Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1p73

Keywords:

Portuguese collection languages, Conceptions of language, Discursive genres

Abstract

This work has as objective knows the language conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013). As specific objectives, we intended: (a) know the treatment given to discursive genres (written and multimodal); (b) know the treatment given to the didactic axes of language teaching. For accomplishment of those objectives, we use the subsidies of documentary research, as well as the literature review. The results demonstrate that the two versions of the collection are subsidized by conceptions of different languages. In the first collection, the subsidies of the conception of language as instrument of communication are notable. In the second, the subsidies of the conception of language as a form of interaction are notable. This foments the materialization of two distinct treatments given to the discourse genres and the didactic teaching axes.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Silvio Profirio da Silva, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais de Igarassu - FACIG.

MSc in Applied Linguistics, Federal University of Paraíba - UFPB. Professor of the Bachelor's Degree in Law at the Faculty of Human and Social Sciences of Igarassu - FACIG.

Josete Marinho de Lucena, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

PhD in Linguistics from the Federal University of Ceará - UFC.  Professor at the Federal University of Paraíba - UFPB

References

BEZERRA, Maria Auxiliadora. Textos: seleção variada e atual. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001. p. 33-45.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília, 1997.

BUNZEN, Clecio. O tratamento da diversidade textual nos livros didáticos de português: como fica a questão dos gêneros? In: SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Márcia; CAVALCANTI, Marianne C. B. (Org.). Diversidade textual: os gêneros na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 43-58.

CARDOSO, Silva Helena Barbi. Discurso e ensino. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens: 3. São Paulo: Saraiva, 2013a.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens: 2. São Paulo: Saraiva, 2013b.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens: 1. São Paulo: Saraiva, 2013c.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens: 3. São Paulo: Atual, 1994a.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens: 2. São Paulo: Atual, 1994b.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens: 1. São Paulo: Atual, 1994c.

COSTA VAL, Maria da Graça; VIEIRA, Martha Lourenço. Língua, texto e interação: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.

COSTA VAL, Maria da Graço et al. Produção escrita: trabalhando com gêneros textuais: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2007.

FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

KOCH, Ingedore Vilaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2009.

LEAL, Telma Ferraz. Estabelecendo metas e organizando o trabalho: o planejamento no cotidiano docente. In: LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; MORAIS, Artur Gomes (Org.). Alfabetizar letrando na EJA: fundamentos teóricos e propostas didáticas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 93-112.

LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Aspectos teóricos e sequências didáticas para a produção escrita de gêneros discursivos. Letras & Letras, Uberlândia, v. 31, n. 3, 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/30598. Acesso em: 29 set. 2015.

NASCIMENTO, Elvira Lopes; ZIRONDI, Maria Ilza. Gêneros textuais em práticas de alfabetização e letramento. In: NASCIMENTO, Elvira Lopes (Org.). Gêneros textuais: da didática das línguas aos objetos de ensino. Campinas (SP): Pontes, 2014. v. 1, p. 145-168.

OLIVEIRA, Maria do Socorro; TINOCO, Glícia. A.; SANTOS, I. B. Projetos de letramento e formação de professores de língua materna. Natal: EDUFRN, 2014.

PERFEITO, Alba Maria; CECILIO, Sandra Regina; COSTA-HÜBES, Terezinha Conceição. Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção. Acta Scientiarum: Human and Social Sciences, Maringá, v. 29, n. 2, p. 137-149, 2007. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/viewFile/7. Acesso em: 29 jun. 2015.

PIETRI, Emerson. Ensino da escrita na escola: processos e rupturas. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 37, p. 133-160, 2010. Disponível em: http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1583/1469. Acesso em: 12 ago. 2015.

SANTOS, Carmi Ferraz. Formação em serviço do professor e as mudanças no ensino de língua portuguesa. Educação Temática Digital - ETD, Campinas, v. 3, n. 2, p. 27-37, jun. 2002. Disponível em: http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/etd/article/view/1794. Acesso em: 16 jul. 2015.

SANTOS, Carmi Ferraz. O Ensino da Língua Escrita na Escola: dos tipos aos gêneros. In: SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Márcia; CAVALCANTI, Marianne C. B. (Org.). Diversidade textual: os gêneros na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 11-26.

SILVA, Alexsandro. Ensino de gramática/análise linguística: uma análise de depoimentos de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. In: REUNIÃO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO – ANPED, 35., 2012, Porto de Galinhas. Anais... Porto de Galinhas, 2012. Disponível em: http://35reuniao.anped.org.br/images/stories/trabalhos/GT10%20Trabalhos/G. Acesso em: 6 maio 2016.

SILVA, Silvio Profirio; LUCENA, Josete Marinho. Atividades de compreensão textual em livros didáticos de língua portuguesa: um olhar sobre a coleção português linguagens ? ensino médio (1994-2013). Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, Rio de Janeiro, v. 18, n. 44, p. 53-76, 2017a. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/reihm/article/view/4499/0. Acesso em: 1 maio 2018.

SILVA, Silvio Profirio; LUCENA, Josete Marinho. Entrevista com Lívia Suassuna. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, p. 1-9, abr. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100138&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 29 abr. 2018.

SILVA, Silvio Profirio; LUCENA, Josete Marinho. Entrevista com Lívia Suassuna. Revista X, Curitiba, v. 12, p. 1-7, 2017b. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/55130. Acesso em: 29 dez. 2017.

SILVA, Silvio Profirio; LUCENA, Josete Marinho. Entrevista com Marcos Bagno. Línguas & Letras, Cascavel, v. 18, p. 167-173, 2017c. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/17429. Acesso em: 31 dez. 2017.

SILVA, Silvio Profirio; LUCENA, Josete Marinho. O trabalho pedagógico do ensino da produção de texto: um olhar sobre as modificações. Revista FSA, Teresina, v. 14, p. 165-186, 2017d. Disponível em: http://www4.fsanet.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/1463. Acesso em: 27 dez. 2017.

SILVA, Silvio Profirio; LUNA, Tatiana Simões. Da decodificação à construção de sentido: concepções de leitura subjacentes aos livros didáticos de língua portuguesa e adotados pela secretaria de educação do estado de Pernambuco (1979-2012). Olh@ res, Guarulhos, v. 1, n. 2, p. 365-388, 2013. Disponível em: http://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/67. Acesso em: 6 set. 2015.

SILVA, Veronica Pereira; LUNA, Tatiana Simões. Ensino de gramática ou de análise linguística? um estudo sobre a crase em gramáticas pedagógicas. Philologus, Rio de Janeiro, ano 20, n. 60, set./dez. 2014. Disponível em: http://www.filologia.org.br/revista/60/07.pdf. Acesso em: 17 jul. 2015.

Published

2019-03-11

How to Cite

SILVA, S. P. da; LUCENA, J. M. de. Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 1, p. 73–110, 2019. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n1p73. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)