The teaching of Portuguese language in courses for teachers in high school: the vision of the teacher educator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2011v11n2p74

Keywords:

Training Course for Teachers, Portuguese, Conceptions of Language, Teaching

Abstract

This article investigates the process of training teachers in early grades with regard to the teaching of mother tongue, to determine the factors involved in the teaching practice of professional instructors that deal with subjects related to the Portuguese language in order to understand how teaching develops itself in the process of language teacher training in Teaching. The study aims in particular, to present the language concepts that underlie that course, with regard to the discourse of curriculum and teaching of a central institution in a city in northern Paraná. The analysis indicated that despite new linguistic theories engender official documents, the study of language from concepts that include a more interactive and social view is far from the former discourse, not only because of ignorance of different concepts, but also because the school focuses on the reproduction of educational experiences lived, ie, in the representation of old formulas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Neluana Leuz de Oliveira Ferragini, Universidade Estadual de Londrina

Doctoral student of the Postgraduate Program in Language Studies at the State University of Londrina. Collaborating Professor at the Universidade Estadual de Londrina (UEL) and Faculty of Education City (FACED),

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2003.

ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de língua sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BARBOSA, Fabiana Andrea. Formação de professores: uma história de descaso e dificuldades. In: MACHADO, Evelcy Monteiro; CORTELAZZO, Iolanda Bueno de Camargo. (orgs.) Pedagogia em debate: desafios contemporâneos. Curitiba-PR, 2004. Disponível em: http://www.utp.br/mestradoemeducacao/vpedagogiaemdebate/pddfaab.htm> Acesso em: 5 jan. 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Estatísticas dos professores no Brasil. 2003. Disponível em: http://www.sbfisica.org.br/arquivos/estatisticas_ professores_INEP_2003.pdf. Acesso em: 3 jan. 2010.

BRITTO, Luis Percival Leme. A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical. 3a reimpressão. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. 11.ed. São Paulo: Scipione, 2009. (Coleção Pensamento e ação na sala de aula).

CORACINI, Maria José. A teoria e a prática: a questão da diferença no discurso sobre e da sala de aula. Delta, v. 14, n.1, p. 33-57, fev. 1998.

DINIZ, Júlio Emílio. Debates e pesquisas no Brasil sobre formação docente. In: DINIZ, Júlio Emílio. Formação de professores: pesquisa, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 15-52.

DUARTE, Natália. O professor e o erro no processo de alfabetização. In: SCHOLZE, Lia; RÖSING, Tania M. K. (org.) Teorias e práticas de letramento. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2007. p. 221-243.

FARACO, Carlos Alberto. As sete pragas do ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. 2.ed. Cascavel: Assoeste, 1985. p.17-23.

GARCIA, Regina Leite. Formação de professoras alfabetizadoras: reflexões sobre uma prática coletiva. In: GARCIA, Regina Leite (org). A formação da professora alfabetizadora: reflexões sobre a prática. São Paulo: Cortez, 1996.

GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. 2.ed. Cascavel: Assoeste, 1985.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

GERALDI, João Wanderley. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2005.

GUEDES, Paulo Coimbra. A formação do professor de português: que língua vamos ensinar? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

KLEIMAN, Angela B. Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. 2007, 409 - 424 Disponível em: http://www.fflch.usp.br/dlcv/lport/site/images/arquivos/FLP8/Kleiman.pdf. Acesso em: 10 jan. 2010.

KOCH, Ingedore Villaça. A inter-ação pela linguagem. 9.ed. São Paulo: Contexto, 2004.

LIBÂNEO, João Carlos; PIMENTA, Selam Garrido. Formação de Profissionais da Educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Educação & Sociedade, ano 20, n. 68, p. 239- 277, dez. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v20 n68/a13v2068.pdf >. Acesso em: 8 jan. 2010.

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. A formação de professores: da escola normal à escola de educação. In: LOUERENÇO FILHO, Ruy (Org.) Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2001. Disponível em: http://www.publicacoes.inep.gov.br/arquivos/colecao_lourencofilho4_213.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2010.

LUGLI, Rosário S. Genta. O trabalho docente no Brasil: os discursos cós centros regionais de pesquisas educacionais e das entidades representativas do magistério (1950-1971). Disponível em: http://www.anped.org.br/ reunioes/26/trabalhos/rosariosgentalugli.rtf. Acesso em: 5 jan. 2010.

MARINHO, Marildes. Currículos da escola brasileira: elementos para uma análise discursiva. Revista Portuguesa de Educação, 2007, 20 (1), p.163-189.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Departamento de Educação Profissional. Proposta pedagógica curricular do curso de formação de docentes da educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental. Curitiba: SEEDPR, 2006a.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Departamento de Educação Profissional. Diretrizes da Educação Profissional: fundamentos políticos e pedagógicos. Curitiba: SEEDPR, 2006b.

PARANÁ, Sistema Estadual de Ensino. Deliberação 010/99. 1999.

PERES, Aparecida de Fátima. Saberes e identidade profissional em um curso de formação de professores de língua portuguesa. 2007. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) –Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007.

PERFEITO, Alba Maria. Concepções de linguagem e ensino de língua portuguesa. In: PERFEITO, Alba Maria. Formação de professores EAD. 18. v. 1. ed.1. Maringá: EDUEM, 2005, p 27-79.

PERFEITO, Alba Maria. Concepções de linguagem e ensino de língua portuguesa. Maringá: EDUEM, 2005. p. 27-75. (Formação de professores EAD 18).

PIMENTA, Selma Garrido (org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 1997.

PIMENTA, Selma Garrido; GONÇALVES, Carlos Luis. Revendo o Ensino de 2º grau e Propondo a Formação de Professores. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1988.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, São Paulo: ALB: Mercado de Letras, 2004.

POSSENTI, Sírio. Gramática e política. In: GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula: leitura e produção. 2.ed. Cascavel: Assoeste, 1985. p. 31-39.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1o . e 2o . graus. São Paulo: Cortez, 2003.

TARDIF, Maurice. Os professores enquanto sujeitos do conhecimento. In. TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 6.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

XAVIER, Maria Elizabete; RIBEIRO, Maria Luiza; NORONHA, Olinda M. História da educação: a escola no Brasil. São Paulo: FTD, 1994.

Published

2011-12-05

How to Cite

FERRAGINI, Neluana Leuz de Oliveira. The teaching of Portuguese language in courses for teachers in high school: the vision of the teacher educator. Entretextos, Londrina, v. 11, n. 2, p. 74–104, 2011. DOI: 10.5433/1519-5392.2011v11n2p74. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/8714. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)