The quest for musicals: crosses between theater and intermediality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2013v25p51

Keywords:

Musical dramaturgy, Contemporary theater, Intermediality

Abstract

This is a reflection on the dramatic and musical forms, with emphasis on historical aspects related to the import of musical pieces, put in debate aesthetic processes concerning the inter-relationship between musical dramaturgy and intermediality, through an expanded understanding of possibilities of textual apprehension in various interartistic supports.

Author Biography

Diógenes Maciel, Universidade Federal da Paraíba

PhD in Brazilian Literature Universidade Federal da Paraíba. Professor at the Universidade Estadual da Paraíba.

References

GAUDREAULT, André & Philippe Marion. “Transescritura e midiática narrativa: questões de intermidialidade”. Thaïs Flores Nogueira Diniz, org. Intermidialidade e Estudos Interartes: Desafios da Arte Contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. 107-128.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Tradução de André Cechinel. Florianópolis: Ed. Da UFSC, 2011.

JESUS CHRIST SUPERSTAR. The original motion picture soundtrack. Andrew Lloyd Webber e Tim Rice. Diversos intérpretes. Regente: André Previn. Universal City, CA: MCA Records: 1998 [1973]. 2 CDs.

MOTA, Marcus. “A realização de óperas como campo interartístico: dramaturgia, performance e interpretação de ficções audiovisuais”. Música em contexto 3 (2009): 53- 60.

MOTA, Marcus. “Dramaturgia musical: problemas e perspectivas de um campo interartístico”. III Seminário Nacional de Pesquisa em Música da UFG, Goiânia, Brasil. Anais do... Goiânia, 2003. Disponível em: <www.marcusmota.com.br>

PARANHOS, Kátia R., org. História, teatro e política. São Paulo: Boitempo, 2012.

RABETTI, Maria de Lourdes & Paulo M. C. Maciel. “Itinerário da opereta: do mapeamento de acervos a uma antologia das fontes selecionadas”. Kátia R. Paranhos, org. História, Teatro e Política. São Paulo: Boitempo, 2012. 59-80.

RAJEWSKY, Irina O. “Intermidialidade, intertextualidade e remediação: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade”. Thaïs Flores Nogueira Diniz, org. Intermidialidade e Estudos Interartes: Desafios da Arte Contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. 15-45.

VENEZIANO, Neide. “É brasileiro, já passou de americano”. Revista Poiésis 16 (dez. 2010): 52-61.

WARFIELD, Scott. “From Hair to Rent: is ‘rock’ a four-letter word on Broadway?” William A. Everett & Paul R. Laird, orgs. The Cambridge Companion to the Musical. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 231-245.

Published

2013-11-30

How to Cite

MACIEL, Diógenes. The quest for musicals: crosses between theater and intermediality. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 25, p. 51–61, 2013. DOI: 10.5433/1678-2054.2013v25p51. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/25102. Acesso em: 5 jul. 2024.