Teacher native language: the training in question

Authors

  • Maria do Rosário do Nascimento Ribeiro Alves Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2011v11n1p136

Keywords:

LanguageEducation, Training, Faculty competence, Agentliteracy

Abstract

The modern university is being questioned about his rolein the initial and on going training, particularly in relation to teachers. Thinking of a change in the public university from the perspective of training and democratization, we note some points that are the condition and shape that change. This situation interferes with the competence teaching in various areas of study. Here, we list the condition of teacher training to failure in the mother tongue teaching in Brazil and suggest changes to the formation and action of this teacher, the path of education and linguistic agent literacy in all areas of knowledge.

Author Biography

Maria do Rosário do Nascimento Ribeiro Alves, Universidade de Brasília

Master in Education and PhD student in Education from the Universidade de Brasília. Professor at the Department of Education of the Federal District.

References

ALVAREZ, Luciana; IWASSO, Simone. Cresce número de professores sem diploma na educação básica do País. O Estado de São Paulo. http://www.estadao.com.br/estadaodehoje/20100713/not_imp580313,0.php. Acessado em 20 ago. 2010.

BAGNO, Marcos. Educação Lingüística: ter o que dizer, saber o que dizer, poder dizer. Palestra proferida na Sala dos Papirus, Faculdade de Educação/UnB, Brasília, 12 jun. 2003.

BERTONI PINTO, Neuza. Erro: uma estratégia para a diferenciação do ensino. In: ANDRÉ, Marli(org.). Pedagogiadas diferenças na sala de aula. Campinas, SP: Papirus, 1999. (Coleção Prática Pedagógica)

BORTONI-RICARDO, Stella Maris.Aplicando a pedagogia culturalmente sensível. In: COX, Maria Inês Pagliarini; ASSISPETERSON, Ana Antônia (orgs.). Cenas de Sala de Aula. Campinas: Mercado das Letras, 2001.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris; MACHADO, Veruska Ribeiro; CASTANHEIRA, Salete. Formação do professor como agente letrador. São Paulo: Contexto, 2010.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Conferência de abertura da 26ª. Reunião Anual da ANPEd. Poços de Caldas, MG, 05 de outubro de 2003.

COSTA VAL, Maria da Graça. Redação e textualidade. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. (Texto e Linguagem)

BLASCHKAUER, Dani. País corre risco de ficar sem professores na rede pública em 15 anos. Folha online, 20 dez. 2003.

FULGÊNCIO, Lúcia; LIBERATO, Yara Goulart. Como facilitar a leitura. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. SP: Paz e Terra, 1996.

GARCEZ, Lucília Helena do Carmo. A Escrita e o outro. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1998. KLEIMAN, Ângela. (org.). A Formação do Professor. Campinas: Mercado de Letras, 2001.

MAGALHÃES, Luciane Manera. Modelos de educação continuada: os diferentes sentidos da formação reflexiva do professor. In: KLEIMAN, Ângela B. (org.). A Formação do Professor. Campinas: Mercado de Letras, 2001.

PEREIRA, Ana Dilma de Almeida. A formação (sócio) linguística de professores das séries iniciais do ensino fundamental no programa de formação continuada – próletramento. XXI Jornada de Estudos Lingüísticos, 2006.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil, 1996. (Coleção Leituras no Brasil)

RIOS, Terezinha Azeredo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. SP: Cortez, 2001.

SILVA, Simone Bueno Borges da. Os PCNs e a formação do professor. In: KLEIMAN, Ângela B. (org.). A Formação do Professor. Campinas: Mercado de Letras, 2001.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pósmodernidade. São Paulo: Cortez, 1995.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.

Published

2011-08-12

How to Cite

ALVES, Maria do Rosário do Nascimento Ribeiro. Teacher native language: the training in question. Entretextos, Londrina, v. 11, n. 1, p. 136–156, 2011. DOI: 10.5433/1519-5392.2011v11n1p136. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/7896. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos