A brief introduction to relational aesthetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n3p280

Keywords:

Design, Aesthetics, Art, Contemporaneity

Abstract

This article aims to present and conceptualize the relational art, whose objective is to explore and redefine models of social participation. Such aesthetics became an interpreter of a shared desire to reappropriate the collective dimension, in response to the progressive disintegration and dispersion of the social dimension in the contemporary period.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nancy Dias da Silva Szaz, Universidade de São Paulo – USP

Specialist in Interior Design earned from the Centro Universitário Senac

Maria Silvia Barros de Held, Universidade de São Paulo – USP

PhD in Arts earned from the Universidade de São Paulo (1990)

References

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Lisboa, Edições 70, 1984. (Coleção Signos, vol. 42).

BATTCOCK, Gregory (org.) A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 1986.

BENJAMIN, Walter. “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”. In: Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BISHOP, Claire Huchet. Installation art. A critical history. New York, Routledge, 2005.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

___________________. Pós-produção. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

DEBORD, GUY . A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DUCHAMP, Marcel. O Ato Criador. In: BATTCOCK, Gregory. A Nova Arte. 2004.

ECO, Umberto. História da Beleza. Rio de Janeiro: Record, 2013.
MICHAUD, Yves. L'Art à l'état gazeux : Essai sur le triomphe de l'esthétique. Paris, Éditions Stock, 2003.

SANTOS, Jair F. dos. O que é pós-moderno. São Paulo: Brasiliense, 1986.

TAVANI, Elena. Promenade-Debord. Arte “relazionale” in città. in DE LUCA P., (Ed.) Visioni Metropolitane. Milano: Guerini e Associati, 2014, p. 81-103.

Published

2021-11-04

How to Cite

Szaz, N. D. da S., & Held, M. S. B. de. (2021). A brief introduction to relational aesthetics. Projetica, 12(3), 280–299. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n3p280

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Most read articles by the same author(s)