PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2017v17n2p105

Keywords:

PIBID, Reflexive diaries, High school

Abstract

The purposes of this paper are: i) promote the use of reflexive diaries as a tool of awareness and discussion among teachers-to-be within PIBID PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação á Docência); ii) emphasize the critical awareness of teachers-to-be; iii) present a didactic sequence developed by them. We seek to promote a joint environment of material production (professors, tutors and students) to reinforce the proposal in Cadernos do Estado de São Paulo (Inglês). Teachers-to-be use this material in the first year of High School and, by means of reflexive diaries, evaluate its efficacy and their work. Data show that, besides general pedagogic knowledge, students want classroom management knowledge, which goes beyond material qualities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solange Aranha, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

PhD in Linguistic Languages and Portuguese Language Araraquara from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Suzi Marques Spatti Cavalari, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

PhD in Linguistic Studies from UNESP. Professor at Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, São José do Rio Preto Campus.

References

BAILEY, Kathleen M.; OCHSNER, Robert. A methodological review of diary studies: windmill tilting or social science? In: BAILEY, Kathleen M.; LONG, Michael H.; PECK, Sabrina (Ed.). Second language acquisition studies (188-198). Boston: Heinle & Heinle: Newbury House, 1983.

BORGES, Letícia Fonseca. O desenvolvimento de capacidades de linguagem para a formação de leitores em língua inglesa: uma análise dos cadernos do ensino médio da rede pública de São Paulo. 2015. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Oficina de linguística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996. (Letramento, Educação e Sociedade).

NÓVOA, Alberto. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Material de apoio ao currículo do Estado de São Paulo. São Paulo, 2014. (Caderno do Professor: LEM: Inglês: ensino médio: 1ª. Série, v. 2).

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.

Published

2017-11-19

How to Cite

ARANHA, Solange; CAVALARI, Suzi Marques Spatti. PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP. Entretextos, Londrina, v. 17, n. 2, p. 105–121, 2017. DOI: 10.5433/1519-5392.2017v17n2p105. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.