The written language and intelectual development of schoolchildren: reflecting in the light of the Historical- Cultural Theory
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n2p370Keywords:
Written language, Stages of prewriting, Children’s intellectual developmentAbstract
This article aims to analyze the development of schoolchildren’s written language development and intellectual development, with emphasis on the stages of the early history of writing described by Luria (2006). This is a bibliographical study on the grounds of the historical-cultural theory, which seeks to highlight how the teacher’s work in the school environment, intentionally and objectively represents a differential in the development of children’s writing, taking into account their already reached milestones. As a result, it is possible to observe that when assigned activities are on a par with the child’s development, it will increase its level, which opens the way to their assimilating more complex ideas. In other words, leaning can promote a child’s psychic development, which by itself allows for the learning possibilities.References
EIDT, Nadia Maria. A educação escolar e a relação entre o desenvolvimento do pensamento e a apropriação da cultura: a psicologia de A. N. Leontiev como referência nuclear de análise. 2009. 257 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade de São Paulo, Araraquara, 2009.
FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, o construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
FRANCIOLI, Fátima Aparecida Souza. Os estágios que constituem a história da pré-escrita: reflexões a partir dos experimentos realizados com crianças não alfabetizadas. Horizontes: revista de educação. Dourados, v. 1, n. 1, p. 73-85, jan./jun. 2013.
FRIEDRICH, Janette. Lev Vigotski: mediação, aprendizagem e desenvolvimento: uma leitura filosófica e epistemológica. Tradução de Anna Rachel Machado e Eliane Lousada. Campinas: Mercado de Letras, 2012.
KOSTIUK, G. S. Alguns aspectos da relação recíproca entre educação e desenvolvimento da personalidade. In: LEONTIEV, Alexis N.; VYGOTSKY, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich. Psicologia e pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. Tradução de Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2005.
LURIA, Alexander Romanovich. Curso de Psicologia Geral: linguagem e pensamento. v. IV. Rio de Janeiro, Civilizações Brasileira, 1979.
LURIA, Alexandre Romanovich. A psicologia experimental e o desenvolvimento infantil. In: VIGOTSKII, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2006a. p. 85-102.
LURIA, Alexandre Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKII, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006b. p. 143-189.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2. ed. Campinas: Editores Associados, 2015.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
SMIRNOV, Anatoli A. et al. Psicologia. México: Grijalbo, 1969. SOKOLOV, E. N. La percepción. In: SMIRNOV, Anatoli A. et al. Psicologia. México: Grijalbo, 1969. p. 144-176.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. Obras escolhidas. Madri: Visor, 1995. t. 3. VYGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na criança. In: LEONTIEV, Alexis N.; VYGOTSKY, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich. Psicologia e pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. São Paulo: Centauro, 2005.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, Liev Semionovitch; LURIA, Alexandre Romavich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2006. p. 103-118.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.