Pognometry and urban intervention: an exercise of variables

Authors

  • Diego Elias Baffi UNESPAR

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2018v13.e35222

Keywords:

Foreignness, Urban interventions, Clowning, Performance art, Pognometry

Abstract

The essay invites the reader to a journey shared by the experience of creation in urban intervention in art in the cities of Bondy, Paris and Marseilhe (France). From the interlocution with theory and artistic practice, philosophy, anthropology and literature, the author discusses different nuances by which the foreignness manifests itself as an inter-cultural trait and presents strategies for artistic creation supported by the status of foreigner. For this, it describes the conception and accomplishment of urban actions carried out in the zone of contamination between different artistic languages, but using elements derived from the clowning, relational performance, drift, sculpture and Parkour. The essay presents as results hypotheses that relate the maintenance of foreignness as ethics that impel the creation in art of other possible worlds.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Diego Elias Baffi, UNESPAR

master and bachelor in Performing Arts from the Universidade do Estado de Campinas - UNICAMP and PhD student in Theater at the Universidade Federal do Rio de
Janeiro - UNIRIO. He is an Assistant Professor at the Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR,
Campus Curitiba II - Faculdade de Artes do Paraná  - FAP

References

AMORIN, P. F. O complexo Marina Abramovic. The Huffington Post, São Paulo, 03 abr. 2015. Disponível em: https://goo.gl/BYa0J6. Acesso em: 10 abr. 2018..

BAFFI, D. E. Destino: Poesia - tentativas de fazer arte na condição de estrangeiro. Revista eletrônica Arte da Cena (Art on Stage), Goiânia, v. 2, n. 3, p. 203-218, Jul.-Dez./2016

BAFFI, D. E. Olha o palhaço no meio da rua: o palhaço itinerante e o espaço público como território de jogo poético. 2009. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p.20-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://goo.gl/MKAK9U. Acesso em: 10 abr. 2018.

CASTANEDA, C. Uma estranha realidade. Rio de Janeiro: Editora Record, 1971.

CHAPLIN, C. Minha Vida. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1965.

CHKLOVSKI, V. A arte como procedimento. In: TOLEDO, D. O. T. (org). Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1971.

COSTA, P. A. B. Eleonora e o corpo performativo. In: FABIÃO, E. Ações. Rio de Janeiro: [s.n], 2015. p. 258-268.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997. Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. Disponível em: https://goo.gl/uEGls. Acesso em: 10 abr. 2018.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34; 1997. v. 5.

DIMPÉRIO, G. G. Uma palhaça entre mundos miúdos. Revista Anjos do Picadeiro, Rio de Janeiro, 2010.

EUGÉNIO, F.; FIADEIRO, J. Jogo das Perguntas: o Modo Operativo “AND” e o viver juntos sem ideias. Fractal, Rio de Janeiro, v. 25, n.2, p. 221-246, maio/ago, 2013. Disponível em: https://tinyurl.com/y9yomq98 . Acesso em: 10 abr. 2018.

FLUSSER, V. Exílio e Criatividade. In: PISEAGRAMA, 2013. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2018.

FONTES, Adriana Sansão. Intervenções temporárias, marcas permanentes: apropriações, arte e festa na cidade contemporânea. Rio de Janeiro: Casa da Palavra; Rio de Janeiro: Faperj, 2013.

JACQUES, P. B. Corpografias urbanas. Arquitextos, São Paulo, ano 08, n. 093.07, Vitruvius, fev. 2008.

KASPER, K. Experimentações Clownescas: os palhaços e a criação de possibilidades de vida. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

LA VARRA, G. El último espacio público de la ciudad contemporânea. Post-it City, Barcelona, 2008. Disponível em: https://goo.gl/KHJzaO. Acesso em: 10 abr. 2018.

LICONTI, L. L. Pistas para uma poética dos acidentes. 2016. 167p. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Universidade do Estado de Santa Catarina/UDESC, Florianópolis, 2016.

MÜLLER, R. P. Ritual, Schechner e performance. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 24, p. 67-85, jul./dez. 2005. Disponível em: https://goo.gl/tEZZik. Acesso em: 10 abr. 2018.

NEUPARTH, S. Movimento escrito em estado de dança. Lisboa: c.e.m - centro em movimento, 2014. Origem da Palavra - Site de etimologia. Disponível em: https://goo.gl/eSB7gc. Acesso em: 10 abr. 2018.

PELBART, P. P. O tempo não-reconciliado: Imagens de tempo em Deleuze. 1996. 280p. Tese (Doutorado em Filosofia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/USP, São Paulo, 1996.

TOLEDO, D. O. (org). Teoria da literatura – formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1971.

VANEIGEM, R. Banalidades Básicas. In: Internacional Situacionista. Situacionista: teoria e prática da revolução. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2002.

VIVIANE, Mosé; LIMA, Dani. CAFÉ FILOSÓFICO. O que pode o corpo? 2018

Published

2018-09-30

How to Cite

Baffi, D. E. (2018). Pognometry and urban intervention: an exercise of variables. Boitatá, 13(25), 259–292. https://doi.org/10.5433/boitata.2018v13.e35222

Issue

Section

Seção Livre