Portuguese Language Subject: creation process and graphical configuration over the decades

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n1p155

Keywords:

Graphic configuration, Textbooks, Constitution, Portuguese language teaching

Abstract

This article presents reflections focused on the graphical configuration of Portuguese textbooks from the 1960s, once, from that time, it is possible to verify different changes in their characteristics, such as the usage of larger formats, generalization of color printing from the renewal of graphic machinery, employment of new typographical forms with the introduction of phototypesetting, replacement of the hardcover booklet, according to Moraes (2008). Suported by Bakhtin, in his text Remarks on the epistemology of human sciences (1974/2000, p. 402), I understand that the humanities work with understanding, pointing to the possible, because "understanding is to collate with other texts and think of a new context (in my context, in the contemporary context, in the future context)".The study arises as a possibility to meet and expand investigations focused on the mother tongue teaching and the constitution of the Portuguese language subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joceli Cargnelutti, Universidade Federal de Santa Maria

PhD in Linguistic Studies from the Universidade Federal de Santa Maria

References

ANGELO, Graziela Lucci. Revisitando o ensino tradicional de Língua Portuguesa. 2005. Tese (Doutorado em Ensino -Aprendizagem de Língua Materna) - Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2005.

BAKHTIN, Mikhail. Observações sobre a epistemologia das ciências humanas. In: Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1974/1997. p. 401-414.

BASTOS, Maria Helena Camar; LEMOS, Elizandra Ambrosio; BUSNELLO, Fernanda. A pedagogia da ilustração: uma face do impresso. In: BENCOSTTA, Marcus Levy. Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007.

BELMIRO, Celia Bicalil. A imagem e suas formas de visualidade nos livros didáticos de Português. Educação & Sociedade, ano 31, n. 72, p. 11-31, ago. 2000.

BELMIRO, Celia Bicalil. Um estudo sobre relações entre imagem e textos verbais em cartilhas de Alfabetização e livros de Literatura Infantil. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2008.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar: 1810- 1910. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

FERNANDES, Adriana. A constituição do ensino de Língua Portuguesa na trilha de documentos oficiais do Rio Grande do Sul: conhecimento e perspectivas. 2011. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.

FRANCHI, Carlos. Mas o que é mesmo: Gramática? São Paulo: Parábola, 2006.

GATTI JÚNIOR, Décio. A escrita escolar da História: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru, SP: Edusc; Uberlândia, MG: Edufu, 2004.

GENOUVRIER, Emile; PEYTARD, Jean. Linguística e ensino do Português. Coimbra: Almedina. Tradução: Rodolfo Ilari, 1973.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. Palestra proferida na Semana da Prática Pedagógica, Universidade de Aveiro, CIFOP, 2003.

GERALDI, João Wanderley. Deslocamentos no ensino: de objetos a práticas; de práticas a objetos. Texto apresentado na mesa-redonda “Gêneros discursivos e ensino. SEMINÁRIO do CELLIP, 29., 2009, Cascavel. Anais ... Cascavel: Unioeste, out. 2009.

ILARI, Rodolfo. A Linguística e o ensino da Língua Portuguesa. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

LINS, Osman. Do ideal e da glória: problemas inculturais brasileiros. São Paulo: Summus, 1977.

LOBATO, Lúcia. Teorias linguísticas e o ensino do português como língua materna. Tempo Brasileiro. v. 53/54, p. 5-47, abr./set. 1978.

MELO, G. C. de. Vícios do nosso ensino gramatical. In: MELO, G. C. Iniciação à Filologia e à Linguística Portuguesa. Rio de Janeiro: Acadêmica, 1971. p. 285-290.

MORAES, Didier D. C. Dias de. A renovação visual do livro didático no Brasil: o design de Ary de Noronha na Editora Ática. Anais do 8º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: SP, 2008. p. 140-150.

NAKAMOTO, Persio. A configuração gráfica do livro didático: um espaço pleno de significações. 114folhas. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

PIETRI, Émerson. O discurso da mudança do ensino de língua materna no processo de constituição da linguística brasileira. 2003. Tese (Doutorado) - Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp, Campinas, 2003.

SOARES, Magda Becker. Um olhar sobre o livro didático. In: Presença Pedagógica, v.2, n.12, p. 52-64, nov./dez. 1996.

ZANDWAIS, Ana. Linguagem e ensino: saberes linguísticos e literários dominantes em compêndios escolares. Organon, v. 17, n. 35, p. 19-38, 2003.

Published

2014-10-23

How to Cite

CARGNELUTTI, Joceli. Portuguese Language Subject: creation process and graphical configuration over the decades. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 1, p. 155–171, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2014v14n1p155. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14548. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos