The relationship between organizational culture, quality of information and business decision making

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n1p1

Keywords:

Organizational culture, Quality of Information, Decision Making

Abstract

Introduction: This paper analyzes the relationship between organizational culture, information quality and decision making. This issue has been addressed in recent years because of its importance to society, as organizations increasingly need sound decisions in a shorter time frame.
Objective: The purpose of this work is to guide business actions that may influence the quality of strategic planning and decision making.
Methodology: The methodology used was through the literature review contemplating specialized authors in the areas of organizational culture, information quality and business decision making. The content was searched in the Scopus tool with the key words: organizational culture, information quality and decision making.
Results: The topics analyzed directly affect stakeholders and business objectives. Therefore it is necessary to examine well the information coming from the organizational culture so that the method of decision making is guided with quality and accuracy.
Conclusions: Culture, then, is a determining factor for the organization to achieve the desired business objectives. It is believed in the continuity of this study, directed to a deeper research on the subject using another methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Eustáquio da Rocha, Universidade FUMEC

Master's student in Information Systems and Knowledge Management at Universidade FUMEC.

Fabrício Ziviani, Universidade FUMEC

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Minas Gerais  (UFMG). Professor of the Postgraduate Program in Information Systems and Knowledge Management at Universidade FUMEC.

References

AMARAL, S. A. do; SOUSA, A. J. F. P. Qualidade da informação e intuição na tomada de decisão organizacional. Perspect. ciênc. inf., Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 133-146, mar. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3rgXBmE. Acesso em: 26 abr. 2018.

ANGELONI, M. T. Elementos intervenientes na tomada de decisão. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 1, p. 17-22, abr. 2003. Disponível em: https://bit.ly/2VGX4ig. Acesso em: 26 abr. 2018.

BARBOSA, R. R. Comportamento informacional na tomada de decisão: proposta de modelo integrativo. Belo Horizonte, 2011. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3xYrFX7. Acesso em: 26 abr. 2018.

BARRETO, A. de A. Gestão da Informação, inovação e inteligência competitiva: como transforma a informação em vantagem competitiva nas organizações. São Paulo: Saraiva, 2012.

CASANOVA, M. B. Information: the major element for change. In: WORMELL, I. Information quality: definitions and dimensions. London: Taylor Graham, 1990. p.42-53.

CAPURRO, R. Epistemologia e ciência da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., Belo Horizonte, 2003. Anais [...]. Belo Horizonte, 2003. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acesso em: 22 abr. 2018.

COSTA, S. G. Comportamento organizacional: cultura e casos brasileiros. Rio de Janeiro: LTC, 2014.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: SENAC, 2006.

HOFSTEDE, G. H. Culturas e organizações: compreender a nossa programação mental. Lisboa: Sílabo, 1991.

HUANG, K. T.; LEE, Y.W.; WANG, R. Y. Quality information and knowledge. New York: Prentice-Hall, 1999.

JONES, G. R. Teoria das organizações. 6. ed. São Paulo: Pearson, 2010.

OLETO, R. R. Percepção da qualidade da informação. Ci. Inf., Brasília, v. 35, n. 1, p. 57-62, jan./abr. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100- 19652006000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 26 abr. 2018.

SCHWUCHOW, W. Problems in evaluating the quality of information services. In: WORMELL, I. Information quality: definitions and dimensions. London: Taylor Graham, 1990. p. 69-72.

SORDI, J. O. de. Administração da informação: fundamentos e práticas para uma nova gestão do conhecimento. 2 ed. Saraiva, 2015.

STEWART, T. A. Capital intelectual: a nova vantagem competitiva das empresas. 8. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

VARVAKIS, G.; MENDONÇA T. C. Análise do uso da informação para tomada de decisão gerencial em gestão de pessoas: estudo de caso em uma instituição bancária. Perspectivas em

Published

2019-04-19

How to Cite

ROCHA, Rodrigo Eustáquio da; ZIVIANI, Fabrício. The relationship between organizational culture, quality of information and business decision making. Informação@Profissões, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 1–11, 2019. DOI: 10.5433/2317-4390.2019v8n1p1. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/35275. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.