Abstract and concrete in literature and painting: Clarice Lispector and Gastão Manuel Henrique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2012v24p39

Keywords:

Clarice Lispector, Gastão Manuel Henrique, Abstract art, Concrete art

Abstract

This article reflects about the text “Gastão Manuel Henrique”, by Clarice Lispector, published on the first edition of the book A legião estrangeira (1964). The text is about Gastão Manuel Henrique’s painting on wood. He was an artist from the 1960s generation in Brazil when it was discussed the presence of an abstract and concrete modern art between us. The goal is to establish a relationship between the discussions in vogue at that time and the way the writer sees his artwork.

Author Biography

Joelma Santana Siqueira, Universidade Federal de Viçosa

PhD in Brazilian literature from the Universidade de São Paulo. Professor at the Universidade Federal de Viçosa.

References

ARANTES, Otília Beatriz Fiori. 2004. Mário Pedrosa: itinerário crítico. São Paulo: Cosac Naify.

AYALA, Walmir. 1986. Dicionário de pintores brasileiros. v. l. Rio de Janeiro: Spala.

FAVARETTO, Celso. 1997. “Das novas figurações à arte conceitual”. Ricardo Ribenboim, org. Tridimensionalidade. São Paulo: Instituto Cultural Itaú. 109-115.

GALRÃO, Angel. Gastão Manuel Henrique. Campinas: TV Universitária/Unicamp. VHS. (25 min.).

GREGATO, Márcia Elisa de Paiva. 2009. Estudo da obra de Gastão Manuel Henrique: uma hipótese. Tese, Doutorado em Artes, Unicamp.

GULLAR, Ferreira. 1999. Etapas da arte contemporânea: do cubismo à arte neoconcreta. Rio de Janeiro: Revan.

LISPECTOR, Clarice. 1964. A legião estrangeira. Rio de Janeiro: Editora do Autor.

LISPECTOR, Clarice. 1997. Perto do coração selvagem. Rio de Janeiro: Rocco.

LISPECTOR, Clarice. 2007. Entrevistas/Clarice Lispector. Rio de Janeiro: Rocco.

MERLEAU-PONTY, Maurice. 2004. O espírito e o olho. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

NAVES, Rodrigo. 2007. O vento e o moinho: ensaios sobre arte moderna e contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras.

NUNES, Benedito. 1989. “Clarice Lispector ou o naufrágio da introspecção”. Remate de males (Unicamp) 9 : 63-70.

OITICICA, Hélio. 2006. “A transição da cor do quadro para o espaço e o sentido de construtividade”. Glória Ferreira & Cecília Cotrim. Escritos de artistas: Anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 82-95.

PEDROSA, Mário. 2004. Acadêmicos e modernos: textos escolhidos III. Otília Arantes, org. São Paulo: Edusp.

Pesquisa em Pauta - Estudo da Obra de Gastão Manuel Henrique. rtv-unicamp. Disponível em: http://cameraweb.ccuec.unicamp.br/video/26MSWHXHS5R9/ Acesso em 15 de ago. de 2012.

PONTUAL, Roberto. 1973. Arte/Brasil/Hoje: 50 anos depois. São Paulo: Collectio.

PONTUAL, Roberto. 1969. Dicionário das artes plásticas no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Published

2012-12-30

How to Cite

Siqueira, Joelma Santana. “Abstract and Concrete in Literature and Painting: Clarice Lispector and Gastão Manuel Henrique”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 24, Dec. 2012, pp. 39-48, doi:10.5433/1678-2054.2012v24p39.