Remote Pedagogical practices in higher education during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p207-228Palavras-chave:
Remote teaching, COVID-19, TechnologiesResumo
The COVID-19 pandemic has triggered many changes, including the need for physical distancing to reduce the spread of the new coronavirus, known as SARS-CoV-2. As a result, Brazilian educational institutions, both public and private, had to resort to a special regime to continue their classes. Considering this context, this research aims to identify applications and programs, in addition to their relevance, used in remote teaching. The technical processes used were bibliographic, documentary, and ethnographic research. For this purpose, we developed a questionnaire via Google Forms and the data were subjected to descriptive and qualitative analysis. It was possible to conclude that education professionals and students were not prepared to change the way of teaching and learning. Thus, continuing education, including technologies and institutional resources, is of particular relevance for education.
Downloads
Referências
BARROS, Eliana Merlin Deganutti de; LAZARI, Poliana dos Santos Silva de. Ensino remoto emergencial: uma experiência com a didatização do gênero “documentário”. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), Manaus, Brasil, v. 6, Ed. Esp. Desafios e avanços educacionais em tempos da COVID-19, e154020, 2020. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1540.
BEHRENS, Marilda Aparecida. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10.ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p.67-132.
CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/40014. Acesso em: jul. 2023.
GAMEIRO, Nathália. Depressão, ansiedade e estresse aumentam durante a pandemia. Fiocruz Brasília, 13/08/2020. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/depressao-ansiedade-e-estresse-aumentam-durante-a-pandemia/. Acesso em: jul. 2023.
JOYE, Cassandra Ribeiro; MOREIRA, Marília Maia; ROCHA, Sinara Socorro Duarte Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, 1-29, e521974299, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i7.4299
KERSCH, Dorotea Frank; DORNELLES, Anna Júlia Cardoso. Leituras + escritas + tecnologias digitais: As fanfics como possibilidades para desenvolver a leitura e a escrita e aproximar os alunos da literatura. In: KERSCH, D. F; MARTINS, A. P. S; SANTOS, G. K. dos; TEMÓTEO, A. S. S. G (org.). Multiletramentos na pandemia: aprendizagens na, para a e além da escola. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021, p.55-68.
MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10.ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p.133-173.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagens inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10.ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p.11-65.
RIBEIRO JUNIOR, Manoel Cícero et al. Ensino remoto em tempos de covid-19: Aplicações e dificuldades de acesso nos estados do Piauí e Maranhão. Boletim de conjuntura (BOCA), Boa Vista, ano II, v.3, n.9, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4018034.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; Eduardo Moura (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p.11-32.
SANTOS, Edméa; RIBEIRO, Mayra; FERNANDES, Terezinha. Ciberformação docente em contexto de pandemia: Multiletramentos críticos em potência. In: KERSCH, Frank; MARTINS, Ana Patricia Sá; SANTOS, Gabriela Krause dos; TEMÓTEO, Antônia Sueli S. G. (org.). Multiletramentos na pandemia: aprendizagens na, para a e além da escola. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021, p.23-36.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 Rafaela Tavares Bassetto, Letícia Jovelina Storto
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.