Graphic Design and Speech Therapy: an interuniversity and transdisciplinary proposal aimed at inclusive graphic design solutions

Authors

  • Cassia Leticia Carrara Domiciano Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP https://orcid.org/0000-0001-6497-2210
  • Fernanda Henriques Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2015v6n2p09

Keywords:

Design gráfico Inclusivo, Ergonomia Cognitiva, Distúrbios da comunicação e aprendizagem, Dislexia

Abstract

This article aims to present the inter-university and transdisciplinarity partnership between Graphic Design and Speech Therapy to produce innovative research methodologies and project in inclusives materials that take into account the communication disorders, particularly visual. It is notorious the increasing discussion of the design function as a facilitator of information and its importance to the development of projects that are accessible to an ever larger and more diverse. In this sense, the Research Group on Inclusive Design Graphic: Vision, Hearing and Language has been conducting a broad dialogue with the Health Sciences, specifically Speech on inclusion in related areas such as the Graphic Design Design Informational, Instructional Design and Cognitive Ergonomics and its possible contributions in the disturbances in the area of language, such as low visual acuity, hearing and dyslexia. The research environments polarized between the Universidade Estadual Paulista (Unesp) - and the Univresidade de São Paulo (USP), where centers, laboratories and research groups are organized around common proposals. In addition to the theoretical foundation, they are being developed a set of specific actions including research around the appropriate printers to reading dyslexic, development of instructional materials printed for the deaf and digital instructional material for professionals working in the intervention of communication disorders. Such actions involve different forms of research - undergraduate, masters, doctorate and teaching - as well as the effective development of graphic design products aimed at inclusion.

Author Biographies

Cassia Leticia Carrara Domiciano, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP

Professor at the Faculty of Architecture, Arts and Communication at Universidade Estadual Paulista - Unesp, Bauru campus.

Fernanda Henriques, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP

Professor at the Faculty of Architecture, Arts and Communication at Universidade Estadual Paulista - Unesp, Bauru campus.

References

ASADA, K. Chromatic Vision Simulator. 2012. Disponível em: http://asada.tukusi.ne.jp/webCVS/.. Acesso em: 12 jan. de 2014

BASTOS, Bárbara G. FERRARI, Deborah V. Internet e educação ao paciente. Arquivos Internacionais de Otorrinolaringologia, v. 15, n. 4, p. 515-522, 2011.

BONSIEPE, Gui. Design: do material ao digital. Florianópolis: FIESC/IEL, 1997.

CIASCA, S. M. Distúrbios e dificuldades de aprendizagem: questão de nomenclatura. In: CIASCA, S. M. Distúrbios de aprendizagem: proposta de avaliação interdisciplinar. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2003.

CRISTOFOLINI, C.; MAGNI, C. Audição: relatos e experiências de professores do ensino fundamental. Revista Fonoaudiologia Brasil, Brasília, v. 2, p. 31-38, 2002.

DOMICIANO, C.L.C. et al. Ensaios em Design: arte, ciência e tecnologia. Bauru: Editora Canal 6, 2010.

DSM-IV-TRTM – “Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais”. Tradução Cláudia Dornelles. 4.ed. Porto Alegre: Artmed,2002.

FILATRO, A. “Design Instrucional na Prática”. São Paulo: Pearson, 2008

FILATRO, A.“Design Instrucional Contextualizado”. São Paulo: Editora Senac, 2004

FREISCHMIDT, C.C.; KAY, M. R. Q. A voz do dono e o dono da voz? Considerações sobre a saúde vocal do professor”. Revista Cadernos, v. 11, n. 3, p. 91-6, 2005.

GRUSZYNSKY, A. C. Design Gráfico: do invisível ao ilegível. Rio de Janeiro: Editora 2AB, 2000

GUIMARÃES, L. A Cor como Informação. 2.ed. São Paulo: Annablume, 2000.160p.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA, 2010. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/condicaodevida/indicadoresminimos/suppme/default_educacao.shtm. Acesso em: 10 de maio de 2014.

IÓRIO, C. “Avaliação dos encaminhamentos realizados por professores do ciclo básico para o serviço de Fonoaudiologia da Unidade Básica de Saúde de Vila Palmeiras – SP”. 1999. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo,1999.

JAINTA, S.; KAPOULA, Z. Dyslexic Children Are Confronted with Unstable Binocular Fixation while Reading. PLoS ONE, v. 6, n. 4: e18694. 2011. doi:10.1371/journal.pone.0018694

KOWLER, E. Eye movements: the past 25 years. Vision Research, v. 51, p. 1457-1483, 2011.

LACATOS, E.; MARCONI, M. Metodologia Científica. São Paulo: Ed. Atlas, 2009

LAND, M. F.; LEE, D. N. Where we look when we steer. Nature, v. 369, p. 742-744, 1994

LAND, M. F.; MCLEOD, P. From eye movements to action: How batsmen hit the ball. Nature Neuroscience, v. 3, n. 12, p. 1340-1345.

LI, X. JING, J.; YANG, D.; WANG, H.; WANG, Q.; SONG, S.; FAN, F. Eye-movement study during visual search in Chinese children with developmental dyslexia. Chinese Medical Journal, v. 22, n. 126, p. 4306- 11,2013.

MACHADO, A. M. A. “Introdução Ao Conceito De Design Inclusivo. Aplicações Práticas em Desenho Urbano e Equipamentos Sociais/Saúde”. Lisboa: Serviço De Segurança Social Do Governo Português, 2006

MOUSINHO, R. A. Conhecendo a dislexia. Revista Sinpro, Rio de Janeiro, p. 26-33, 2003. (Ed. Especial.)

PRETTO, N. L. Formação de professores exige rede. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 20, Aug. 2002 . Available from . access on 16 Oct. 2013. http://dx.doi.org/10.1590/S1413- 24782002000200010

QUINTÃO, F.S.; TRISKA, R. Design de informação: origens, definições e fundamentos. Revista Infodesign, São Paulo, v. 11, n.1, 2014

RODRIGUES, S. T. O movimento dos olhos e a relação percepção-ação. In L. A. TEIXEIRA. Avanços em Comportamento Motor. Rio Claro, SP: Movimento, 2001. p.122-146.

Schneps, M.H. Thomson, J.M. Sonnert, G. Pomplun, M. “E-Readers Are More Effective than Paper for Some with Dyslexia”. PLoS One, v. 8, n. 9, p. e 75634, 2013b.

SIMÃO, A.; HESKETH, C.G. Didática e Design Instrucional. Curitiba: IESDE, 2009

SPINILLO, C. G.; DA MAIA, A. F. D. V. M. O papel do design em projetos para daltônicos. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE DESIGN, ENGENHARIA E GESTÃO PARA A INOVAÇÃO, 2., 2012, Florianópolis, SC. Anais... Florianópolis: [s.n], 2012

STENFELD, E.; MAISEL, J. “Universal Design: Creating Inclusive Environments”. New Jersey, USA: John Wiley & Sons, 2012.

TIRESIAS. Disponível em: http://www.tiresias.org/announcement.htm. Acesso em: 12 de fev. 2015

TORREZZAN, C.; Behar, P. A. “Parâmetros para a construção de materiais educacionais digitais do ponto de vista do design pedagógico”. In BEAHR, P.A.(org.) . Modelos Pedagógicos em Educação à Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009

TULESKI, S. C.; EIDT, N. M. Repensando os distúrbios de aprendizagem a partir da psicologia histórico-cultural. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 12, n. 3, p. 531-540, set./dez. 2007.

ZORZI, J. L. Fonoaudiologia e Educação: Encontros, desencontros e a busca de uma atuação conjunta. In. ZORZI, J. L. Aprendizagem e distúrbios da linguagem escrita. Porto Alegre: Artmed, 2003. cap. 9, p. 157-170.

Published

2015-07-22

How to Cite

Domiciano, C. L. C., & Henriques, F. (2015). Graphic Design and Speech Therapy: an interuniversity and transdisciplinary proposal aimed at inclusive graphic design solutions. Projetica, 6(2), 09–25. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2015v6n2p09

Issue

Section

Edição Especial | IDEMI 2015

Most read articles by the same author(s)