira do estresse do professor? Signum, Londrina, v. 8, n. 1, p. 11-24, jun. 2005.

MACHADO, Anna Rachel; BRONCKART, Jean-Paul. De que modo os textos oficiais prescrevem o trabalho do professor? Análise comparativa de documentos brasileiros e genebrianos. Delta, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 183-214, 2005.

MAZZILLO, Tania Maria da Frota Mattos. O trabalho do professor de língua estrageira representado e avaliado em diários de aprendizagem. 2006. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos de Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

PINTO, Adriana Cintra de Carvalho. Trabalho docente (re)velado no dizer do professor de ensino fundamental. 2009. 154 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos de Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

RIBEIRO, Rosângela Aparecida. O trabalho docente interpretado no dizer de uma professora do/no campo. 2015. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Taubaté, Taubaté, 2015.

VIANNA, Maurício et al. Gamification, Inc: como reinventar empresas a partir de jogos. Rio de Janeiro: MJV Press, 2013.

ZICHERMANN, Gabe; CUNNINGHAM, Christopher. Gamification by design: implementing game mechanics in web and mobile apps. Sebastopol: O’Reilly Media, 2011.

Published

2019-03-11

How to Cite

SANTOS, Laila Alves. The teacher as actor of teaching - an analysis of journals of gamification. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 1, p. 163–182, 2019. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n1p163. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/30198. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.