Linguistic operations and the acquisition of enunciation written

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2015v15n2p193

Keywords:

Acquisition of writing, Linguistic operations, Enunciation writing, Subjectivity.

Abstract

The central axis that has guided this article was the analysis of the linguistic operations realized by the speaker to represent in (their) writing the subject who enunciates, the interlocutor, the theme, the purpose of the interaction, the time and the space of enunciation. Therefore, the theoretical framework that guides the analysis of the selected corpora (two textual productions of learners in writing acquisition phase) is situated mainly in the work of Abaurre (2003), Benveniste (1995), Bronckart (1999), Corrêa (2004), Hermont (2010), Oliveira (2005) and Smith (2005). A methodological procedure called “research paradigm indiciary” is used to perform the analysis of the linguistic data of the texts produced by speakers belonging to different social classes. These data were collected in 1987 during a survey about writing acquisition process, held at the Faculty of Arts and the Faculty of Education from the Federal University of Minas Gerais - UFMG. What some teachers consider "mistakes," "inadequacies" are actually linguistic operations realizes by the speaker to build the knowledge and the use of the resource of written language as speech, as written enunciation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Suelen Érica Costa da Silva, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas.

Doctor degree candidate in Linguistics and Portuguese Language at Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Profesor at Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG).

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ABAURRE, Maria Bernadete Marques. A relevância dos critérios prosódicos semânticos na elaboração de hipóteses sobre segmentação na escrita inicial. Boletim da Abralin, Curitiba, v. 11, p. 203-217, 1991.

ABAURRE, Maria Bernadete Marques; MAYRINK-SABISON, Maria Laura Trindade. Considerações sobre a diferenciação de gêneros discursivos na escrita infantil. In: ROCHA, Gladys; VAL, Maria da Graça Costa (Org.). Reflexões sobre as práticas escolares de produção de texto. Belo Horizonte: CEALE; Autêntica, 2003. p. 167-184.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral. 4. ed. Tradução de Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. Campinas: Pontes, 1995.

BRONCKART, Jean-Paul. Os textos e seu estatuto: considerações teóricas, metodológicas e didáticas. In: BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discurso. São Paulo: EDUC, 1999.

CHACON, Lourenço. Algumas palavras sobre a relação entre oralidade e letramento em hipersegmentações na aquisição da escrita. In: CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves (Org.). Práticas escritas na escola: letramento e representação. São Paulo: Convênio CAPES/COFECUB - Projeto 510/05, 2006. p. 57-61.

CORRÊA, Manuel Luiz Gonçalves. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1990. p. 143-179.

HERMONT, Arabie Berzi. Como analisar textos de alunos em processos de aquisição da escrita. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 27-39, 2010. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/ article/view/4478. Acesso em: 29 jun. 2015.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2001.

OLIVEIRA, Marco Antônio. Conhecimento linguístico e apropriação do sistema de escrita: caderno do formador. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005. (Coleção Alfabetização e Letramento).

SILVA, Ademar. Alfabetização: a escrita espontânea. São Paulo: Contexto, 1994.

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2005.

Published

2015-08-31

How to Cite

COSTA DA SILVA, S. Érica. Linguistic operations and the acquisition of enunciation written. Entretextos, Londrina, v. 15, n. 2, p. 193–215, 2015. DOI: 10.5433/1519-5392.2015v15n2p193. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/18573. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos