Discursive genres and aphorizing enunciation analysis in self-help discourse for teenagers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n1p43

Keywords:

Aphorization, Self-help, Teenagers, Scenography, Ethos

Abstract

The objective of this paper is to characterize the instances of discursive genres and aphorizations in self-help discourse for teenagers and their sense effects in the scenography and the discursive ethos in the work selected (IACOCCA, IACOCCA, 2008) for analysis. The theoretical and methodological apparatus includes reflections of Maingueneau (2008a, 2008b, 2008c, 2010) on ethos, on enunciation scenes, on aphorizations and Brunelli’s reflections (2011) on aphorization in the self-help discourse. It was considered that the aphorizing utterance in the self-help discourse for teenagers contributed to the attenuation of the authoritative tone of statements with deontic value and a more informative tone to the discourse. This finding reinforces the characterization of scenography introduced by discourse, a youth almanac, built by several discursive genres present in the work, in which the enunciator, although having a different status to know, does not impose orders and guidelines, but presents facts, informing their audience without guiding them directly into their behaviours, as it occurs in youth magazines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marília Molina Furlan, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP.

Doctoral Student - Linguistic Studies at UNESP.

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DAS LIVRARIAS. Venda de livros infanto-juvenis cresce e segmento ganha destaque no país. Disponível em: http://anl.org.br/web/exibe_noticia.php?id=441. Acesso em: 27 de jan. 2014.

BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Tradução Mauro Gama e Cláudia M. Gama. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.

BRUNELLI, Anna Flora. O sucesso está em suas mãos: análise do discurso de auto-ajuda. 2004. 149f. Tese (Doutorado em Lingüística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

BRUNELLI, Anna Flora. Aforização no discurso de autoajuda. Revista do Gel, São Paulo, v.8, n.1, 2011, p. 125-137.

CHAGAS, Arnaldo Toni Souza das. A ilusão no discurso de auto-ajuda e o sintoma social. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2001.

FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 2. ed. São Paulo: Ática, 2001.

FURLAN, Marília Molina. Cenas de enunciação e ethos discursivo: análise do discurso de autoajuda para adolescentes. 2013. 162f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) –Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São José do Rio Preto, 2013.

IACOCCA, Liliana; IACOCCA, Michele. O livro do adolescente: discutindo idéias e atitudes com o jovem de hoje. São Paulo: Ática, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, Ruth. (Org.) Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2008a, p.69-92.

MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (Org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008b. p.11- 29.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. Tradução Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva. São Paulo: Parábola, 2008c.

MAINGUENEAU, Dominique. Aforização: enunciados sem texto? In: MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em Análise do Discurso. Tradução Ana Raquel Motta. São Paulo: Parábola, 2010. p. 9-24.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MARÍN-DÍAZ, Dora Lilia. Autoajuda, educação e práticas de si: genealogia de uma antropotécnica. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

MARTHE, Marcelo. O alto-astral da auto-ajuda. Veja, São Paulo, ed. 1777, 13 set. 2002. Disponível em: http://www.http//veja.abril.com.br/131102/. Acesso em: 15 fev. 2014.

RÜDIGER, Francisco. Literatura de auto-ajuda e individualismo. Porto Alegre: Ed. da Universidade do Rio Grande do Sul, 1996.

SOBRAL, Adail Ubirajara. Elementos sobre a formação de gêneros discursivos: a fase parasitária de uma vertente do gênero de autoajuda. 2006. 305f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006

Published

2016-11-30

How to Cite

MOLINA FURLAN, Marília. Discursive genres and aphorizing enunciation analysis in self-help discourse for teenagers. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 1, p. 43–66, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n1p43. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/17852. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.