Gersem Baniwa and education in the Amazon: ancestral knowledge for a path of resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2025v20.e53022

Keywords:

Gersem Baniwa, Education, Ancestry, Critical interculturality, Amazon

Abstract

This essay proposes a reflection on education in the Amazon, based on a lecture by intellectual and indigenous leader Gersem Baniwa, in dialogue with bibliographical production. The text analyzes the historical challenges imposed by the Western educational conception, marked by the process of colonization and by a Eurocentric perspective that, over time, denied and silenced indigenous epistemologies. Gersem Baniwa advocates an education based on a “living ontology”, which articulates the dimensions of the human being, nature, knowledge and spirituality as inseparable elements. Gersem Baniwa’s thinking calls us to build a pedagogical project committed to epistemic plurality, territorial justice and the strengthening of indigenous identities. By proposing the valorization of the epistemologies of traditional peoples, especially indigenous peoples, Baniwa calls on us to naturalize humanity and humanize nature, as a form of resistance to the colonial, ecocidal and monocultural logic that characterizes modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanja Bezerra, State University of Pará

PhD candidate in Education at the State University of Pará (PPGED/UEPA). Professor at the State University of Pará (UEPA), Belém, Brazil.

João Colares , State University of Pará

PhD in Education from the Federal University of Pará (UFPA). Professor at the State University of Pará (UEPA), Belém, Brazil.

References

ARIAS, Patricio Guerrero. Corazonar: una antropología comprometida con la vida. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2010.

BANIWA, Gersem José dos Santos Luciano. Educação para o manejo do mundo: entre a escola ideal e a escola real no Alto Rio Negro. Rio de Janeiro: Contracapa; Laced, 2014.

BANIWA, Gersem José dos Santos Luciano. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula; Laced, 2019. 296 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação escolar indígena na educação básica. Brasília: MEC: SEB, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MOTA NETO, João Colares da. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: reflexões em torno do pensamento de Paulo Freire e Orlando Fals Borda. Curitiba: Editora CRV, 2016.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Paulo Freire: gênese da educação intercultural no Brasil. Curitiba: CRV, 2015.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Resistências decoloniais: o ser e o viver em Enrique Dussel e Paulo Freire. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Pedagogias decoloniais e interculturalidade: insurgências. Rio de Janeiro: Apoena, 2020.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y colonialidad del poder. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Educación Intercultural en América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2009.

Published

2025-09-22

How to Cite

DA CUNHA BEZERRA, Vanja; COLARES DA MOTA NETO, João. Gersem Baniwa and education in the Amazon: ancestral knowledge for a path of resistance: . Boitatá, Londrina, v. 20, n. 39, p. 1–12, 2025. DOI: 10.5433/boitata.2025v20.e53022. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/53022. Acesso em: 25 dec. 2025.