From bodies and foods, affections and feasts: an analysis of the performance “feastfoodbodybodyfood”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2021v26n2p441

Keywords:

Performance, Body, Gender, Queer

Abstract

The goal of this paper is to propose an analysis of “Feastfoodbodybodyfood” performance, developed by Fotocuir artistic group. This artistic group was formed in a project coordinated by Fernanda Magalhães, one important artist in the field of performance in Brazil. With the purpose of questioning patters of commensality and sexuality through art, the group thought and performed a feast, in which people (both artists and public) dressed and ate themselves, according to their sexual and nourish preferences. In the article, the building process of this performance is exposed based in interviews realized with Fernanda Magalhães and other Fotocuir members. The analysis is developed having with theoretical approaches some propositions of queer studies and art, which were inspiration to the composition of the artistic group. It also is based in reflections made by performance studies and the anthropology of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Delgado de Souza, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Social Anthropology from the Universidade Estadual de Campinas. Professor at the Department of Social Sciences at the State University of Londrina (UEL).

Maurício Ferreira Oliveira, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Specialist in Sociology Teaching from the Universidade Estadual de Londrina.

References

ADORNO, Theodor W. O fetichismo na música e a regressão da audição. São Paulo: Abril Cultural, 1985. (Os pensadores).

ADORNO, Theodor W. A indústria cultural. In: COHN, Gabriel (org.). Sociologia. São Paulo: Ática, 1994, p. 363-371.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994a, p. 221-254.

BENJAMIN, Walter. Brinquedo e brincadeira: observações sobre uma obra monumental. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994b, p. 249-253.

BLANCA, Rosa M. Exposições queer: contextos mundiais e locais. Cadernos de Gênero, Curitiba, v. 3, n. 3, 2017.

BLANCA, Rosa M. Arte a partir de uma perspectiva queer. 2011. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – UFSC, Florianópolis, 2011.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2008.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: Edusp, 2003.

BOURRIAD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da realidade. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2016.

COCHIARELLI, Fernando. Quem tem medo da arte contemporânea?. Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Editora Massangana, 2006.

DELEUZE, Giles. Conversações 1972-1990. São Paulo: Ed. 34, 1992.

DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo. São Paulo: Perspectiva, 2010.

FAUSTO, Carlos. Banquete de gente: comensalidade e canibalismo na Amazônia. Mana, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 7 - 44, 2002.

FERREIRA, Glauco B. Arte queer no Brasil?: relações raciais e não binarismos de gênero e sexualidades em expressões artísticas em contextos sociais brasileiros. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 27, p. 206-227, 2016.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2017, p. 265-287.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020. (A vontade de saber, v. 1).

FREITAS, Verlaine. Adorno e a arte contemporânea. Rio de Janeiro: Jorge Zahar editor, 2003.

GASTALDI, Alexandre B. F.; MOTT, Luiz; OLIVEIRA, José M. D. de; AYRES, Carla S. L. da S.; SOUZA, Wilians V. F.; SILVA, Kayque V. C. da (org.). Observatório de mortes violentas de LGBTI+ no Brasil em 2020: relatório da acontece arte e política e do grupo gay da Bahia. Florianópolis: Ed. Acontece Arte e Política LGBTI+, 2021. Disponível em: https://grupogaydabahia.files.wordpress.com/2021/05/observatorio-de-mortes-violentas-de-lgbti-no-brasil-relatorio-2020.-acontece-lgbti-e-ggb.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.

GELL, Alfred. A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas. Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais EBA, Belo Horizonte, n. 8, p. 174-191, 2001.

GELL, Alfred. Arte e agência: uma teoria antropológica. São Paulo: UBU, 2018.

GÓMES-PEÑA, Guillermo. Em defesa da arte da performance. In: DAWSEY, John C. et al. (org.). Antropologia e performance: ensaios NAPEDRA. São Paulo: Terceiro Nome, 2013, p. 441-466.

GREENBLATT, Stephen. Resonance and wonder. In: KARPER, Ivan; LAVINE, Stephen D. Exhibiting cultures: the poetics and the politics of museums display. Washington: Smithsonian books, 1991, p. 42-56.

GUATARRI, Felix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1992.

HEINICH, Nathalie. Le triple jeu de l’art contemporain. Paris: les éditions de Minuit, 1998.

HEINICH, Nathalie. Para acabar com a discussão sobre arte contemporânea. In: BUENO, Maria L.; CAMARGO, Luiz O. de L. (org.). Cultura e consumo: estilos de vida na contemporaneidade. São Paulo: Senac, 2008, p. 179-194.

LAGROU, Els. Arte e antropologia: uma relação de amor e ódio. Ilha, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 93-113, 2003.

LAGROU, Els. A fluidez da forma: arte, alteridade e agência em uma sociedade amazônica. Rio de Janeiro: Topbooks, 2007.

MAGALHÃES, Fernanda. Experiências efêmeras de encontros compartilhados: entre performances e a vida. Rascunhos, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 4-34, 2017.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autentica, 2012.

OCHOA, Marcia. Ciudadanía perversa: divas, marginación y participación en la ‘localización’. In: MATO, Daniel (org.). Políticas de ciudadanía y sociedad civil en tiempos de globalización. Caracas: FACES: Universidad Central de Venezuela, 2004, p. 239-256.

OCHOA, Márcia. Diáspora queer: mirada hemisférica y los estudios queer. Nerter: revista dedicada a la literatura, el arte y conocimento, [s. l.], n. 25/26, p. 68-72, 2015-2016.

OLIVEIRA, Luana H. C. de; CÔRREA, Amélia S. A arte relacional e a participação do público: aproximações poéticas do período 1960-1970 com a 27a Bienal de São Paulo. Mediações, Londrina, v. 21, n. 2, p. 254-278, 2016.

PELÚCIO, Larissa. O cu (de) Preciado: estratégias cucarachas para não higienizar o queer no Brasil. Iberic@l, Revue d’études ibériques et ibéro-américaines, Paris, n. 9, p. 123-136, 2016.

PEREIRA, Pedro. Queer nos trópicos. Contemporânea, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 371-394, 2012.

PRECIADO, Beatriz P. Multidões queer: notas para uma política dos anormais. Estudos Feministas, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 11-20, 2011.

PUTTI, Alexandre. Um LGBT é agredido a cada hora, revelam dados do SUS. Carta Capital, São Paulo, 16 jul. 2020. Disponível online em: https://www.cartacapital.com.br/diversidade/um-lgbt-e-agredido-no-brasil-a-cada-hora-revelam-dados-do-sus/. Acesso em: 15 jun. 2021.

RECH, Alessandra P.; SCHUTZ, Danielle. Episódio Queermuseu: reflexos do despreparo social em torno da arte. Palíndromo, Florianópolis, v. 9, n. 19, p. 13-30, 2017.

TVARDOVSKAS, Luana S.; RAGO, Luzia M. Fernanda Magalhães: arte, corpo e obesidade. Caderno Espaço Feminino, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 55-78, 2007.

TVARDOVSKAS, Luana S. Figurações feministas na arte contemporânea: Márcia X., Fernanda Magalhães e Rosangela Renno. 2008. Dissertação (Mestrado em História) – UNICAMP, Campinas, 2008.

TURNER, Victor W. From ritual to theatre: the human seriousness of play. Nova York: PAJ, 1982.

TURNER, Victor W. The Anthropology of performance. Nova York: PAJ, 1988.

TURNER, Victor W. Liminal ao liminoide em brincadeira, fluxo e ritual: um ensaio de simbologia comparativa. Mediações, Londrina, v. 17, n. 2, p. 214-257, 2012.

Published

2021-08-31

How to Cite

SOUZA, Carla Delgado de; OLIVEIRA, Maurício Ferreira. From bodies and foods, affections and feasts: an analysis of the performance “feastfoodbodybodyfood”. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 26, n. 2, p. 441–460, 2021. DOI: 10.5433/2176-6665.2021v26n2p441. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/42703. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.