The child's development and Study Activity in the early years of elementary education: a theorical study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p78

Keywords:

School age child, activity, Study, Years personality development, Elementary school

Abstract

The aim of this article is to theoretically investigate child development and study activity in the early years of elementary school, from the perspective of Historical-Cultural Theory and Activity Theory. This is a bibliographical research carried out to deepen the concept of study activity located in the early years of elementary school. For this, the child's development is analyzed with a focus on their psychological age, the genesis of the concept of activity and studies on the study activity, particularly the child's initial study activity. It is concluded that the child is the subject of the study activity by teaching himself within the limits of his knowledge and seeking the means to overcome the already known towards the unknown.

Author Biographies

Ana Maria Esteves Bortolanza, Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul

PhD in Education from UNESP, Marília campus. Post-doctorate at the University of Évora, Portugal. Professor at the Universidade do Sul de Santa Catarina.

Neire Márcia da Cunha, Universidade de Uberaba - Uniube

PhD in Education from UNESP - Marília Campus. Professor at the Universidade de Uberaba - Minas Gerais.

Cintia Corrêa, Universidade de Uberaba - Uniube

PhD student in Education in the research line Educational Foundations and Practices at the Universidade de Uberaba - UNIUBE.

References

CUNHA, Neire Márcia da; COSTA, Selma Aparecida Ferreira da. Algumas especificidades na constituição da inteligência e da personalidade na primeira infância. In: SILVA, José Ricardo; SOUZA, Regina Aparecida Marques de; MELLO, Suely Amaral; LIMA, Vanilda Gonçalves de (org.). Educação de bebês: cuidar e educar para o desenvolvimento humano. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018.

DAVIDOV, Vasili Vasilievich. Uma nova abordagem para a interpretação da estrutura e do conteúdo da atividade. In: CHAIKLIN, Seth; HEDEGAARD, Mariane; JENSEN, Uffe Juul (ed.). Teoria da atividade e prática social: abordagens histórico-culturais. Tradução de José Carlos Libâneo. Aarhus: Aarthus University Press, p. 01-10. 1999.

DAVIDOV, Vasili Vasilievich; SLOBODCHIKOV, V. I.; ZUCKERMAN, Galina A. O aluno das séries iniciais do ensino fundamental como sujeito da atividade de estudo In: PUENTES, Roberto Valdés; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia: EDUFU, 2019. p. 241-256. (Biblioteca Psícopedagógica e Didática. Série Ensino Desenvolvimental, v. 8). Disponível em: http://www.edufu.ufu.br/sites/edufu.ufu.br/files/e-book_teoria_da_atividade_de_estudo_2019_protegido_3.pdf . Acesso em: 20 maio 2022.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: LA PSICOLOGÍA evolutiva y pedagógica en la urss: antología. Moscú: Editorial Progresso, 1987. p. 104-124. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4905268/mod_resource/content/4/LA%20PSICOLOGIA%20EVOLUTIVA%20Y%20PEDAGOGICA%20EN%20LA%20URSS%2C%20traduzido%20por%20Marta%20Shuare.pdf. Acesso em: 27 maio 2022.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones del Hombre, 1983.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução Manuel Dias Duarte. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

MELLO, Suely Amaral. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva Histórico-Cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 83-104, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1630/1371. Acesso em: 27 maio 2022.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Journal of Russian and East European Psychology, Armonk, v. 41, n. 4, p. 10-33, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. El problema de la edad. In: VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1996. v. 4. p. 251-274.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, Rio de Janeiro, p. 23-36, 2008. Disponível em: https://atividart.files.wordpress.com/2016/05/a-brincadeira-e-seu-papel-no-desenvolvimento-psiquico-da-crianc3a7a.pdf. Acesso em: 27 maio 2022.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da palavra. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. As raízes genéticas do pensamento e da linguagem. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

ZUCKERMAN, Galina A. As condições do desenvolvimento da reflexão nas crianças de seis de idade. In: PUENTES, Roberto Valdés; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia: EDUFU, 2019. p. 257-264. (Biblioteca Psícopedagógica e Didática. Série Ensino Desenvolvimental, v. 8). Disponível em: http://www.edufu.ufu.br/sites/edufu.ufu.br/files/e-book_teoria_da_atividade_de_estudo_2019_protegido_3.pdf . Acesso em: 27 maio 2022.

Published

2022-07-12

How to Cite

BORTOLANZA, Ana Maria Esteves; CUNHA, Neire Márcia da; CORRÊA, Cintia. The child’s development and Study Activity in the early years of elementary education: a theorical study. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 1, p. 78–99, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n1p78. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/45169. Acesso em: 4 jul. 2024.