The discourse gender/textual in didactic books of Portuguese Language: a proposal for innovation guided from official documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2010v10n2p92

Keywords:

Discursive/textual genders, Innovation, Didactic books

Abstract

New theories in linguistic areas, a long time are being the reason of innovation in Portuguese Language Teaching and consequently helped to reformulate the curriculum. Those changes pointed the traditional teaching as old and obsolete and the teaching about the linguistic studies as something new. An example of this are the Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) (1998), which help the pedagogical practice of the teachers and the elaboration of the didactic books approved by PNLD, which are some objects of search analyses. In the PCN, the focus is in the theory of discursive and textual genders which stimulate the necessity of an innovation in the mean perspective of the didactic books. In the guide, it’s possible to find the presentations of the books approved by PNLD. The results point to the fact that the books to the next three years, 2011-2013 are being more organized to the orientation to the PCN about the discursive and textual genders. Therefore, the main focus is the way that the conciliation is happening, the new and the old are together, without radicalisms that possibly come to prejudice the institutionalized culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilúcia dos Santos Domingos Striquer, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Doctoral student of the Postgraduate Program in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina  (UEL). Professor at theUniversidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Jacarezinho campus.

Sérgio Vale da Paixão, Faculdade de Educação, Administração e Tecnologia de Ibaiti (FEATI)

Master's student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrinaa (UEL) . Professor at the Faculty of Education, Administration and Technology of Ibaiti (FEATI)

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAZERMANN, Charles; DIONISIO, Ângela Paiva; HOFFNAGEL, Judith Chambliss (orgs.). Gêneros textuais, tipificação e interação. Tradução e adaptação de Judith Chambliss Hoffnagel. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa: 5ª a 8ª séries. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

BRASIL.Ministério da Educação. Guia de livros didáticos PNLD 2008: Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos: PNLD 2011: Língua Portuguesa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

BRITTO, Luiz Percival Leme. Leitor Interditado. In: MARINHO, Marildes; SILVA, Ceris Salete Ribas (Org.). Leituras do professor. Campinas-SP: Mercado das Letras: ALB, 1998, p. 61-78.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2003.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividades de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Tradução e organização Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Matencio et.al. Campinas, SP: Mercado das letras, 2006.

BUNZEN, Clecio. Construção de um objeto de investigação complexo: o livro didático de língua portuguesa. Revista Estudos Linguísticos XXXXIV, São Paulo, p. 557-562, 2001.

DINIZ, Júlio Emílio Pereira. Formação de professores: pesquisa, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

DORNELLES, Clara. A demanda por inovação no curso de Letras em espaço acadêmico periférico. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUA, 1., 2007, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2007. p. 410-424.

KLEIMAN, Angela. O estatuto disciplinar da Linguística Aplicada: o traçado de um percurso, um rumo para o debate. In: SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI. Marilda. (org.). Linguística Aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado das Letras, 1998, p. 51-77.

MACHADO, Anna Raquel (et al). Relações entre linguagem e trabalho educacional: novas perspectivas e métodos no quadro do interacionismo sociodiscursivo. In: MACHADO, Anna Raquel (org.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 15-29.

MACHADO, Anna Raquel; BRONCKART, Jean-Paul. (Re)configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTERLAEL. In: MACHADO, Anna Raquel (org.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 31-78.

MENEZES, Vera Lúcia Oliveira e Paiva de; SILVA, Marina Morena dos Santos e; GOMES, Iran Felipe Alvarenga. Sessenta anos de Linguística Aplicada: de onde viemos e para onde vamos. In: PEREIRA, Regina Celi; ROCA, Pilar. Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009.

MOLINA, Olga. Quem engana quem: professor x livro didático. Campinas, SP: Papirus, 1987.

NASCIMENTO, Elvira Lopes (org.). Gêneros textuais: da didática das línguas aos objetos de ensino. São Carlos: Editora Claraluz, 2009.

RODRIGUES, Rosângela Hammes. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: a abordagem de Bakhtin. In: MEURER, J.L.; BONINI, Adair; MOTTA-RORH, Désirée (orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005, p. 152-183.

SAVIOLI, Francisco Roberto. Livro didático: liberdade ou opressão? In: GREGORIN, Maria do Rosário Valencise; LEONEL, Maria Célia de Moraes (org.). O que quer o que pode esta língua? Brasil/Portugual: o ensino de língua portuguesa e de suas literaturas. Araraquara, SP: Curso de pós-graduação em Letras, FCL-UNESP-Ar, 1997, p. 113-126.

SCHNEUWLY, Bernad. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 21-40.

SIGNORINI, Ines (org.). Significados da inovação no ensino da língua portuguesa e na formação de professores. Campinas-SP: Mercado das letras, 2007.

STRIQUER, Marilúcia dos Santos Domingos. Os objetivos de leitura no livro didático. 2007. 140 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2007.

Published

2011-02-10

How to Cite

STRIQUER, Marilúcia dos Santos Domingos; PAIXÃO, Sérgio Vale da. The discourse gender/textual in didactic books of Portuguese Language: a proposal for innovation guided from official documents. Entretextos, Londrina, v. 10, n. 2, p. 92–107, 2011. DOI: 10.5433/1519-5392.2010v10n2p92. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/6719. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.