Who sings scares away his woes: the appropriation of musical artistic knowledge mediated by family members
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n2p245Keywords:
Teaching practice in early childhood education, Visual arts, Musicalization.Abstract
In a time when the National Curricular Common Base - BNCC (BRASIL, 2017) is in force, a set of teaching practices of a Step 1 teacher (4-year-old children) of the Early Childhood Education of the city of Araçatuba-SP year of 2017 still based on the National Curriculum Framework for Early Childhood Education - RCNEI (BRAZIL, 1998), a document chosen by the Municipal Secretary of Education to direct the teaching actions. These practices aimed at the appropriation of musical language by children, including songs and speeches in the artistic practice of children and their families, something that the Quality Indicators in Early Childhood Education (BRAZIL, 2009) aimed at. Thus, the present work intends to present and discuss a pedagogical proposal that finds support both in the guidelines provided in the federal documents aimed at the implementation of the Trilhas Project, as well as in a theoretical framework on children 's music and the child' s artistic production, which encompasses different languages such as Music, articulated to Oral and Written Language and Visual Arts, creating conditions for the involvement of family members in children's artistic productions. The data presented and discussed in this article were collected during twenty-three weeks by means of videotapes of the dialogues of the children with their teacher, as well as of the photographic record of the productions made with the relatives in their residences. The work contributes to the child's ability to appropriate new knowledge in a dialogical and enjoyable way, as well as to create conditions for greater involvement of the family in the tasks of the children.Downloads
References
ALMEIDA, Theodora Maria Mendes de (coord.). Quem canta seus males espanta. São Paulo: Editora Caramelo, 1998.
ALMEIDA, Theodora Maria Mendes de (coord.). Quem canta seus males espanta 2. São Paulo: Editora Caramelo, 2000.
ARAÇATUBA. Secretaria Municipal de Educação. Fazer em cantos. Araçatuba, SP: SME: Equipe de Orientação Pedagógica de Educação Infantil, 2010.
BARBOSA, Ana Mae. Arte educação no Brasil: do modernismo ao pósmodernismo. Revista Digital Art &, São Paulo, n. 0, out. 2003. Disponível em: http://www.revista.art.br/site-numero-00/anamae.htm. Acesso em: 9 jun. 2018.
BASSEDAS, Eulália; HUGUET, Tereza; SOLÉ, Isabel. Aprender e ensinar na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 1999.
BASTIAN, Hans Gunther. Música na escola. São Paulo: Ed. Paulinas, 2009.
BRASIL, Anderson Fabrício Andrade. O circo, o zoológico e a orquestra: o lúdico na musicalização infantil. In: ENCONTRO REGIONAL NORTE DA ABEM, 7., 2012, Belém, PA. Anais [...]. Belém: Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, 2012. p. 126-134.
BRASIL. Caderno de orientações: parlendas. São Paulo, SP: Ministério da Educação, 2011b. BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 3 set. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Caderno de orientações: canções. São Paulo, SP: Ministério da Educação, 2011a.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à Educação. Brasília: MEC/SEB, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Referencial curricular nacional para a educação infantil - RCNEI. Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Indicadores da qualidade na educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação infantil: fundamentos e métodos. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SCHRAMM, Marilene de Lima Körting. As tendências pedagógicas e o ensinoaprendizagem da arte. In: PILLOTTO, Silvia Sell Duarte; SCHRAMM, Marilene de Lima Körting (org.). Reflexões sobre o ensino das artes. Joinville: Ed. Univille, 2001. v. 1, p. 20-35.
SILVA, Elizangela Aparecida da; OLIVEIRA, Fernanda Rodrigues; SCARABELLI, Letícia COSTA; Maria Lorena de Oliveira; OLIVEIRA, Sâmyla Barbosa. Fazendo arte para aprender: a importância das artes visuais no ato educativo. Pedagogia em Ação, Serra, ES, v. 2, n. 2, p. 1-117, nov. 2010. S
OUZA, Jusamara. Educação musical e práticas sociais. Revista da ABEM, Porto Alegre, RS, v. 10, p. 7-11, mar. 2004.
TONUCCI, Francesco. Quando as crianças dizem: agora chega! Porto Alegre: Artmed, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.