PDE-PR in-service teacher education program: the necessary dialogue between regular school and university?
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2011v11n2p121Keywords:
Teacher education, PDE-PR, In-service teacher educationAbstract
Attempts to promote pre-service and in-service teacher education have been the object of recent governmental policies. In this article, we have analysed the document that grounds the Educational Development Programme (EDP) proposal, with the purpose of investigating its conceptions of teacher education and the innovative aspects stated in it. This study has an interpretative nature and it uses the 2010 version of the aforementioned document as its corpus. For data analysis, we have used the tenets for documental analysis (BARDIN, 1977). Results indicate that the programme stands out in comparison with traditional teacher training courses; it enables teacher trainers to reconceptualise the syllabus of pre-service teacher education courses; it values both the collective production of knowledge and the conception of schools as a locus for teacher education, and it progresses towards the integration of mediatic and technological resources, contributing to the development of new paradigms in teacher education. Notwithstanding, other research investigations should be carried out in order to corroborate and further explore such aspects.Downloads
References
BAILEY, Francis. The role of collaborative dialogue in teacher education. In: FREEMAN, Donald; RICHARDS, Jack. (Eds.). Teacher learning in language teaching. Cambridge University Press, 1996, p. 260-280.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Persona, 1977.
CELANI, Maria Antonieta Alba. Um programa de formação contínua. In: CELANI, Maria Antonieta Alba (Org.). Professores e formadores em mudança: relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2002.
CELANI, Maria Antonieta Alba. Perguntas ainda sem resposta na formação de professores de línguas. In: GIMENEZ, Telma; MONTEIRO, Maria Cristina de Góes (Orgs.). Formação de professores de línguas na América Latina e transformação social. Campinas: Pontes, 2010, p. 57-67.
CHIMENTAO, Lílian Kemmer. O sentido da formação contínua para professores de língua inglesa. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010.
FREITAS, Helena Costa Lopes de. Formação de Professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 137-168, 2002.
GIMENEZ, Telma. Relação universidade/escola na formação de professores de inglês: primeiras aproximações. In: GIMENEZ, Telma (Org.). Tecendo as manhãs: pesquisa participativa e formação de professores de inglês. Londrina: UEL, 2007, p. 97-112.
GIMENEZ, Telma. Tendências das pesquisas na área de formação de professores de línguas estrangeiras no contexto brasileiro. In: COLLISCHONN, Gisela; BATTISTI, Elisa (Orgs.). Lingua & Linguagem: perspectivas de investigação. Pelotas: Educat, 2011, p. 125-139.
GIROUX, Henry Armand. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução de Daniel Bueno/Teachers as intellectuals: toward a critical pedagogy of learning. Porto Alegre: Artmed, 1997.
JOHNSON, Karen. The sociocultural turn and its challenges for second language teacher education. Tesol Quarterly, v. 40, n. 1, p. 235-258, Mar. 2006.
KINCHELOE, Joe Lyons. A formação do professor como compromisso político: mapeando o pós-moderno. Tradução de Nize Maria Campos Pellanda. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
LOPES, Monica; LUNARDI, Vivian Uno. Plano de desenvolvimento educacional do estado do Paraná (PDE): uma análise reflexiva sobre este programa de formação continuada. In: ENCONTRO DO CELSUL, 9., 2010, Palhoça-SC. Anais… Palhoça-SC: UNISUL, 2010, p. 1-9.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo; FIDALGO, Sueli Salles. Critical collaborative research: focus on the meaning of collaboratiion and on mediational tools. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, n. 3, p.773- 798, 2010.
MARQUES, José Luiz. Formação de professores reflexivos em serviço. In: PONTES, Aldo et al. Educação e formação de professores: reflexões e tendências atuais. Zouk, 2004, p. 61-70.
MATEUS, Elaine. Educação contemporânea e o desafio da formação continuada. In: GIMENEZ, Telma. (Org.). Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: EDUEL. 2002. p. 3-14.
MATEUS, Elaine. Atividade de aprendizagem colaborativa e inovadora de professores: ressignificando as fronteiras dos mundos universidade-escola. 2005. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
MATEUS, Elaine. Em busca de outros modos de com-viver. In: MATEUS, Elaine; QUEVEDO-CAMARGO, Gladys; GIMENEZ, Telma. (Orgs.). Ressignificações na formação de professores: rupturas e continuidades. Londrina: EDUEL, 2009, p. 61-78.
NASCIMENTO, Maria das Graças. A formação continuada dos professores: modelos, dimensões e problemática. Ciclo de Conferências da Constituinte Escolar. Caderno Temático, Belo Horizonte, n. 5, jun. 2000.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Documento síntese. Programa de Desenvolvimento Educacional – PDE, 2010. Disponível em www.diaadiaeducação.org.br. Acesso em 06/12/10.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Portal Educacional Dia-a-dia Educação. Lei que torna PDE política permanente é aprovada na Assembléia Legislativa. 7/7/2010. Disponível em www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/diaadia/diadia/modules/noticias/article.php?sto ryid=1685. Acesso em: 10 dez.2010.
PORTO, Yeda da Silva. Formação continuada: a prática pedagógica recorrente. In: MARIN, Alda Junqueira (Org.). Educação continuada: reflexões, alternativas. Campinas, SP: Papirus, 2000, p. 11-37
RAMOS, Samantha Gonçalves Mancini. Aprendizagem e práticas identitárias em comunidades de prática: foco no programa de desenvolvimento educacional do estado do Paraná e seus grupos de trabalho em rede. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS, 2., 2010, Rio de Janeiro. Anais ...Rio de Janeiro: PUC-RJ.,2010.
SAVIANI, Demerval. O plano de desenvolvimento da educação: análise do projeto do MEC. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100 - Especial, p. 1231-1255, out. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 09 dez. 2010.
SILVA, Otto Henrique Martins da. Programa de Desenvolvimento Educacional do Paraná: Uma Política Contrária à Ortodoxia Capitalista. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 9., Curitiba, 2009; ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA POLÍTICAS E PRÁTICAS EDUCATIVAS: DESAFIOS DA APRENDIZAGEM, 200, Curitiba. Anais... Curitiba: Universitária Champagnat, 2009. p. 4265-4280.
TÍLIO, Maria de Lourdes Grillo; BASSO, Rosângela Aparecida Alves. PDE: a proposta de formação continuada das políticas públicas do Paraná. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS, 2., 2010, Rio de Janeiro. Anais ...Rio de Janeiro: PUC-RJ.,2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.