Decolonial teacher education in higher education: African-based religions in Spanish language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n1p281-302

Keywords:

Teacher education, Decoloniality, Afro-Brazilian religions

Abstract

This paper aims to analyze the initial teacher education process and the development of educational and formative practices focused on African Diaspora religions. This is a qualitative research (Minayo, 1994), of the action research type (Thiollent, 1986), which sought to contribute to decolonizing imaginaries and promoting pedagogical practices that resist the Eurocentric epistemic framework. The corpus of this study consists of reflective textual fragments produced by the undergraduate students themselves, as well as interviews and decolonial teaching materials (Quijano, 2005), which were created by the students as the final product of the course Curricular Extension Activities 5 (ACE 5). Based on the generated material, data triangulation was conducted (Erickson, 1986), highlighting self-reflective processes, the dismantling of crystallized imaginaries, and the importance of initial teacher education that is rooted in alternative perspectives capable of breaking with oppressive paradigms imposed since colonialism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Agra de Oliveira, Federal University of Alagoas

Bacharel em Direito e Mestrando em Análise do Discurso pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal de Alagoas (PPGLL/UFAL)

Flávia Colen Meniconi, Federal University of Alagoas

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas. Professora adjunta do curso de Letras Espanhol da Universidade Federal de Alagoas e do Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura, UFAL.

Aleph Danillo da Silva Feitosa, Federal University of Alagoas

Doutorando em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura da Universidade
Federal de Alagoas (PPGLL/UFAL) e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFAL.

References

ALMEIDA, S. L. O que é racismo estrutural?. Belo Horizonte: Letramento, 2018.

D'ALISA, G.; DEMARIA, F.; KALLIS, G. Decrescimento: vocabulário para um novo mundo. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2016.

ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. Handbook of resear chonteaching. 3th ed. New York: Macmillan, 1986. p. 119-161.

FERREIRA, F. C. C.; PESSOA, R. R. Desestabilizando ideologias linguísticas em uma sala de aula de inglês. LING, Catalão, v. 22, n. 1, p. 171-198, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/index.php/lep/article/view/54471/26055. Acesso em: 7 mar. 2025.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

MENICONI, F. C.; IFA, S. Letramento crítico decolonial. In: LANDULFO, C.; MATOS, D. (org.). Suleando conceitos em linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. Campinas: Pontes Editores, 2024. v. 2, p. 137-144.

MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, Niterói, n. 34, p. 287-324, 2008. Disponível em: https://professor.ufop.br/sites/default/files/tatiana/files/desobediencia_epistemica_mignolo.pdf. Acesso em: 7 mar. 2025.

MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 9-30.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, E. (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 193-238.

SPAGNOLO, C.; SANTOS, B. S. A formação continuada de professores da educação básica no contexto brasileiro: realidades e necessidades. In: AAVV - SEMINÁRIO INTERNACIONAL PESSOA ADULTA, SAÚDE E EDUCAÇÃO, 2018, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018. p. 1-10. Disponível em: http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/acessolivre/anais/sipase/assets/edicoes/2018/arq uivos/49.pdf. Acesso em: 24 jan. 2025.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1986.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Resolução n. 04/2018, de 19 de4 fevereiro de 2018. Regulamenta as ações de extensão como componente curricular obrigatórios nos projetos pedagógicos dos cursos de graduação da UFAL. Maceió: UFAL, 2018. Disponível em: https://ufal.br/ufal/extensao/documentos/rco-n-04-de-19-02-2018.pdf/view. Acesso em: 7 mar. 2025.

WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-42.

Published

2025-04-22

How to Cite

OLIVEIRA, Rodrigo Agra de; MENICONI, Flávia Colen; SILVA FEITOSA, Aleph Danillo da. Decolonial teacher education in higher education: African-based religions in Spanish language classes. Entretextos, Londrina, v. 25, n. 1, p. 281–302, 2025. DOI: 10.5433/1519-5392.2025v25n1p281-302. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/51568. Acesso em: 26 dec. 2025.