Poetry and the suddenly in the work of Lucas José D’alvarenga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2017v12.e32957

Keywords:

Brazilian poetry, Repente, Improvisation, Lucas José d'Alvarenga, Nineteenth century.

Abstract

Were analyzed the relations between the poetic improvisations by Lucas José d'Alvarenga, published in the book Poezias (Poetry), in 1830 and the repente, musical duel in which the participants improvised lyrics and music. This analysis was guided by the theory of melopoetics (SCHER, 1992), applied to the studies of cultural criticism (OLIVEIRA, 2001). In examining the relationship between repente and poetic improvisations, the sociocultural context of the late eighteenth and early nineteenth century was taken into account in Brazil, a period of many artistic, literary and political transformations that led to the emergence and the consolidation of new poetic and musical forms (TINHORÃO, 2010). As a result, these two artistic expressions have been found to have common structural features such as the presence of the motto, the type of verse employed, the use of the tenth, and the production in a context involving performance and music. In addition, it has been noticed that there are indications that the development of the repente in Brazil can have its origins also in compositions of poets linked to the literate culture of the late eighteenth century to the beginning of the nineteenth century.

Author Biography

Gracinéa I. Oliveira, Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Belo Horizonte – FACISABH

Professor and Coordinator of the Letters course at the Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Belo Horizonte – FACISABH, PhD from the Faculty of Letters at the Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

References

ALVARENGA, Lucas José de. Artigo addicional á memoria. Rio de Janeiro: Typographia do diário,1828.

ALVARENGA, Lucas José de. Observaçõens à memória de Lucas Jose d’Alvarenga, com as suas notas, e hum resumo da sua vida. Rio de Janeiro: Typographia do Diario, 1830.

ALVARENGA, Lucas José de. Poezias. Rio de Janeiro: Tipografia Ogier, 1830.

ALVARENGA, Lucas José de. Observaçoens à memória de Lucas Jose d’alvarenga com as suas notas e hum resumo da sua vida. Rio de Janeiro: Typographia do Diario, 1830a.

CÂMARA CASCUDO, Luís da. Dicionário do folclore brasileiro. 12. ed. São Paulo: Global, 2012.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 6. ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 2000. 2v.

DOURADOS, Henrique Autran. Dicionários de termos e expressões da música. São Paulo: 34, 2004.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. 4. ed. São Paulo: Positivo, 2009.

GRIM, William E; WORCESTER, MA. Musical form as a problem in Literary Criticism. In: BERNHART, Walter; SCHER, Steven Paul; WOLF, Werner. Word and music studies. Amsterdam; Atlanta, GA, 1999.

LIMA, Edilson V. Modinha e o lundu no Brasil: as primeiras manifestações da música popular urbana no Brasil. Revista do IEEE América Latina, Brasília, p. 40-46, 10 jul. 2005.

MONTEIRO, Maria do Socorro de Assis. Repente: do canto árabe aos sertões nordestinos, 2004, 152f. Dissertação (Mestrado Teoria da Literatura) – Universidade Federal de Pernambuco, 2004.
OLIVEIRA, Gracinéa Imaculada. Edição e estudo da novela Statira, e Zoroastes, de Lucas José d’Alvarenga. 2016, 455f. Tese (Doutorado Literatura Brasileira) – Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Literatura e música. São Paulo: Perspectiva, 2002.

MONTEIRO, Maria do Socorro de Assis. Leituras intersemióticas: a contribuição da melopoética para os estudos culturais. Cadernos de tradução, Florianópolis, v. 1, n. 7, 2001. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/5758>. Acesso em: 24 maio 2017.

SAUTCHUK, João Miguel Manzolillo. A poética do improviso: prática e habilidade no repente nordestino. 2009, 222f. Tese (Doutorado Antropologia). Programa de pós-graduação em Antropologia Social da Universidade de Brasília, Brasília.

SCHER, Steven Paul. Literature and music. In: BERNHART, Walter; WOLF, Werner (Org.). Word and music studies: essays on literature and music (1967-2004) by Steven Paul Scher. Amsterdam; New York: Rodopi, 2004.

SCHER, Steven Paul. Music and text: critical inquiries. Cambridge: University Press, 1992.

SILVA, Antonio Moraes. Diccionario da lingua portugueza - recompilado dos vocabularios impressos ate agora, e nesta segunda edição novamente emendado e muito acrescentado, por Antonio de Moraes Silva.Lisboa: Typographia Lacerdina, 1813.

SILVA, Joaquim Norberto de Sousa. Capítulos de história da literatura brasileira e outros estudos. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2001. [Edição e notas de José Américo Miranda e Maria Cecília Boechat].

SILVA, Joaquim Norberto de Sousa. Nova collecção de modinhas brazileiras, tanto amorosas como sentimentaes. Rio de Janeiro: Garnier, 1878.

SILVA JUNIOR, Jonas Alves da. Doces modinhas pra Iaiá, buliçosos lundus pra Ioió: poesia romântica e música popular no Brasil do século XIX. 2005, 258 f.

Dissertação (Mestrado Literatura Brasileira) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo.

SOLER, L. As raízes árabes na tradição poético-musical do sertão nordestino. Recife: Universitária,1978.

WHITE, Hayde. Commentary: form, reference, and ideology in musical discourse. In: SCHER, Steven Paul. Music and text: critical inquiries. Cambridge: University Press, 1992. P. 288-329.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Tradução de Jerusa Pires Ferreira; Maria Lúcia Diniz Pochat; Maria Inês de Almeida. São Paulo: Hucitec, 1997.

Published

2017-12-27

How to Cite

Oliveira, G. I. (2017). Poetry and the suddenly in the work of Lucas José D’alvarenga. Boitatá, 12(24), 201–215. https://doi.org/10.5433/boitata.2017v12.e32957

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.