The flame of the star that pulses and burn: sensitive education in the poetic prose of Abguar Bastos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2019v14.e39081

Keywords:

Amazon, Memory, Mythopoetics, Orality, Sensitive Education

Abstract

This article studies the construction of the novel "Somanlu, the Star Traveler", by the writer Abguar Bastos, published in 1953, anchored in the poetic voice, in sensitive education. The work explains the genesis of beings woven from mythopoetics, of oral matrix, the guiding thread of the narrative that, combined with memory, is a driving matter of the relations established between Somanlu and the other inhabitants of the forest, capable of encompassing a network of sociability with essentially educational experiences and teachings, marked by one being touched by the well-being to live and live with the other. From these premises, our main intention in this space is to problematize the way education is experienced in the narrative, from the study of mythopoetics and the knowledge that composes them, by revealing another perspective of learning, expressed considerably in the sensitive plane and in the totality of the being. questions about dramas and problems always present in human existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evellin Natasha Figueiredo da Conceição, Universidade do Estado do Pará

Master's student in the graduate program in Education at the Universidade do Estado do Pará.

Josebel Akel Fares, Universidade do Estado do Pará

PhD in Communication and Semiotics (PUC-SP). Professor at the State University of Pará.

References

BACHELARD, Gaston. Fragmentos de Uma Poética do Fogo. São Paulo: Brasiliense, 1990.

BASTOS, Abguar. Somanlu, o Viajante da Estrela. Rio de Janeiro: Conquista, 1953.

BERGSON, Henri. Matéria e memória. Trad. Paulo Neves da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a Experiência e o Saber da Experiência. In: Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, nº 19, Jan/Fev//Mar/Abr, 2002.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981.

CASTORIADIS, Cornelius. Figuras do Pensável: As Encruzilhadas do Labirinto. Volume VI. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

ELIADE, Mircea. Mito e Realidade. 6ª edição. São Paulo: Perspectivas, 2016.

FERREIRA, Jerusa Pires. Armadilhas da Memória e Outros Ensaios. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

FLEURI, Reinaldo. Aprender com os Povos Indígenas. Revista de Educação Pública. Mato Grosso, v. 26. n. 62/1. p. 277-294, 2017.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006.

LE GOFF. Jaques. História e memória. Tradução de Bernardo Leitão et al.5.ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1992.

LOPES, Ionete Morais. Literatura e Identidade Cultural da/na Amazônia Brasileira: Uma Leitura do Romance Safra, de Abguar Bastos. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE LITERATURA COMPARADA, 15., 2015, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Abralic, 2015. p. 4850-4861.


LOUREIRO, João de Jesus Paes. Cultura amazônica: uma poética do imaginário. In: LOUREIRO, João de Jesus Paes. Obras Reunidas, v. 4. São Paulo: Escrituras p. 17-107, 2000.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da Razão Sensível. 4ª ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

MUNDURUKU, Daniel. Antologia de Contos Indígenas de Ensinamento: Tempo de Histórias. São Paulo: Moderna, 2005

PAIVA, Marco Aurélio Coelho de. Um Outro Herói Modernista. Tempo Social, São Paulo, v. 20. n. 2, p. 175-196, 2008.

PESSANHA, José Américo Motta. Bachelard: As Asas da Imaginação. In: BACHELARD, Gaston. O Direito de Sonhar. São Paulo: Difel, 1985. Introdução. p. 5-30.

PITTA, Danielle Perin Rocha. Iniciação à Teoria do Imaginário de Gilbert Durand. Rio de Janeiro: Atlântica Editora, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Introdução a uma Ciência Pós-Moderna. 6ª ed. Porto: Edições Afrontamentos, 2002.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Gramática do Tempo: para uma nova cultura política. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.

VERNANT, Jean Pierre. Mito e Pensamento entre os gregos: estudos de psicologia histórica. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1973.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. Editora Belo Horizonte: UFMG, 2010.

Published

2019-12-15

How to Cite

Conceição, E. N. F. da, & Akel Fares, J. (2019). The flame of the star that pulses and burn: sensitive education in the poetic prose of Abguar Bastos. Boitatá, 14(27), 10–24. https://doi.org/10.5433/boitata.2019v14.e39081

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.