Daniel Munduruku’s short story “the new skin of the old woman” and its role in the development of literary reading
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2025v20.e52431Keywords:
Literary readers, Daniel Munduruku, Indigenous literatureAbstract
This research, an excerpt from the master’s dissertation entitled “Relations of alterity and literary literacy in the Brazilian indigenous tale of Daniel Munduruku: the new skin of the old woman”, aims to discuss literary literacy based on Amerindian literature. This, in turn, is still regarded with a restricted view even with policies and laws that require the use of its texts in classrooms. Based on the intention of making these narratives known, as well as their culture and identity, we present the relevance of Daniel Munduruku’s literature and its importance for the formation of literary readers. Thus, every reading practice must reach the point of leading the student to reflect that, by reading, he will be opening a new door of knowledge between his world and the world of the other. Hence the need for the tireless search to find this path of literary choices that form good readers through reading practices that humanize and transform the mentality, choices, perceptions and attitudes of everyday life. To this end, we rely on studies by Candido (2011), Munduruku (2004, 2021), Wapichana (2018), Cosson (2014), Lajolo (2001), among other authors who are fundamental in this study.
Downloads
References
ANDRADE, André Luiz Monezi.; SCATENA Adriana.; BEDENDO André.; MACHADO Wagner de Lara.; OLIVEIRA Wanderlei Abadio.; LOPES Fernanda Machado.; DE MICHELI Denise. Uso excessivo de internet e smartphone e problemas emocionais em estudantes de psicologia e psicólogos. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 40, p. e210010, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202340e210010.
BURGOS, Pedro. Ficar um ano sem internet é um experimento que não prova muita coisa. 2013. Disponível em: http://oene.com.br/digital-detox. Acesso em 05 dez. 2024.
CANDIDO, Antonio. Direitos humanos e literatura. In: FESTER, Antonio Carlos Ribeiro (org.). Direitos humanos e… São Paulo: Ed. Brasiliense, 1989. p. 107-26.
CANDIDO, Antonio. Na sala de aula: caderno de análise literária. 7. ed. São Paulo: Editora Ática, 1999. (Série fundamentos).
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: VÁRIOS escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC kids online Brasil 2014: pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2015. Disponível em: https://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_Kids_2014_livro_eletronico.pdf. Acesso em 05 dez. 2024.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1997. p. 39-46.
LAJOLO, Marisa. Literatura: leitores & leitura. São Paulo: Moderna, 2001.
MUNDURUKU, Daniel. Contos indígenas brasileiros. São Paulo: Global Editora, 2021. Edição do Kindle.
MUNDURUKU, Daniel. Visões de ontem, hoje e amanhã: é hora de ler as palavras. In: POTIGUARA, Eliane. Metade cara, metade máscara. São Paulo: Global, 2004.
MUNDURUKU. Daniel. Escrita indígena: registro, oralidade e literatura: o reencontro da memória. In: DORRICO, Julie; DANNER, Leno Francisco; CORREIA, Heloisa Helena Siqueira; DANNER, Fernando (org.). Literatura indígena brasileira contemporânea: criação, crítica e recepção. Porto Alegre: Editora Fi, 2018.
SILVA, Thayse de Oliveira; SILVA, Lebiam Tamar Gomes. Os impactos sociais, cognitivos e afetivos sobre a geração de adolescentes conectados às tecnologias digitais. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 34, n. 103, p. 87-97, 2017. Disponível em: https://pepsic. bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000100009. Acesso em 05 dez. 2024.
WAPICHANA, Cristino. Por que escrevo? — relato de um escritor indígena. In: DORRICO, Julie; DANNER, Leno Francisco; CORREIA, Heloisa Helena Siqueira; DANNER, Fernando (org.). Literatura indígena brasileira contemporânea: criação, critica e recepção. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lanna Fonsêca de Araújo Oliveira, Sylvia Maria Trusen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.












