Completing the scripture: the performance of Guadalupe’s Clown of the Folia
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31547Keywords:
Caipira Culture, oral narratives, performance, anagnorisisAbstract
This paper discusses possibilities of studying causos, oral narratives practiced by families of caipira origins, in order to emphasize the cultural and expressive peculiarities of a specific group of Folia de Reis active in the city of Caçapava-SP, Brazil. In this perspective, searching for resistance mechanisms seeks to investigate the ways that the Folia develops tactics to perpetuate specific knowledge of community value, that starts by reframing the biblical text and accomplishes itself in the performance of the Clown of the Folia. Therefore, it is important to discuss new possibilities of relations between literary analysis and performance, in order to consider the symbolic peculiarities' hybridism of rural communities, considering epistemological differences, in order to find recognition of new forms of oral memory upgrade.Downloads
Download data is not yet available.
References
ARAÚJO, Alceu Maynard. Folclore Nacional. Festas, Bailados, Mitos e Lendas. Volume 1. São Paulo: Melhoramentos, 1965. p.105.
AUERBACH, Eric, Mimesis. Tradução: Georg Bernard Sperber. São Paulo: Perspectiva, 1971. 496 p.
BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento. São Paulo: Hucitec, 1990.
BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro, São Paulo: Perspectiva, 2000.
BÍBLIA, N. T. Mateus. Português. Bíblia sagrada. Reed. 141, Versão de João José Pedreira de Castro. São Paulo: Ed. Ave Maria, 2001. Cap. 2, vers. 12.
BLANCHE, Marta. Folklore y Cultura Popular. Revista de Investigaciones Folklóricas, Buenos Aires, n.3, dez. 1988.
BOILEAU, Nicolas. Dévots aieux Apud Le drame populaire des «Rois». Annales de Bretagne, França. t. 28, n. 4, p.519-558, 1912.
Disponível em: <http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/abpo_0003- 391X_1912_num_28_4_1400>. Acesso em: 20 mar.2013.
BOURDIEU, Pierre. Questions de sociologie. Paris: Éditions de Minuit. 1984.
BRITANNICA, Encyclopaedia. Anagnôrisis. disponível em: <http://global.britannica.com/EBchecked/topic/22338/anagnorisis>, acesso em 20 abr. 2013.
CABOT, Mateu. La crítica de Adorno a la cultura de las massas. Costelaciones: Revista de Teoria Crítica, Madrid, v. 3, p. 130-147, dez. 2011. Disponível em: http://www.constelaciones-rtc.net/03/03_07.pdf, acesso em 20 abr. 2013.
CASCUDO, Luis da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. São Paulo: Ediouro, 1972.
CAVALHEIRO, Carlos Carvalho. Nos passos da Folia de Reis, Sorocaba, 2012. Disponível em: <http://www.crearte.com.br/carlos_textos_t05.htm>, acesso em 20/03/2013.
CAVE, Terence. Recognitions: a study in poetics. 1. ed. New York – EUA: Oxford University Press, 1990. 528 p.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução: Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. 281 p.
MÂLE, Émile. “L'Art Religieux de XII siècle”, na Gazette de Beaux Arts, 1904. Apud CAVALHEIRO, Carlos Carvalho. Nos passos da Folia de Reis. Sorocaba, 2012. Disponível em: <http://www.crearte.com.br/carlos_textos_t05.htm>, acesso em 20 mar. 2013.
SANTOS, Ivanildo Lubarino Piccoli dos Santos. Os Palhaços nas Manifestações Populares Brasileiras. Dissertação de mestrado, UNESP, 2008. Disponível em: <2008.Profanohttp://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/bia/33004013063P4/20 08/santos_ilp_me_ia.pdf >, acesso em 20 abr. 2013.
SAINT-MLEUX, Georges. Le drame populaire des «Rois». Annales de Bretagne, França, t.28, n. 4, p.519-558, 1912. Disponível em: <http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/abpo_0003- 391X_1912_num_28_4_1400>. Acesso em: 20 mar. 2013.
VÉRON, Eliseo. La semiosis Social.Buenos Aires, Gedisa, 1987.
AUERBACH, Eric, Mimesis. Tradução: Georg Bernard Sperber. São Paulo: Perspectiva, 1971. 496 p.
BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento. São Paulo: Hucitec, 1990.
BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro, São Paulo: Perspectiva, 2000.
BÍBLIA, N. T. Mateus. Português. Bíblia sagrada. Reed. 141, Versão de João José Pedreira de Castro. São Paulo: Ed. Ave Maria, 2001. Cap. 2, vers. 12.
BLANCHE, Marta. Folklore y Cultura Popular. Revista de Investigaciones Folklóricas, Buenos Aires, n.3, dez. 1988.
BOILEAU, Nicolas. Dévots aieux Apud Le drame populaire des «Rois». Annales de Bretagne, França. t. 28, n. 4, p.519-558, 1912.
Disponível em: <http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/abpo_0003- 391X_1912_num_28_4_1400>. Acesso em: 20 mar.2013.
BOURDIEU, Pierre. Questions de sociologie. Paris: Éditions de Minuit. 1984.
BRITANNICA, Encyclopaedia. Anagnôrisis. disponível em: <http://global.britannica.com/EBchecked/topic/22338/anagnorisis>, acesso em 20 abr. 2013.
CABOT, Mateu. La crítica de Adorno a la cultura de las massas. Costelaciones: Revista de Teoria Crítica, Madrid, v. 3, p. 130-147, dez. 2011. Disponível em: http://www.constelaciones-rtc.net/03/03_07.pdf, acesso em 20 abr. 2013.
CASCUDO, Luis da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. São Paulo: Ediouro, 1972.
CAVALHEIRO, Carlos Carvalho. Nos passos da Folia de Reis, Sorocaba, 2012. Disponível em: <http://www.crearte.com.br/carlos_textos_t05.htm>, acesso em 20/03/2013.
CAVE, Terence. Recognitions: a study in poetics. 1. ed. New York – EUA: Oxford University Press, 1990. 528 p.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução: Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. 281 p.
MÂLE, Émile. “L'Art Religieux de XII siècle”, na Gazette de Beaux Arts, 1904. Apud CAVALHEIRO, Carlos Carvalho. Nos passos da Folia de Reis. Sorocaba, 2012. Disponível em: <http://www.crearte.com.br/carlos_textos_t05.htm>, acesso em 20 mar. 2013.
SANTOS, Ivanildo Lubarino Piccoli dos Santos. Os Palhaços nas Manifestações Populares Brasileiras. Dissertação de mestrado, UNESP, 2008. Disponível em: <2008.Profanohttp://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/bia/33004013063P4/20 08/santos_ilp_me_ia.pdf >, acesso em 20 abr. 2013.
SAINT-MLEUX, Georges. Le drame populaire des «Rois». Annales de Bretagne, França, t.28, n. 4, p.519-558, 1912. Disponível em: <http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/abpo_0003- 391X_1912_num_28_4_1400>. Acesso em: 20 mar. 2013.
VÉRON, Eliseo. La semiosis Social.Buenos Aires, Gedisa, 1987.
Downloads
Published
2013-06-29
How to Cite
Borges, D. B. L. (2013). Completing the scripture: the performance of Guadalupe’s Clown of the Folia. Boitatá, 8(15), 60–77. https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31547
Issue
Section
Dossiê
License
Copyright (c) 2013 Boitatá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.