Graphics in wands: memories and africanindigenous aesthetic on amazonic borders

Authors

  • Renato Vieira de Souza Rede Municipal de Educação – Belém, PA.
  • Agenor Sarraf Pacheco Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31552

Keywords:

Wand, Graphics, Aesthetics, Mosqueiro, Soure

Abstract

The coexistence with communities that surround the Bay of Marajó, Pará, allows to realize rich expressions of Amazon aesthetic diversity. In this article, through the methodology of oral history and memory processes outcrop (ALBERTI, 2005; HALBWACHS, 2003; BOSI, 1999), we dialogue with Mosqueiro and Soure women experiences towards graphics inscribed on wands of conquest or love, and reveal Africanindigenous traditions and knowledge in this region. Based on the theme of art and aesthetics, we seek interfaces, especially with the thought of Dondis (1997), Eco (2003), Wong (1998), Velthem (1998) and Vidal (1992); as well as about local arts and stories, we interact with Schaan (1997) Hamoy (1997), Pacheco (2012) and Jardim (2013). In this scenario, through scriptures, visualities and orality, we present the graphics in wands in their old and new cultural meanings as art, aesthetics, knowledge and local heritage that, despite the painful processes of colonization and devaluation of this Amazonian art object, by the persistence of the female know-how, resist oblivion

Author Biographies

Renato Vieira de Souza, Rede Municipal de Educação – Belém, PA.

Master in Arts by the Graduate Program in Arts - UFPA. Art educator based in the Municipal Education Network - Belém, PA.

Agenor Sarraf Pacheco, Universidade Federal do Pará

PhD in Social History (PUC-SP) and Professor of the Graduate Programs in Arts and Anthropology at UFPA.

References

ALBERTI, Verena. Fontes orais: histórias dentro da história. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

BENTES, José Anchieta de O. (org.). Pesquisa da cartografia sociocultural de Mosqueiro. Prefeitura Municipal de Belém. Secretaria Municipal de Educação. Belém: SEMEC, 2003

BENTES, Nilma. Negros na Amazônia brasileira: 500 anos do Brasil. In: FORLINE, Louis. MURRIETA, Rui. VIEIRA, Ima. (orgs.). Amazônia além dos 500 anos. Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi, 2005.

BENCHIMOL, Samuel. Amazônia – formação social e cultural. Manaus: Editora Valer. Editora da Universidade do Amazonas, 1999.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembrança de velhos. 7. Ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. SP: Edusp, 2003. DANTO, Arthur. El final del arte. Madrid: El Paseante, 1995.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. SP: Martins Fontes, 1997.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. SP: Martins Fontes, 1997.

ECO, Umberto. História da feiúra. Rio de Janeiro: Record, 2003.

ECO, Umberto. Obra aberta: forma e indeterminações nas poéticas contemporâneas. SP: Perspectiva, 2007.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2003.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. BH: Editora UFMG, 2003.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. RJ: DP&A, 2005.

HAMOY, Idanise Sant’Ana Azevedo. Varinha da conquista: estudo sobre a relação entre arte e artesanato. Monografia (Graduação em Educação Artística) – Instituto de Ciências e Artes, Universidade Federal do Pará, Belém, 2007.

JARDIM, Ninon Rose Tavares. Mulheres entre enfeites & caminhos: cartografia de memórias em saberes e estéticas do cotidiano no Marajó das Florestas (São Sebastião da Boa Vista-PA). Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2013.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Tradução Ivone Castilho Benedetti. SP: EDUSC, 2001.

MAGALHAES, Marcos Pereira. A gênese das sociedades amazônicas e a preservação do patrimônio ecológico. In: FORLINE, Louis. MURRIETA, Rui. VIEIRA, Ima. (Orgs.). Amazônia além dos 500 anos. Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi, 2005.

MEIRA FILHO, Augusto Ebremar de Bastos. Mosqueiro ilhas e vilas. Belém: Grafisa, 1978.

MIGNOLO, Walter D. Histórias Locais/Projetos Globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

PACHECO, Agenor Sarraf. Cosmologias afroindígenas na Amazônia Marajoara. Projeto História, nº 44, junho de 2012, p. 197-226.

PACHECO, Agenor Sarraf. En El Corazón de La Amazonía: identidades, saberes e religiosidades no Regime das Águas Marajoaras. Tese de Doutorado em História Social. São Paulo: PUC, 2009.

PACHECO, Agenor Sarraf. História e literatura no regime das águas: práticas afroindígenas na Amazônia marajoara. Revista Amazônica, Belém, v. 1, n. 17, p. 406-441, out. 2009b.

PACHECO, Agenor Sarraf. Encantarias afroindígenas na Amazônia marajoara: narrativas, práticas de cura e (in)tolerâncias religiosas. Dossiê: Biodiversidade, Política e Religião, BH, v. 8, n. 17, p. 88-108, abr./jun. 2010.

SARLO. Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. SP: Companhia das Letras; BH: UFMG, 2007.

SCHAAN, Denise Pahl. A linguagem iconográfica da cerâmica marajoara. Porto Alegre: Edipucrs, 1997.

WONG, Wucius. Princípios de forma e desenho. São Paulo: Martins Fontes, 1998. 352f.

VELTHEM, Lucia Hussak van. A pele de tuluperê: uma etnografia dos trançados Wayana. Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi, 1998.

VIDAL, Lux (org.). Grafismo indígena: estudos de antropologia estética. São Paulo: Studio Nobel: Editora da Universidade de SP: FAPESP, 1992.

Published

2013-06-29

How to Cite

Souza, R. V. de, & Pacheco, A. S. (2013). Graphics in wands: memories and africanindigenous aesthetic on amazonic borders. Boitatá, 8(15), 128–148. https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31552

Issue

Section

Seção Livre