Between silence and rupture: cultural action in the library of the federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão - Campus Timon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n2p42

Keywords:

Cultural Action, Mixed libraries, Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão - Timon Campus, Culture of Silence - Library

Abstract

Introduction: The libraries of the Federal Institutes of Education, Science and Technology are characterized as mixed because they embrace school and university library conditions. This study deals with the analysis of cultural actions developed in IFMA - Campus Timon.
Objective: to identify the social role of the librarian in the process of mediation in cultural actions; encourage reading in different looks and paper formats; discuss reading incentive actions and cultural production in the IFMA library as a form of dialogue between the "silence" and the multiple actions promoted by the library in question.
Methodology: research action research, descriptive and with qualitative approach. Results: they contributed to the rupture of the culture of silence in the library, breaking with the traditional paradigms inherent in the form of access and use of information.
Conclusions: the actions carried out have led to access to information and promotion of the taste for reading and culture in the IFMA Campus Timon, transforming the local library into a dynamic and pleasant space, and to propose to the librarians of the institution that they develop an agent profile cultural, capable of transcending barriers and creating conditions for the library to really act as a space for cultural production and creation. 

Author Biographies

Maria Gezilda e Silva Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA) Campus Timon

Librarian/documentalist at the Institute of Education, Science and Technology of the State of Maranhão, Campus Timon. Master in Library Science from the Universidade Federal do Cariri (UFCA).

José Robson Maia de Almeida, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Doctor in Education from the Federal University of Ceará (UFC). Professor of the Postgraduate Program in Library Science (PPGB) at the Universidade Federal do Cariri  (UFCA).

Maria Cleide Rodrigues Bernardino, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

PhD in Information Science from the University of Brasília (UnB). Professor of Library Science and the Postgraduate Program in Library Science (PPGB) at the Universidade Federal do Cariri  (UFCA).

References

AGRESTI, Alan. Categorical analysis. New York: John Wiley, 2002.

BASTOS, Gustavo Grandini; PACÍFICO, Soraya Maria Romano; ROMÃO, Lucília Maria Sousa. Biblioteca escolar: espaço de silêncio e interdição. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 621-637, 2011.

BAZÍLIO, Ana Paula Matos. Mediação, leitura e inclusão social: um caminho para ação cultural na biblioteca pública- o caso das bibliotecas parques. NiteróiRj, 2014. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Instituto de arte e comunicação social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2014.

BERNARDINO, Maria Cleide Rodrigues; SUAIDEN, Emir Jose. O papel social da biblioteca pública na interação entre informação e conhecimento no contexto da ciência da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 29-41, set. 2011. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1257. Acesso em: 10 jun. 2019.

CABRAL, Ana Maria Rezende. Ação cultural: possibilidades de atuação do bibliotecário. In: VIANNA, Márcia Milton; CAMPELLO, Bernadete; MOURA, Victor Hugo Vieira. Biblioteca escolar: espaço de ação pedagógica. Belo Horizonte: EB/UFMG, 1999. p. 39-45.

CAVALCANTI, Ivanilda Bezerra; ARAÚJO, Claudialyne Silva; DUARTE, Emeide Nóbrega. O bibliotecário e as ações culturais: um campo de atuação. Biblionline, v. 11, n. 1, p. 21-34, 2015. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/16626. Acesso em: 15 jul. 2018.

COELHO NETTO, José Teixeira. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 2001.

FONSECA, Edson Nery. Introdução à biblioteconomia. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2007.

MATTOS, Ana Luiza de Oliveira; PINHEIRO, Michelle. O perfil das novas bibliotecas escolares-universitárias (bibliotecas mistas) nas instituições de ensino privado no Estado de Santa Catarina. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 171-184, jan./jul., 2006. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/474/602. Acesso em: 15 jul. 2018.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César de. Metodologia do trabalho científico: método e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROSA, Anelise Silva Jesus da. A prática da ação cultural em bibliotecas. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 14, n. 2, p. 372-381, jul./dez. 2009. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/675. Acesso em: 27 out. 2016.

SANTOS, Josiel Machado. Ação Cultural em Bibliotecas Públicas: o bibliotecário como agente transformador. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 11, n. 2, p. 173-189, jun./dez. 2015.

SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Afinal, o que é uma biblioteca? Biblioo cultura informacional. Artigo. 24 ago. 2017. Disponível em: https://biblioo.cartacapital.com.br/afinal-o-que-e-umabiblioteca/ Acesso em: 18 jun. 2019.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-Ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

VICENTINI, Luis Atílio., MARTINS, Valéria dos Santos Gouveia; RODRIGUES, Célia A., ALVES, Aparecido D., FERREIRA, Danielle T., TRUZZI, Marilda. O papel da biblioteca universitária no incentivo à leitura e promoção da cidadania. Biblos, v. 8, n. 27, jan./mar. 2007. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2281822. Acesso em: 10 ago. 2018.

Published

2019-11-16

How to Cite

Nascimento, M. G. e S., Almeida, J. R. M. de, & Bernardino, M. C. R. (2019). Between silence and rupture: cultural action in the library of the federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão - Campus Timon. Informação@Profissões, 8(2), 42–63. https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n2p42

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)