The construction of didactic sequences for the language teaching: a didactic proposal mediated by the genre “humoristic chronic”
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2012v12n2p80Keywords:
Didactic Sequence, Textual genres, Humoristic chronicAbstract
This article is the result of the researches developed in the project “Textual genres and formative mediations: for a didactic of the writing process construction”, coordinated by Prof. Eliana Merlin D. de Barros, and guided by the studies of the Group of Geneva, known as Sociodiscursive Interactionism (ISD), whose most known researchers in Brazil are J. Paul Bronckart, J. Dolz and B. Schneuwly. After the designing process of "chronic humorous", whose objective was to deduce the teachable dimensions of the genre, a didactic sequence was produced for 9th grade students from elementary school. The purpose of this article is precisely to present the process of elaboration of the didactic sequence from two analytical focus: a) the language capacities mobilized in the activities and tasks of the workshops; b) the articulation between the four axes of teaching of mother tongues: reading, writing, speaking and linguistic analysis.Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail.Estética da Criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARDINI, Vanessa Severino; BARROS, Eliana Merlin D. de. O ISD e o ensino por meio de gêneros textuais: a crônica humorística no processo de transposição didática externa. II ENCONTRO DE ESTUDOS DA LINGUAGEM – ENELIN, 2., 2011, Cornélio Procópio. Anais... Cornélio Porcópio: UENP, 2011. CD-ROM.
BARROS, Eliana Merlin Deganutti de. Formação do professor e gêneros textuais: o momento pré-intervenção didática. COLÓQUIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS E LITERÁRIOS – CIELLI, 1., 2010, Maringá. Anais.... Maringá: UEM/ PLE, 2010. Disponível em: http://anais.cielli.com.br/artigos. Acesso em 12 dez. 2010.
BARROS, Eliana Merlin Deganutti de. Gestos de ensinar e de aprender gêneros textuais: a sequência didática como instrumento de mediação. 2012. 358f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina/PR, 2012.
BENDER, Flora; LAURITO, Ilka. Crônica: história, teoria e prática. São Paulo: Scipione, 1993.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental – Língua Portuguesa. Volume: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 1998.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2009.
CANDIDO, Antônio. A vida ao rés do chão. In: Para gostar de ler: crônicas. v. 5. São Paulo: Ática, 1987.
CHEVALLARD, Yves. La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Paris: La Fenseé Sauvage, 1991.
CRISTÓVÃO, Vera Lúcia Lopes; NASCIMENTO, Elvira Lopes. Gêneros textuais e ensino: contribuições do Interacionismo Sócio-discursivo. In: KARWOSKI, A. M. et al. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. União da Vitória: Kaygangue, 2005.
DIAFÉRIA, Lourenço. As aventuras de um ciclista urbano. In: Para gostar de ler: crônicas. v. 7. São Paulo: Ática, 1998, p.48-51.
DOLZ, Joaquim; GAGNON, Roxane; DECÂNDIO, Fabrício. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2010.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita. Elementos para reflexões sobre uma experiência suíça. In: DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros Orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 41- 70.
MACHADO, Anna Rachel; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. A construção de modelos didáticos e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, v. 6, n.3, p. 547-573, set./dez. 2006.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo. Contexto, 2008.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas e União da Vitória, Paraná: Kaygangue, 2005.
MARINHO. Jorge Miguel. Esses cronistas maravilhosos e suas palavras voadoras. In: MADI, Sonia (Coord.). Na ponta do lápis. Olimpíada de língua portuguesa: escrevendo o futuro. CENPEC, Ano IV, n. 10, dez. 2008.
NASCIMENTO, Elvira Lopes. Gêneros da atividade, gêneros textuais: repensando a interação em sala de aula. In: NASCIMENTO, Elvira Lopes (Org.). Gêneros textuais: da didática das línguas aos objetos de ensino. São Carlos: Claraluz, 2009, p. 51-90.
NASCIMENTO, Elvira Lopes; HILA, Cláudia Valéria Doná. Práticas de sala de aula: As sequências didáticas como ferramentas de ensino. In: Formação inicial e continuada de professores: o múltiplo e o complexo nas práticas educativas. Dourados: Ed. da UFGD, 2012.
PARANÁ, Secretaria do Estado da Educação do Paraná. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Língua Portuguesa/ Departamento de Educação Básica – Paraná, 2008.
PONTE PRETA, Stanislaw. A barba do falecido. In: Garoto linha dura. 3. ed. Rio de Janeiro: Sabiá, 1968.
PONTE PRETA, Stanislaw. A estranha passageira. In: Para gostar de ler. Contos. v. 8. ed. Didática. São Paulo: Ática, 1983, p.89-90.
PONTE PRETA, Stanislaw. A velha contrabandista. In: Para gostar de ler: contos. v. 8. ed. Didática. São Paulo: Ática, 1983, p.17-18.
PONTE PRETA, Stanislaw. Os terroristas. In: Deixa que eu conto. São Paulo: Ática, 2002.
PONTE PRETA, Stanislaw. Reunião de mães. In: Para gostar de ler. v. 2. São Paulo: Ática, 1983.
SCLIAR. Moacyr. Cobrança. In: O imaginário cotidiano. São Paulo: Global, 2001.
PONTE PRETA, Stanislaw. Tormento não tem idade. In: O imaginário cotidiano. São Paulo: Global, 2001.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.
SABINO, Fernando. Alguma ocorrência? In: A inglesa Deslumbrada. 3. ed. Rio de Janeiro: Sabiá, 1969.
SABINO, Fernando. Festa de Aniversário. In: Quadrante 1, 4. Edição. Rio de Janeiro: Ed. do Autor, 1962, p. 175-176.
SABINO, Fernando.O homem nu. Rio de Janeiro: José Olympio, 1973, p. 65- 68.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares – das práticas de linguagens aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 71-91.
SIMON, Luiz Carlos. Duas ou três páginas despretenciosas: a crônica, Rubem Braga e outros cronistas. Londrina: EDUEL, 2011. VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. Tradução J.C. Neto et al. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.