Kidults, Mario Bros. and Pikachu: a brief study about the influence of Japanese pop culture on design
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2Suplp197Keywords:
Design, Japanification, Young adults consumptionAbstract
The present paper discusses the influences of Japanese pop culture on design production and consumption in Brazil, especially among young adults. We collected information on the history of cultural relationship between the two countries, as well as on the Japanese media productions broadcasted in national networks from the 60s to the present days, spanning to digital environments – especially video games. The consequences of these media on the consumption of young adults in the contemporary times are interpreted through the Kidults theory of Furedi (2004). This theory is used in line with Verganti’s design approach (2012) in order to understand the context of design production influenced by the phenomenon of Japanification (WEST, 2009). Products from the Nintendo collection for Vans and Havaianas are examples analyzed in terms of the issues addressed in this study.Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2008.
COSTA, João Pedro. De decasségui a emigrante. Brasília: Fundação Alexandre de Gusmão, 2007.
DANESI, Marcel. Popular culture: introductory perspectives. Maryland: Rowman & Littlefield, 2015.
DEBERT, Guita Grin. A dissolução da vida adulta e a juventude como valor. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 16, n. 34, ul. /dez. 2010.
FIELL,Carlotte; FIELL,Peter. Design do século XX. Tradução João Bernardo Boléo. Köln: Tashen, 2005.
FUREDI, Frank. Não quero ser grande. Folha de São Paulo, São Paulo, 25 jul. 2004. Caderno Mais.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2002.
HAVAIANAS. Encontre a sua havaianas. 2013. Disponível em: https://www.havaianas.com.br/sandalias-havaianas-mario-bros-cf-- vermelho--4140269-0001 . Acesso em: 11 jan. 2018.
LEFEBVRE, Martin. Em busca de realismo, mas virtual. Le Monde Diplomatique Brasil, São Paulo, ano 7, n. 78, p. 10-11, 2014.
LEVI, Antonia. Samurai from outer space: understanding japanese animation. Chicago: Opencourt, 1996.
LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. São Paulo: Ed. 70, 2010.
LOBATO, João. Changeman, Jaspion, Jiraiya e cia. São Paulo: Matrix, 2013. NAPIER, Susan J. Anime from Akira to princess Monoke. New York: Palgrave,2001.
NINTENDO x Moschino: grife lança coleção do Super Mario Bros. 2015. Disponível em: https://.../nintendo-x-moschino-grife-lanca-colecao-dosuper-mario. Acesso em: 11 jan. 2018.
PHOENIX, Woodrow. Plastic culture: how japanese toys conquered the world. Tokyo: Kodansha, 2006.
RIACHUELO. Disponível em: https://www.riachuelo.com.br/. Acesso em: 11 jan. 2018.
SCHODT, Frederik L. Dreamland Japan: writings on modern Manga. Berkeley: Stone Bridge Press, 1996.
SCHOR, Juliet. Nascidos para comprar. São Paulo: Gente, 2009.
SHEFF, David. Game over: how nintendo conquered the world. New York: Radom House, 1993.
SHERIDAN, Connor. Nintendo x Vans NES-inspired shoe collection hits US retail on Friday. 2016. Disponível em: https://www.gamesradar.com/ nintendo-x-vans-nes-inspired-shoe-collection-hits-us-retail-on-friday. Acesso em: 11 jan. 2018.
SILVERMAN, Buffy. The world of Mario Bros. Minneapolis: Lener Publishing Group, 2018.
STEINBERG, Marc. Anime’s Media Mix: franchising toys and characters in Japan. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2012.
SUDJIC, Deyan. A linguagem das coisas. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2010.
SUELLENTROP, Chris. A fantastical shootout, moving across space and time. Disponível em: https://www.nytimes.com/2013/11/06/arts/video-games/ call-of-duty-ghosts-begins-with-an-attack-on-the-us.html>. Acesso em: 11 jan. 2018.
SUPER MARIO BROS: premiê do Japão faz disparar busca por game na web. G1, São Paulo, 22 ago. 2016. Disponível em: http://g1.globo.com/tecnologia/ noticia/2016/08/super-mario-bros-premie-do-japao-faz-disparar-busca-porgame-na-web.html. Acesso em: 11 jan. 2018.
THURNER, Megg. Kidults: eternas crianças. Disponível em: . Acesso em: 11 jan. 2018. TOBIN, Joseph (Org.). Pikachus´s global adventure: The rise and fall of Pokemón. Durham: Duke University, 2004.
TURMA da Mônica jovem. Disponível em: http://www. revistaturmadamonicajovem.com.br. Acesso em: 11 jan. 2018.
VERGANTI, Roberto. Design-driven innovation: mudando as regras da competição: a inovação radical do significado de produtos. São Paulo: Canal Certo, 2012.
VERGUEIRO, Valdomiro. Panorama das histórias em quadrinhos no Brasil. São Paulo: Peirópolis, 2017.
WEST, Mark I. (Ed.). The japanification of children´s popular culture: from Godizilla to Myazaki. Lanham: Scarecrow, 2009.
WINTER, Jennifer. Shigeru Miyamoto: Super Mario Bros., Donkey Kong, the legend of Zelda. Bloomsbury, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.