Challenges of diversity at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2000v5n2p9

Keywords:

Education, Culture, Diversity, School

Abstract

Using images as a linguistical framework, the article seeks to increase the awareness of teachers to the necessity of recovering and teaching children mutual respect among the different: natives, blacks, women, children, mentally and physically challenged ones, and many others. In order to do so; it establishes the alterity as the goal to be reached in education and schools, whose main challenge is to understand the teaching-learning relation as a cultural process based on a permanent exchange among the different subjects.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Neusa Maria Mendes Gusmão, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

PhD in Social Science from the Universidade de São Paulo - USP. Professor at the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP.

References

AUGÉ, Marc. Não-Lugares. Introdução a uma antropologia da sobre modernidade. Lisboa: Bertrand Editora, 1994.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O outro esse desconhecido In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Identidade e Etnia. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CLASTRES, Pierre. Arqueologia da Violência. São Paulo: Brasiliense, 1982.

CUNHA, Manuela Carneiro da. Saberes locais, tramas identitárias e o sistema mundial na antropologia de Manuela Carneiro da Cunha. Entrevista a Kiko Ferrite, In: SEXTA-FEIRA - antropologia, artes e humanidades, São Paulo, 03 out. 1998.

DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez (org.) Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996. p. 7.

ITURRA, Raul. Fugirás à escola para trabalhar a terra. Ensaios de Antropologia Social sobre o insucesso escolar. Lisboa: Escher Publicações, 1990.

LARROSA, Jorge. O enigma da infância ou o que vai do impossível ao verdadeiro. In: LARROSA, Jorge; LARA, Núria Peres de (org.). Imagens do Outro. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 68-83.

QUINTEIRO, Jucirema. Infância e escola: uma relação marcada por preconceitos. 2000. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, abril de 2000.

SANTOS, Eliane. Quanto vale uma criança negra. Debate. In: SANTOS, Joel Rufino; VARGAS, Eduardo Viana (org.) Literatura e Criança. ENCONTRO LOCAL DO PROGRAMA QUANTO VALE UMA CRIANÇA NEGRA. 1., 1989, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ISER - Instituto de Estudos da Religião, 1989.

SANTOS, Joel Rufino. Quanto vale uma criança negra. Idéias em debate. In: SANTOS, Joel Rufino; VARGAS, Eduardo Viana (org.) Literatura e Criança. ENCONTRO LOCAL DO PROGRAMA QUANTO VALE UMA CRIANÇA NEGRA. 1., 1989, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ISER - Instituto de Estudos da Religião, 1989.

SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel (coord.) As crianças: Contextos e Identidades. Centro de Estudos da Criança. Portugal: Universidade do Minho, 1997.

STOLCKE, Verena. Cultura européia: uma nova retórica de exclusão? Revista Brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, n. 22, jun. 1993.

TERENA, Marcos. Identidade Terena em contextos pluriculturais. [Entrevista concedida a] Narcimária C.P. Luz. In: LUZ, Narcimária C. P.(org.). Pluralidade Cultural e Educação. Salvador: Secretaria da Educação – SECNEB, 1996.

TONUCCI, Francesco. Com olhos de criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

VARGAS, Eduardo Viana. Devir e Diferença: considerações micro politicas a respeito dos modos de expressão semiótica das crianças. In: SANTOS, Joel Rufino; VARGAS, Eduardo Viana (org.) Literatura e Criança. ENCONTRO LOCAL DO PROGRAMA QUANTO VALE UMA CRIANÇA NEGRA. 1., 1989, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ISER - Instituto de Estudos da Religião, 1989.

Published

2000-11-09

How to Cite

GUSMÃO, N. M. M. Challenges of diversity at school. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 5, n. 2, p. 9–28, 2000. DOI: 10.5433/2176-6665.2000v5n2p9. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9158. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Articles