Gersem Baniwa and education in the Amazon: ancestral knowledge for a path of resistance
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2025v20.e53022Keywords:
Gersem Baniwa, Education, Ancestry, Critical interculturality, AmazonAbstract
This essay proposes a reflection on education in the Amazon, based on a lecture by intellectual and indigenous leader Gersem Baniwa, in dialogue with bibliographical production. The text analyzes the historical challenges imposed by the Western educational conception, marked by the process of colonization and by a Eurocentric perspective that, over time, denied and silenced indigenous epistemologies. Gersem Baniwa advocates an education based on a “living ontology”, which articulates the dimensions of the human being, nature, knowledge and spirituality as inseparable elements. Gersem Baniwa’s thinking calls us to build a pedagogical project committed to epistemic plurality, territorial justice and the strengthening of indigenous identities. By proposing the valorization of the epistemologies of traditional peoples, especially indigenous peoples, Baniwa calls on us to naturalize humanity and humanize nature, as a form of resistance to the colonial, ecocidal and monocultural logic that characterizes modernity.
Downloads
References
ARIAS, Patricio Guerrero. Corazonar: una antropología comprometida con la vida. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2010.
BANIWA, Gersem José dos Santos Luciano. Educação para o manejo do mundo: entre a escola ideal e a escola real no Alto Rio Negro. Rio de Janeiro: Contracapa; Laced, 2014.
BANIWA, Gersem José dos Santos Luciano. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula; Laced, 2019. 296 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação escolar indígena na educação básica. Brasília: MEC: SEB, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MOTA NETO, João Colares da. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: reflexões em torno do pensamento de Paulo Freire e Orlando Fals Borda. Curitiba: Editora CRV, 2016.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Paulo Freire: gênese da educação intercultural no Brasil. Curitiba: CRV, 2015.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Resistências decoloniais: o ser e o viver em Enrique Dussel e Paulo Freire. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Pedagogias decoloniais e interculturalidade: insurgências. Rio de Janeiro: Apoena, 2020.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y colonialidad del poder. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Educación Intercultural en América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vanja da Cunha Bezerra, João Colares da Mota Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.












