The necessary insertion of Design integrated with the discipline of Arts in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2p115

Keywords:

Curriculum, Design, Education

Abstract

This paper aims to map the presence of applied arts content - focused on design - in the arts curriculum of elementary public schools in Belo Horizonte, from 6th to 9th grades. The study also supports the necessary insertion of design in basic education, integrated with the arts discipline. Research methodologies applied were the bibliographic research and the  qualitative research through documentary analysis. It is concluded that the educational approach of design is important and necessary, according to the PCNs - (Brazilian) National Curricular Parameters - and CBC - Common Basic Curriculum in Arts (referring to the State of Minas Gerais). The education through design, among the various benefits provided to the students, helps them understand the Brazilian industrial culture.

Author Biographies

Annibal Gouvêa Franco, Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG

Master of Design earned from the Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG

Simone Medeiros de Carvalho, Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG

Doctor of Education earned from the Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG

References

ARIAS, José O. Cardentey; YERA, Armando Pérez. O que é a pedagogia construtivista? Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 5, n. 8, p. 11-22, 2012.

ARTES APLICADAS. In: Enciclopédia Itaú Cultural. 2017. Disponível em: . Acesso em: 5 maio 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Neto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Ed. 70, 1977.

BELO HORIZONTE. Secretaria Municipal de Educação. Proposições curriculares: arte. Belo Horizonte, 2010.

BERTOLDI, Aline Dayanna et al. Identificando atividades de design na educação básica por meio do método Card Analysing. InfoDesign: Revista Brasileira de Design da Informação, São Paulo, v. 8, n. 3, p. 20-25, 2011.

BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília, 2002.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Brasília, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Brasília, 1998.

BROWN, Tim. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

CAVALCANTE, Ricardo Bezerra; CALIXTO, Pedro; PINHEIRO, Marta Macedo Kerr. Análise de conteúdo: considerações gerais, relações com a pergunta de pesquisa, possibilidades e limitações do método. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 24, n. 1, p. 13-18, jan./abr. 2014.

CENTRO DE FORMAÇÃO DE ASSOCIAÇÃO DAS ESCOLAS DE MATOSINHOS. Disponível em: https://www.cfaematosinhos.eu/. Acesso em: 5 maio 2018.

DE MORAES, Dijon. Limites do design. São Paulo: Studio Nobel, 1997. FONTOURA, Antônio Martiniano. EdaDe: educação de crianças e jovens através do design. 2002. 354 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

FONTOURA, Antônio. Bauhaus: a pedagogia da ação. ABC Design: Revista Design do Paraná, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 32-37, 2001.

GORB, Peter (Ed.). Design management: papers from the London Business School. New York: N. Reinhold, 1990.

JESUS, Adriana Regina de. Currículo e educação: conceito e questões no contexto educacional. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2008, Lagarto. Anais... Lagarto, 2008. Disponível em: http://lagarto.ufs.br/uploads/ content_attach/path/11339/curriculo_e_educacao_0.pdf. Acesso em: 5 maio 2018.

KELLY, Albert Victor. O currículo: teoria e prática. São Paulo: Harbra, 1981.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Ed. EPU, 1986.

MARTINS, Heloisa Helena T de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 289-300, 2004.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Currículos e programas no Brasil. Campinas: Papirus, 1997.

MOZOTA, Brigitte Borja de; KLOPSCH, Cássia; CAMPELO, Felipe. Gestão do design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.

PORTUGAL, Cristina. Design, educação e tecnologia. Rio de Janeiro: Rio Books, 2013.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Currículo nacional do ensino básico: competências essenciais. Porto, 2001.

QUADRADO, Ana Cristina Gonçalves. Prática de ensino supervisionada: arte e design, 8º ano: educação expressiva, as artes visuais para além de si. 2012. 93 f. Tese (Doutorado) - Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2012.

RAGAN, William B.; STENDLER, Celia Burns; CABRAL, Ruth. Currículo primário moderno. Porto Alegre: Globo, 1964.

RIBEIRO, Sônia Marques Antunes; LOURENÇO, Carolina Amorim. Bauhaus: uma pedagogia para o design. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, 2015.

WICK, Rainer. Pedagogia da Bauhaus. São Paulo: M. Fontes, 1989.

WILBER, Gordon Owen. Artes industriais na educação geral. Tradução de Virgílio Cavalcanti. 2. ed. Rio de Janeiro: F. Bastos, 1967.

Published

2018-12-17

How to Cite

Franco, A. G., & Carvalho, S. M. de. (2018). The necessary insertion of Design integrated with the discipline of Arts in basic education. Projetica, 9(2), 115–129. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2p115

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Most read articles by the same author(s)