The teacher’s reflection need for the critical use of the foreign language teaching and learning materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2010v10n1p69

Keywords:

Foreign language teacher education models, Teacher’s reflection, Teaching materials

Abstract

This article aims at briefly analyzing and discussing the instrumental and the reflective foreign language teacher education models as well as their pedagogical implications for the use of the foreign language teaching and learning materials. Based on Giroux (1997), Kincheloe (1997), Schön (1988), Perrenoud (2002), Zeichner (2003) and Moita Lopes (2005). the data collected in an investigation carried out in 2006 were re-analyzed. The responses given by the teachers interviewed revealed that, despite working under instrumental orientation, they were critical of the non-autonomous use of teaching materials, thus reinforcing the importance of strengthening reflective foreign language teacher education teaching materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Silvano Almeida, Universidade Estadual de Londrina

PhD student in Language Studies at theUniversidade Estadual de Londrina, Paraná.

Telma Nunes Gimenez, Universidade Estadual de Londrina

PhD Professor at the Department of Modern Foreign Languages Languages at the Universidade Estadual de Londrina, Paraná.

References

ALMEIDA, Raquel Silvano. O uso das mídias no ensino de língua estrangeira: concepções e métodos utilizados por professores dos cursos de graduação em Letras e Secretariado Executivo. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2007.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artmed, 1997.

JORDÃO, Clarissa; FOGAÇA, Carlos Francisco. EFL teaching, critical literacy and citizenship: a happy love triangle? In: GIMENEZ, Telma; SHEEHAN, Susan. (orgs.) Global citizenship in the English language classroom. England: British Council, 2008, p. 20-28.

KINCHELOE, Joe L. A formação do professor como compromisso político: mapeando o pós-moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LIBERALI, Fernanda Coelho. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. Taubaté: Cabral, 2008. MARX, Karl. O capital. São Paulo: Difel, 1984. Livro 1.

MOITA LOPES, Luís Paulo da. Oficina de lingüística aplicada: a natureza social e educacional do processo de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1996.

MOITA LOPES, Luís Paulo da. O ensino de inglês como espaço de embates culturais e de políticas da diferença. In: GIMENEZ, Telma; JORDÃO, Clarissa. (orgs.) Perspectivas educacionais e o ensino de inglês na escola pública. Pelotas: EDUCAT, 2005, p. 49-67.

MOTT-FERNANDEZ, Cristina. Manual do professor de coleção de livros didáticos de língua inglesa: autonomia ou subsunção do trabalho docente? Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Londrina, 2009.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

RICHARDS, Jack C. The role of textbooks in a language program. New Routes, [s.l.], p. 26-30, Apr. 2002. SCHÖN, Donald. Coaching reflective teaching. In: GRIMMETT, Peter.; ERICKSON, Gordon. Reflection in teacher education. New York, College Press, 1988.

TAYLOR, Frederick. Winslow. Princípios da administração científica. São Paulo: Atlas, 1995.

ZEICHNER, Kenneth M. Educating reflective teachers for learner centered education: possibilities and contradictions. In: GIMENEZ, Telma (org.) Ensinando e aprendendo inglês na universidade: formação de professores em tempos de mudança. Londrina: Abrapui, 2003, p. 3-20.

How to Cite

ALMEIDA, Raquel Silvano; GIMENEZ, Telma Nunes. The teacher’s reflection need for the critical use of the foreign language teaching and learning materials. Entretextos, Londrina, v. 10, n. 1, p. 69–84, 2010. DOI: 10.5433/1519-5392.2010v10n1p69. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/5488. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)