Africanizing literacy to africanize the school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2019v37p8

Keywords:

Literacy, Afro-literacy, Literature in literacy, Afrocentrism

Abstract

The concept of literacy proposed in the school curriculum is no longer enough to represent the singularities of all the subjects participating in the teaching-learning process, nor to follow the multicultural diversity and the technological transformations with which these individuals need to relate.Therefore, from the perspective of a curricular proposal that considers an Afrocentric view, we present a brief study on “Afro-literacy”. At the outset, we draw a historical review of the concept of literacy in the works of Kleiman (1995), Soares (1998) and Rojo (2009), and then analyze two recent concepts, “Afrocentrism” and “Afro-literacy” by Nogueira Júnior (2010) and Nascimento (2016). These theoretical approaches are contextualized from social policies directed in particular to the black population in Brazil, as well as the proposals of legal bases in education, created since 1995 up to 2005. And, finally, we seek to exemplify a mode of curricular insertion of Afrocentric features, using non-canonical texts of black-Brazilian writers such as Cristiane Sobral and Conceição Evaristo.

Author Biographies

Luiz Carlos Felipe, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Master's student at the Universdidade Estadual de Maringá (UEM), Specialist in Cultural Studies at the Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Mirian Hisae Yaegashi Zappone, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Master of Arts from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. PhD in Theory and Literary History by the Universidade Estadual de Campinas. She is currently an adjunct professor at the Universidade Estadual de Maringá.

References

ABREU, Márcia. Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2006.

COLOMBO, Renan. “A dificuldade de ensinar temas afro-brasileiros”. Gazeta do Povo (Curitiba), Educação, p. 11, 16 mar. 2010.

CUTI. [Luiz Silva]. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.

DIJK, Teun A. van (org). Racismo e discurso na América Latina. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

DUARTE, Eduardo de Assis. “O Bildungsroman afro-brasileiro de Conceição Evaristo”. Estudos Feministas (Florianópolis), v. 14, n.1, pp. 305-308, jan./abr. de 2006.

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 2.ed. Belo Horizonte: Mazza, 2005.

KLEIMAN, Ângela B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

NASCIMENTO, Elisabete. Afroletramento docente. Afrocentricidade. 26 out. 2010. Disponível em <http://alb.com.br/arquivo-morto/portal/5seminario/PDFs_autores/Elisabete_Nascimento.pdf>. Acesso 19 jul. 2016.

NASCIMENTO, Elisa Larkin (org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.

NOGUEIRA JÚNIOR, Renato. Afrocentricidade e educação: os princípios gerais para um currículo afrodescendente. África e Africanidades, n. 11, 2010. Disponível em <http://www.africaeafricanidades.com.br/documentos/01112010_02.pdf>. Acesso 19 jul. 2016.

ROJO, Roxane. Letramento(s) – práticas de letramentos em diferentes contextos. Roxane Roxo (org.). Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009, pp. 95-127.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOBRAL, Cristiane. Não vou mais lavar os pratos. 3ª. ed. Brasília: Athalaia, 2016.

SUPLICY, Eduardo Matarazzo. “Mais liberdade ao cidadão”. Folha de S. Paulo (São Paulo), p. A3 , 25 jun. 2016.

WERNECK, Jurema. “Introdução”. Conceição Evaristo. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2014, pp. 13-14.

Published

2019-12-16

How to Cite

FELIPE, Luiz Carlos; ZAPPONE, Mirian Hisae Yaegashi. Africanizing literacy to africanize the school curriculum. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 37, p. 9–23, 2019. DOI: 10.5433/1678-2054.2019v37p8. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484. Acesso em: 6 jul. 2024.