The northeast people's tradition in the auto work of compadecida de Ariano Suassuna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31485

Keywords:

Ariano Suassuna. Culture, Brazilian literature, Oral literature,

Abstract

This study aims to investigate the Northeastern popular culture, in particular the marks of oral tradition in the work of the Auto Compadecida of Ariano Suassuna. Notably hybrid, author of the text is identified mostly to circus shows and the popular tradition, on the way to present events. In this work, the Catholic moral appears in the foreground, talking with the sixteenth-century Portuguese style of Gil Vicente and local traditions and regionalist of Brazilian folklore. The most relevant cultural instruments in the play are the beliefs and string literature of the Brazilian regional realities, specifically the northeastern regional reality. It is believed that the legends, myths, folk tales and fables do not just exotic part of the wall of Brazilian literature. Indagaremos thus be the grandeur of the communicative content that runs through the narrative due to the transposable elements of Brazilian popular culture present in the different characters and text descriptions. To achieve these purposes, we use the theoretical support of Ortiz (1992); Krab (1982; 1988); Vassallo (1993), Canclini (1983); Hall (2000), Antonio Candido (2010), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elen Karla Sousa da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Master student in Letters at the Postgraduate Program in Letters at the Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

Sebastião Marques Cardoso, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doctor in Theory and Literary History (UNICAMP), currently professor at the Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN)

References

ABREU, M. Histórias de cordéis e folhetos. Campinas: Mercado das Letras/Associação de Leitura do Brasil, 1999.

CANCLINI, Néstor Garcia. As culturas populares no capitalismo. Tradução de Cláudio N. P. Coelho. São Paulo: Brasiliense, 1983.

CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas - estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 1997.

CÂNDIDO, Antônio. Literatura e sociedade. 11. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2010.

CÂNDIDO, Antônio. A personagem de ficção. 11. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

CASCUDO, Luís da Câmara. Contos tradicionais do Brasil. Rio de Janeiro, Ediouro, s.d. CASCUDO, Luís da Câmara. Literatura oral no Brasil. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 1987.

CASTRO, Telma Cristina Jesus de. A memória cultural nas recriações de Auto da Compadecida e Farsa da Boa Preguiça sob o viés da polifonia de Bakhtin. 2010. Dissertação de mestrado - Departamento de Letras, Artes e Cultura, Universidade Federal de São João delRei, São João del-rei/MG.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina D. Cartografias dos estudos culturais: uma introdução latinoamericana. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

FLORY, Suely Fadul Villibor. e MORAIS, Patrícia Irina Loose de. De textos e receptores: o Auto da Compadecida, de Suassuna a Arraes, do teatro à minissérie. São Paulo: Arte & Ciência, 2005.

GÓES, Lúcia Pimentel. Introdução à literatura infantil e juvenil. São Paulo: Pioneira, 1984.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A. 2000.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Liv Sovik (Org). Tradução Adelaine La Guardia Resende. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: representação da UNESCO no Brasil, 2003.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. 6. ed. São Paulo: Global, 2008.

MOREIRA, Lúcia C. M. de Miranda. Invenção de Orfeu - uma teoria poética para linguagem poética. Tese (Doutorado em Letras). FCL - Assis, UNESP, 2002. ORTIZ, Renato. Românticos e folcloristas: cultura popular. São Paulo: Ed. Olho d'água,1992.

REVISTA PREÁ. Revista de Cultura do Rio Grande do Norte, ISSN 1679-4176, Ano III, nº14, Setembro/ Outubro de 2005.

SANTIAGO, Silviano. Situação de Ariano Suassuna. In: SUASSUNA, Ariano. Seleta em prosa e verso. Rio de Janeiro: José Olympio, 1974.

SUASSUNA, Ariano, Auto da Compadecida. Rio de Janeiro: Pocket Ouro, 2008.

VASSALO, Lígia, O Sertão medieval: origens europeias do teatro de Ariano Suassuna. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1993.

ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa Pires. Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: EDUC, 2000.

Published

2015-10-29

How to Cite

SILVA, Elen Karla Sousa da; CARDOSO, Sebastião Marques. The northeast people’s tradition in the auto work of compadecida de Ariano Suassuna. Boitatá, Londrina, v. 10, n. 20, p. 196–212, 2015. DOI: 10.5433/boitata.2015v10.e31485. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/31485. Acesso em: 8 dec. 2025.

Issue

Section

Seção Livre