Oral literature: strategies for affirming afrobrasil, african and indigenous culture

Authors

  • Rita de Cássia M. Alcaraz Universidade Federal do Paraná
  • Aparecido Vasconcelos de Souza FATUM
  • Tânia Mara Pacífico Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31493

Keywords:

Implementation of Laws 10.639/03 and 11.645/08, Storytelling, Decolonization representations, Identity affirmation,

Abstract

The importance of story-telling in the literary sphere is significant for the effectiveness of Article 26 of the LDB, as amended by compulsory 10.639 Act 2003 and modified by Law 11.645 of 2008. The story spread through orality is one of the African civilizational values ancestrally shared between people belonging to the community. She is much respected, because it transmits dynamism with the essential elements to preserve the traditions as reinscribe in the contemporary scene, giving new meaning to them by refusing to certain curricular continuity and the incorporation of new eigenvalues of orature. The oral literature to address the ethnic-racial and indigenous issues, preserving values, customs, beliefs and traditions contributes to the affirmation and identity representation of / the students / the black / and the indigenous. Considering the literary sphere collect data at a state school Tatuquara neighborhood in the city of Curitiba, Paraná, in the early grades elementary school II in which the teacher of Art discipline, uses storytelling with their classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cássia M. Alcaraz, Universidade Federal do Paraná

Degree in Letters - Portuguese, Master in Literary Studies and CAPES Scholarship - by the Doctorate Program at UFPR.

Aparecido Vasconcelos de Souza, FATUM

Degree in Art Education - Fine Arts, (FAP-PR) Bachelor of Philosophy (FAVIC), Specialization in Special Education - Inclusive Education (FINOM), currently specializes in storytelling at FATUM-Educacional.

Tânia Mara Pacífico, Universidade Federal do Paraná

State Pedagogue. Master in Education from UFPR. Researcher of Race Relations-NEAB / UFPR

References

AGBOTON, Agnès. Na mitón: la mujer en los cuentos y leyendas africanos. Barcelona: RBA Libros, 2004.

BONIN, Iara Tatiana. Povos indígenas na rede das temáticas escolares: o que isso nos ensina sobre identidades, diferenças e diversidade? Currículo sem Fronteiras, v.10, n.1, pp.73-83, Jan/Jun 2010. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol10iss1articles/bonin.pdf. Acesso em: 10 maio 2015.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003a, p. 01. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2003/lei-10639-9-janeiro-2003-493157-veto-13762-pl.html. Acesso em: 12 out. 2013.

BRASIL. Parecer 03/2004 do Conselho Pleno do Conselho Nacional de educação. Brasília: MEC, 2004.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2005.

BRASIL. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. São Paulo: Cortez, 1985.

GOMES, Nilma Lino. Indagações sobre currículo Diversidade e Currículo. Brasília, 2007.

GODOY, Arilda Schimidt. Pesquisa qualitativa tipos fundamentais In: Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n3/a04v35n3.pdf. Acesso em: 15 jun. 2015.

GONÇALVES e SILVA, Petronilha Beatriz . Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil étnico-raciais no Brasil. 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2745. Acesso em: 9 jun. 2015.

MANDELA, Nelson. O leão, a lebre e a hiena In: Meus contos Africanos. Tradução Luciana Garcia. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

MUNDURUKU, Daniel. Coletânea tempo de história. São Paulo: Salamandra, 2005.

MARINHO, Ana Cristina; PINHEIRO, Helder. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2012.

OLIVEIRA, Kiusam. Ómó-oba histórias de princesas. Belo Horizonte: Ed. Mazza Produções, 2009.

ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. Tradução de E. A. Dobránszky. Campinas: Papirus, 1998.

REVERBEL, Olga. Jogos teatrais na escola: atividades globais de expressão. São Paulo: Editora Scipione, 2007.

ROSEMBERG, Fúlvia. Literatura infantil e ideologia. São Paulo: Global, 1985. 1984.

SILVA, Paulo V.; SOUZA, Gizele. Relações étnico-raciais e práticas pedagógicas em Educação Infantil. Disponível: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602013000100004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 maio 2015.

Published

2015-10-29

How to Cite

ALCARAZ, Rita de Cássia M.; SOUZA, Aparecido Vasconcelos de; PACÍFICO, Tânia Mara. Oral literature: strategies for affirming afrobrasil, african and indigenous culture. Boitatá, Londrina, v. 10, n. 20, p. 317–330, 2015. DOI: 10.5433/boitata.2015v10.e31493. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/31493. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Seção Livre