Sonorous body’s vestiges in Antonin Artaud e Klaussvianna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31546

Keywords:

Antonin Artaud, Klauss Vianna, Oral poetry, Performance, sonorousbody

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the art of performer in the creation of the body’s dramaturgy. It is argued that creation must be understood as poetical language and dramaturgy as aesthetic articulation in the alive architecture of the sonorous body. In this way, an investigation on the work of Antonin Artaud, more specifically on the Theater of Cruelty, and the theory of the consciousness movement proposed by Klauss Vianna. Such approach established is an interesting perspective about the performance and the body’s dramaturgy, constructing an image from the nearest two realities.

Author Biography

Ceres Vittori, Universidade Estadual de Londrina

PhD student in Letters at UEL. Universidade Estadual de Londrina. Department teacher. of Music and Theater from the same university

References

ALEIXO, Fernando. Corporeidade da Voz: aspectos do trabalho vocal do ator. Cadernos da Pós-Graduação IA/ UNICAMP, ano 6, v. 6, n. 1, 2002.

ARTAUD, Antonin. O Teatro de seu Duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

ARTAUD, Antonin. Linguagem e Vida. trad. Jacó Guinsburg, Silvia Fernandes, Regina Correa Rocha e Maria Lúcia Pereira, São Paulo: Perspectiva, 1995.

ARTAUD, Antonin. O Teatro de seu Duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

ARTAUD, Antonin. Para Acabar de Vez com o Juízo de Deus / O Teatro da Crueldade. Trad. Luiza Neto Jorge e Manoel João Gomes. Lisboa: & etc, 1975.

CHÉNIEUX-GENDRON, Jacqueline. O Surrealismo. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

DANTAS, Marta. Surrealismo e Revolução. Universidade Estadual de Londrina, 2011. (apostila).

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs – Capitalismo e Esquizofrenia. v. 1. Coordenação de trad. Ana Lúcia de Oliveira. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996. v. 3.

LEAL, Izabela. Tradução e transgressão em Artaud e Herberto Helder. Alea: Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p.39-53, jan./jun. 2006.

MARINIS, Marco. Compreender el Teatro: lineamientos de una nueva teatrologia. Buenos Aires: Editorial Galerna, 1997.

MERÈDIEU, Florence de. Eis Antonin Artaud. Trad. Isa Kopelman e equipe Perspectiva. São Paulo: Perspectiva, 2011.

MORAES, Eliane Robert. O Corpo Impossível. São Paulo: Iluminuras, 2002.

NEVES, Neide. Klauss Vianna: estudos para uma dramaturgia corporal. São Paulo: Cortez, 2008.

PAVIS, Patrice. A Encenação Contemporânea: origens, tendências, perspectivas. São Paulo: Perspectiva, 2010.

ROACH, Joseph. Up Front: Kinesis: The New Mimesis. In: Theater, Durham, EUA: Duke University Press, 40: p.1 - 3, 2010.

VIANNA, Klauss. A Dança. São Paulo: Siciliano, 1990.

WILLER, Cláudio. Escrita Automática: uma falsa questão? In: GUINSBURG, J.; LEINER, S. Orgs. O Surrealismo. São Paulo: Perspectiva, 2008.

ZUMTHOR, Paul. A Letra e a Voz. Trad. Amálio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2013-06-29

How to Cite

Vittori, C. (2013). Sonorous body’s vestiges in Antonin Artaud e Klaussvianna. Boitatá, 8(15), 47–59. https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31546

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.