Visual analysis of UEL entrance exam’s posters from 2003 to 2016

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2017v8n1p131

Keywords:

Poster, Visual syntax, Graphic design, Visual composition

Abstract

his paper presents an analysis on the visual composition of Londrina State University entrance exam’s posters. The study took into consideration the pieces designed by students of the institution in the Graphic Design course, aiming to highlight the importance of knowledge and mastery of Design fundamentals for the construction of visual messages and identifying pragnanz* in order to strengthen the University brand. Design fundamentals listed by Lupton (2014) were used as a guideline. The study sought to understand the importance of this educational activity for the professional and academic development of participants, and to keep records of the activity, given the historical role in regional design.

Author Biographies

Fátima Regina Garcia, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Specialist in Direction of Multimedia Art by UNOPAR - Universidade Norte do Paraná. He is currently Marketing / Designer Analyst at Dela Foods Holding.

Rogério Zanetti Gomes, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Technologies of Intelligence and Digital Design by PUC-SP. Professor of the Department of Design of the Universidade Estadual de Londrina - UEL

References

BERTOMEU, João V. C. Criação na redação publicitária. São Paulo: Mercado de Ideias, 2006.

BOTELHO, Beatriz. COPS divulga layout do Vestibular 2017. Agência UEL de Notícias, LONDRINA, 1 jul. 2016. Disponível em: http://www.uel.br/com/agenciaueldenoticias/ index.php?arq=ARQ_not&FWS_Ano_Edicao=1&FWS_N_Edicao=1&FWS_N_Texto= 23098&FWS_Cod_Categoria=2. Acesso em: 2 nov. 2016.

BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico (versão 4.0). 3. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

CEZAR, Juliano Carlos Plaça; MARCONDES, Martha Aparecida Santana (Org.). Uma universidade em evolução. Londrina: UEL, 2013. Disponível em: http://www.uel.br/ proplan/portal/pages/arquivos/daai/uma_universidade_em_evolucao.pdf. Acesso em: 7 jan. 2016.

GOMES FILHO, João. Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. 9. ed. São Paulo: Escrituras, 2009.

HERSCHMANN, Micael Maiolino; PEGORARO, Everli; FERNANDES, Cíntia Sanmartin. Steampunk e retrofuturismo: reflexos de inquietações sociotemporais contemporâneas. CMC: Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, Ano 10, n.28, p.209-228, Maio/ago. 2013.

HOLLIS, Richard. Design gráfico: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

LUPTON, Ellen. Pensar com tipos: guia para designers, escritores, editores e estudantes. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

LUPTON, Ellen; PHILLIPS, Jennifer Cole. Novos fundamentos do Design. 3. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

MEGGS, Phillip B.; PURVIS, Alston W. História do Design Gráfico. 4. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

MOLES, Abraham. O cartaz. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1974.

SANTAELLA, Lúcia. O que é Semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

SANTAELLA, Lúcia. Semiótica Aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

UEL. Coordenadoria de Processos Seletivos -COPS. Cartazes dos Vestibulares UEL desde 1991. Disponível em: http://www.cops.uel.br/vestibular/cartazes/. Acesso em: 20 mar. 2015.

UEL. Coordenadoria de Processos Seletivos. Inscrições do Vestibular 2017 começam em 11 de agosto. Agência UEL de Notícias, LONDRINA, 21 jul. 2016a. Disponível em: http://www.uel.br/com/agenciaueldenoticias/index.php?arq=ARQ_not&FWS_Ano_Edicao=1&FWS_N_Edicao=1&FWS_Cod_Categoria=2&FWS_N_Texto=23229. Acesso em: 10 fev. 2017.

UEL. Normas para uso da Marca-Símbolo. Disponível em: http://www.uel.br/ marcasimbolo>. Acesso em: 3 jan. 2016.

WHEELER, Alina. Design de identidade da marca: guia essencial para toda a equipe de gestão de marcas. Bookman: Porto Alegre, 2012.

Published

2017-07-11

How to Cite

Garcia, F. R., & Gomes, R. Z. (2017). Visual analysis of UEL entrance exam’s posters from 2003 to 2016. Projetica, 8(1), 131–151. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2017v8n1p131

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)