Humans and nonhumans in the universe of transformational bordering the Tapajós - Pará

Authors

  • João Valentin Wawzyniak Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2012v17n1p17

Keywords:

Riparians, Cosmology, The Amazon

Abstract

The present study approaches the social dimension of the relationship between humans and non-humans in the cosmology and everyday lives of riparians, from etnographic data resulting from field research carried out between 2005 and 2007, within communities located on the banks of low Rio Tapajós, Pará. The guiding principles of this relationship are given by the cultural system, which postulates the non-existence of a dichotomy or antagonism between the natural, cultural and supernatural dimensions but, instead, postulates beings in a transformational universe populated by a plurality of agents, human and non-human. Such beings, with a power of enchantment and agency, transform into each other, under certain circumstances. They transfigure their appearances and behaviors, regulate and affect the body and individual and collective everyday life. In this ethnographic context, some qualities of beings – animals, humans, objects, spirits and institutions – are apprehended as people with whom they can establish social relationships, especially “deals”.

Author Biography

João Valentin Wawzyniak, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doctor in Social Sciences from the Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR. Professor at the Universidade Estadual de Londrina - UEL.

References

ALENCAR, Edna Ferreira. Terra caída: encante, lugares e identidades. 2002. Tese (Doutorado em Antropologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2002.

ARHEM, Kaj. Ecosofia Makuna. In: CORREA, François. La selva humanizada: ecologia alternativa en el tropico húmedo colombiano. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropologia, 1993. p. 109-126.

ARHEM, Kaj The cosmic food web: human-nature relateness in the Northwest Amazon. In: DESCOLA, P Philippe; PALSSON, Gisli (ed.). Nature and society: antropological perspectives. Londres: Routledge, 1996. p. 185-204.

DA MATTA, Roberto. Conta de mentiroso: sete ensaios de antropologia brasileira. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

DA MATTA, Roberto. Panema: uma tentativa de análise estrutural. In: DA MATTA, R. Ensaios de antropologia estrutural. Petrópolis: Vozes, 1973.

DESCOLA, Philippe. Ecologia e cosmologia. In: CASTRO, Edna; PINTON, Florence (org.). Faces do trópico úmido: conceitos e novas questões sobre desenvolvimento e meio ambiente. Belém: CEJUP, 1997. p. 234-261.

DESCOLA, Philippe. Societies of nature and the Nature of society. In: KUPER, Adam (ed.). Conceptualizing society. Londres: Routledge, 1992. p. 107-125.

DUARTE, Luiz. Da vida nervosa nas classes trabalhadoras. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1986.

DUARTE, Luiz. Fernando Dias: pessoa e dor no ocidente. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 4, n. 9, p. 13-28, 1998.

DUMONT. Louis. O individualismo: uma perspectiva antropológica da ideologia moderna. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

ERIKSON, Philippe. “´I”, “UUU”, “SHHH”: gritos, sexo e metamorfose entre os Matis (Amazônia Brasileira)”. Rio de Janeiro, Mana, v. 6, n. 2, p. 37-64, 2000.

FAUSTO, Carlos. Donos de mais: maestria e domínio na Amazônia. Mana, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 329-366, 2008.

GALVÃO, Eduardo. Santos e visagens. São Paulo: Nacional, 1976.

GALVÃO, Eduardo. The cosmic food web: human-nature relateness in the Northwest Amazon. In: DESCOLA, P Philippe; PALSSON, Gisli (ed.). Nature and society: antropological perspectives. Londres: Routledge, 1996. p. 185-204.

CRAVALHO, Mark. An invisible universe of evil: supernatural malevolence and personal experience among Amazon peasant. 1993. Dissertação (Doutorado em Antropologia) - University of Califórnia, San Diego, 1993.

KNAUTH, Daniela. De doente a “encantado”: o conceito de mecanismo de defesa constituído culturalmente e a experiência de uma vítima de “espírito mau” em uma comunidade rural na Amazônia. In: ALVES, Paulo César; RABELO, Miriam Cristina. Antropologia da saúde: traçando identidade e explorando fronteiras. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1998. p. 157-177.

HARRIS, Mark. Life on the Amazon: the anthropology of a brazilian peasant village. Oxford: Oxford University Press, 2000.

INGOLD, Tim. Humanidade e animalidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 10, n. 28, p. 39-53, 1995.

KOK, Glória. Os vivos e os mortos na América Portuguesa: da antropofagia à água do batismo. Campinas: UNICAMP, 2001.

LATOUR, Bruno. A esperança de Pandora. Bauru: EDUSC, 2001.

LE BRETON, David. A sindrome de Frankenstein. In: SANT`ANNA, Denise. B. (org.). Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 1995. p. 49-67.

LOUREIRO, João de Jesus Paes. Cultura Amazônica: uma poética do imaginário. Belém: CEJUP, 1995.

LUNA, Luis Eduardo. Xamanismo amazônico, ayahuasca, antropomorfismo e mundo natural. In: LABATE, Beatriz C.; ARAÚJO, Wladimir S. (org.). O uso ritual da ayahuasca. São Paulo: Mercado de Letras, 2002. p. 181-200.

MAUÉS, Raymundo Heraldo. A ilha encantada: medicina e xamanismo numa comunidade de pescadores. Belém: NAEA, 1997.

MAUÉS, Raymundo Heraldo; MOTTA-MAUÉS, Maria Angélica. O modelo da reima: representações alimentares em uma comunidade amazônica. Anuário Antropológico, Rio de Janeiro, n. 77, p. 120-147, 1978.

NUNGENT, Stephen. Amazonian caboclo society: an essay on invisibility and peasant economy. Oxford: Berg, 1993.

RIVAL, Laura. Domestication as a historical and symbolic process wild gardens and cultivated forests in the ecuadorian Amazon. In: BALÉE, William (org.). Advances in historical ecology. New York: Columbia University Press, 1998. p. 232-250.

RIVIÈRE, Peter. AAE na Amazônia. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 191–203, 1995.

SILVA, Tatiana Lins e. Os curupira foram embora: economia, política e ideologia numa comunidade amazônica. 1980. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1980.

SLATER, Candace. A festa do Boto: transformação e desencanto na imaginação. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2001.

SMITH, Nigel. The enchanted amazon rainforest: stories from a vanishing world. Gainsville: University Press of Florida, 1996.

TEIXEIRA, Carlos C. O aviamento e o barracão na sociedade do seringal. 1980. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1980.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac & Naif, 2002.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 115-144, 1996.

WAGLEY, Charles. Uma comunidade amazônica. Belo Horizonte: Itatiaia/ Edusp, 1988.

WAWZYNIAK, João Valentin. Assombro de olhada de bicho: uma etnografia das concepções e ações em saúde entre ribeirinhos do baixo rio Tapajós, Pará–Brasil. 2008. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

WAWZYNIAK, João Valentin. Curupira “engerado” em Ibama: apreensão de um órgão público federal em termos cosmológicos. Teoria e Pesquisa, São Carlos, n. 44-45, p. 5-18, 2004.

Published

2012-03-18

How to Cite

VALENTIN WAWZYNIAK, João. Humans and nonhumans in the universe of transformational bordering the Tapajós - Pará. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 17, n. 1, p. 17–32, 2012. DOI: 10.5433/2176-6665.2012v17n1p17. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/2012.v17n1p17. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier