Contributions of the fictional narrative in overcoming racism and in the implementation of law no. 10,639 / 2003 in curriculums

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31494

Keywords:

Racism, Fictional Narratives, Education for Ethnic Relations Race, Amapá,

Abstract

This analysis presents a reflexion about the place that fictional narratives used in school occupy to reinforce and perpetuate racism in our memory. On the other hand evaluate the possibilities of overcoming racism, by including orality about African culture in the curriculum, according to the law number 10.639/2003. In this direction and contributing to the practical teaching of teachers, we offer some narratives from Cria-ú, as a possibility of increasing the teacher`s list of fiction. This is the result of an exploratory qualitative study which adopted the literature review, document analysis and interviews as a way to research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eugenia da Luz Silva Foster, Universidade Federal do Amapá

Associate Professor I at the Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá / AP, Brazil. PhD in Education from the Universidade Federal de Fluminense (UFF). Post-doctorate in Education from the Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ)

Piedade Lino Videira, Universidade Federal do Ceará

Adjunct Professor at the Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Master and PhD in Brazilian Education by the Stricto Sensu Graduate Program at the Faculdade de Educação FACED at Universidade Federal do Ceará UFC.

Elivaldo Serrão Custódio, Faculdade EST

PhD student in Theology at the Escola Superior de Teologia (Faculdades EST) in São Leopoldo / RS, Brazil. CAPES Scholarship. Master in Environmental Law and Public Policy from the Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira. Brasília, DF, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 2003.

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 2003.

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil gostosuras e bobices. São Paulo: Editora Scipione, 1991.

AMARAL, Emilia. Texto literário e contexto didático: os (des)caminhos na formação do leitor. Campinas, 1998.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria – análise – didática. São Paulo: Moderna, 2000.

CUCHE, Dennys. A noção de cultura nas Ciências Sociais. Editora da Universidade do Sagrado Coração-UFES, 1999.

FOSTER, Eugenia da Luz Silva Garimpando pistas para desmontar racismos e potencializar movimentos instituintes na escola. Curitiba-PR, Editora Appris, 2015.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. O jogo das diferenças; o multiculturalismo e seus contextos. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LAJOLO, Marisa: ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história e histórias. São Paulo: Ática, 2010.

LINHARES, Célia. Projeto de Pesquisa: Experiências instituintes em escolas públicas: Memórias e Projetos para Formação de Professores II, 2002.

MATURANA, Humberto. Emoções e Linguagem na Educação e na Política. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1998.

MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, 2004.

OLIVEIRA, Maria Alexandre de. Dinâmicas em literatura infantil. São Paulo: Paulinas, 2009.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

ROSEMBERG, Fúlvia. Literatura infantil e ideologia. São Paulo: Global Editora, 1985.

VIDEIRA, Piedade Lino. Criança negra e discriminação étnica na escola e movimentos pela educação popular. Padê, Brasília, v. 1, n. 2, p. 89-111, jul./dez. 2007.

VIDEIRA, Piedade Lino. Batuques, folias e ladainhas: a cultura do Quilombo do Cria-ú em Macapá e sua educação. Fortaleza: Edições UFC, 2013.

Published

2015-10-29

How to Cite

Foster, E. da L. S., Videira, P. L., & Custódio, E. S. (2015). Contributions of the fictional narrative in overcoming racism and in the implementation of law no. 10,639 / 2003 in curriculums. Boitatá, 10(20), 331–346. https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31494

Issue

Section

Seção Livre

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.